/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Er det Fagforringen der betale
Fra : Mille1966
Vist : 1439 gange
50 point
Dato : 26-08-09 11:07

Hvordan står man når han vil sende sine folk på efteruddannelse eller kursus istædet for at fyrre dem pga manglende arbejde
Er det Fagforringen der betaler der betaler deres løn eller hvad

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-08-09 11:18

Det er da almindeligt, man får dagpenge når man er på kursus. Det der hedder tabt arbejdsfortjeneste.
ALMINDELIG dagpenge sats - IKKE løn!!!
Det har også indflydelse på feriepengene året efter, men det er jo langt bedre end at være uden job. Kan man ubdgå fyringer på den måde, er det da en god løsning for alle parter.

Ellers er der jo osgå mulighed for at gå på fordeling fremfor at fyre. Jeg mener man kan have den ordning i ca 3 mdr.

Kommentar
Fra : Mille1966

Dato : 26-08-09 11:30

altså jeg skal betale dagpenge sats ??

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-08-09 11:41

Prøv evt. at se på AMU-kurser:
http://www.amu-kurser.dk/

Citat
Praktiske oplysninger

KURSERNE ER GRATIS!

AMU-kurserne er gratis og målrettet både ufaglærte og faglærte. Kurserne gennemføres med minimum 16 deltagere på hvert hold.

For kontanthjælpsmodtagere og arbejdsløse i aktivperioden gælder særlige regler. Det betyder, at du skal kontakte din vejleder og høre om netop dine muligheder.

Kursusbevis
Seminariet udsteder kursusbevis efter tilfredsstillende gennemført kursus. Kurserne er kompetencegivende og giver merit til Den Pædagogiske Grunduddannelse.

Tabt arbejdsfortjeneste
Som kortuddannet kan du under kurset få dækket tabt arbejdsfortjeneste. Beløbet udgør maksimalt højeste dagpengesats. Får du fuld løn under kurset, får din institution udbetalt godtgørelsen til vikardækning.

Transportgodtgørelse
Som kortuddannet kan du også få transporttilskud efter statens regler for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km fra bopæl til seminariet og retur.

Som du kan se under tabt arbejdsfortjeneste, kan vikrsomheden få udbetalt godtgørelse, hvis vedkommende får fuld løn under kurset.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-09 12:23

Her under krisen har flere arbejdsgivere sendt folk på kursus, fint nok, så slipper de også for at fyre gode folk.
Også EU giver tilskud, det så jeg da jeg skulle udfylde og underskrive et ret kompliceret stykke papir ved et jobsøgningskursus.

Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 50 point
Dato : 26-08-09 18:35

Normal løn eller kursusgodtgørelse? - det afhænger af overenskomsten (hvis der er en på virksomheden)

Flere og flere overenskomster giver ret til normal løn under kurser. Virksomheden får så kursusgodtgørelsen udbetalt, på nogle overenskomstområder får virksomhende også penge fra en uddannelses- og kompetancefond.

Har din virksomhed overenskomst får du formentlig normal løn , har den ikke , skal du have kursusgodtgørelse fra fagforeningen. Kursusgodtgørelsen svarer til dagpengesatsen.

Er du overenskomstdækket og hvilket område arbejder du inden for?

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 26-08-09 20:40

Som der skrevet tidligere er det meget afhængig af om det er et AMU kursus med godtgørelse eller om der er overenskomst på området. Tag kontakt til din lokal fagforenig så hjælper de dig ;)

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 26-08-09 23:22

Jeg tror at Mille 1966 er Arbejdsgiver og vil vide hvem der betaler ved Kursus.

Mille du skal nok tage kontakt til nærmeste VUC. eller Fagforening indenfor dit Overenskomstområde.

De har helt sikkert interesse i at hjælpe dig og dine Ansatte,hvis du udbetaler løn under Kursus vil du få Kursusgodtgørelsen refunderet.

Godkendelse af svar
Fra : Mille1966

Dato : 08-09-09 13:17

Tak for svaret mortenfn.