/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Til CLAN - FDISK
Fra : E70
Vist : 371 gange
320 point
Dato : 16-04-03 10:00

Søren,

Hilsen fra os oppe oven på

Tak for FDISK linket, det løste problemet herude, men du kunne da godt have nedskrevet det hele istedet for bare at linke

http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

NB: Du får 320 (det samme som en "stang" koster der hjemme)

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 330 point
Dato : 16-04-03 10:05

Hej med jer drønnerter "deroppe", det er vel det man har kolleger til... var da kun glad for at hjælpe - tak for alle points, det var nu ikke nødvendigt.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : markdkk

Dato : 16-04-03 10:13

HEj, jeg har fundet denne tekst - håber det kan bruges
_______________________________________

Anvendelse af fdisk.

Hvis du har brug for at partitionere en disk på et tidspunkt efter installation, så er fdisk et stabilt værktøj. Skriv som "root" fdisk og du kan få hjælp ved at trykke m.

Advarsel: Hvis du ikke har forstået, hvordan diskpartitioner fungerer, skal du passe meget på. Kommer du til at lave ulykker med fdisk, kan du komme til at miste kontakten med andre partitioner på din harddisk. Er du i tvivl, er det meget klogt, at du starter med at trykke p og skrive ned (ja, på papir som i gamle dage), hvad du får vist på skærmen.

I fdisk: Tryk p for at se, hvordan din partitionstabel ser ud. Hvis du har været igennem fips, har du en ny partition /dev/hda2, som er af typen "DOS 16-bit >=32M". Du skal tilsvarende have en partition /dev/hda1 af typen "DOS 16-bit >=32M", som indeholder din gamle Windows-partition - tjek om størrelsen stemmer! Du skal starte med at slette den ekstra partition - sikkert /dev/hda2 - tryk d og 2, hvis du er sikker på, hvad du laver. Ellers spørg i din nærmeste Linux-brugergruppe.

Skab mindst to nye Linux-partitioner ved at trykke n og partitionsnummer. Dette skal du gøre to gange med partition 2 hhv. 3 (hvis du kun har en enkelt Windows-partition i forvejen). Lav partition 2 stor og partition 3 på måske 40 Mb til swap. Default type er "Linux native". En af partitionerne (nummer 3) skal have ændret type til Linux swap, hvilket gøres ved at trykke t og vælge type 82 (Linux swap). Tryk p for at verificere at disken har den ønskede opbygning. Den simpleste partitionsopbygning er som følger (ikke alle dele af harddisken er udnyttet i eksemplet):

Command (m for help): p

Disk /dev/hda: 16 heads, 63 sectors, 4092 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 bytes

Device Boot Begin Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 1 1016 512032+ 6 DOS 16-bit >=32M
/dev/hda2 1017 1017 1626 307440 83 Linux native
/dev/hda3 3072 3960 4092 67000+ 82 Linux swap

Et eksempel på en mere avanceret partitionstabel kan være det følgende. Det skal bemærkes, at den fortløbende nummerering af partitionerne ikke er nødvendig. Desuden kan det bemærkes, at hda1 til hda4 er numrene for primære eller udvidede partitioner, og at partitioner i den udvidede partition får numrene 5 og opefter. Der kan maksimalt være 4 partitioner, hvoraf én kan være udvidet. Linux kan i princippet placeres på en vilkårlig partition. Bemærk, at enkelte laptops bryder med dette.

Command (m for help): p

Disk /dev/hda: 16 heads, 63 sectors, 4092 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 bytes

Device Boot Begin Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 1 1016 512032+ 6 DOS 16-bit >=32M
/dev/hda2 1017 1017 1626 307440 6 DOS 16-bit >=32M
/dev/hda3 1024 1627 2439 409752 83 Linux native
/dev/hda4 2048 2440 4092 833112 5 Extended
/dev/hda5 2048 2440 3700 635512+ 83 Linux native
/dev/hda6 3072 3701 3959 130504+ 83 Linux native
/dev/hda7 3072 3960 4092 67000+ 82 Linux swap

Her er to DOS-partitioner (/dev/hda1,2), tre Linux-partitioner (/dev/hda3,5,6) og en Linux swap-partition (/dev/hda7), og extended partitionstabel er anvendt (/dev/hda4). Du kan nøjes med at have et antal DOS (vfat) partitioner og så en Linux-partition, samt en Linux swap-partition.

Afslut fdisk med at trykke w for "write to disk". (Du kan i øvrigt altid afslutte uden at gemme i fdisk ved at trykke q). Derefter vælges Done.

Kommentar
Fra : E70

Dato : 16-04-03 10:17

Mark,

Tak for dit indslag, men vi har fået løst prøblemet (også nævnt i vores indslag). Clan var bare "doven" og linkede os frem til hvad vi skulle bruge - problemet blev løst til fuld tilfredshed i nat.

Godkendelse af svar
Fra : E70

Dato : 16-04-03 10:18

Så Søren... så skylder du chokolade for de 320

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-03 10:30

Right!... chokolade 'det kan I klare, men hvad med alt det andet? Ring #39 hvis I har andre problemer, der er ingen grund til at dele points ud til mig på den måde (sidder og bliver helt flov).

I er sgu' kugleskøre "deroppe"

Hygge...
Søren