/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Anhængertræk til Mondeo ´96
Fra : birkglerfoss
Vist : 1223 gange
100 point
Dato : 23-08-09 09:46

Jeg har lige købt en anhængertræk til min mondeo, har søgt på internettet efter stik til træket, fandt
to av slagsen, et med 7 poler sæt og det andet med 13 poleset kan nogen sige mig hvad forskelen er på de to.
Og hvor finder jeg ud af hvor meget min vogn kan trække?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-09 09:51

her er en oversigt over polstikkene

http://www.kaben.dk/tekster/polstik.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-09 09:54

og her kan du beregne hvor meget din bil må trække

http://www.fdm.dk/public/ferie/camping/trailer/

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-08-09 10:02

Her finder du oplysninger om din bil .

http://bilmodel.dk/Biler/Ford/

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-09 10:14

det 'rigtige' må være at montere et 13 polet stik.
og evt. en adapter til 7 polet stik (hvis du har brug for det)
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2417&n=10

så er du sikker på at kunne køre med det hele.
13 polet stik er mest / hovedsagelig, til campingvogne.

hvor meget din bil må trække,.. skulle meget gerne stå på reg. attesten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-08-09 10:31

Monter et stik svarende til det der er på det din bil skal trække. Diverse lasttråilere og ældre campingvogne er normalt til 7 polet.
Moderne campingvogne er til 13 polet.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-08-09 11:33

Det 7-polede stik er det "gode gammeldags" som de fleste (ihvert fald ældre) biler kører med.
Det er til almindelige havetrailere osv.

Det 13 polede stik er den nyere type, med flere muligheder for strøm udtag, i forbindelse med stigende krav til campingvognes strømforbrug.
Bl.a. til ladning af batteri i camping vognen.

Jeg synes du skal vurdere, som Transor foreslår, hvad du kommer til at køre mest med og så montere det.
Så kan du evt. som EAHS foreslår, købe et omsætterstik til det mere sjældne brug.

Men du kan da også vælge kompromisløst at montere begge typer stik på dit træk.
Så skruer du bare en ekstra bæreplade på til stik nr 2.
Herefter montere du det 13polede stik til bagltgehuset som beskrevet i monterings vejledningen, hvorefter du monterer det 7polede stik ind på det 13 polede kabel.

Det lyder (meget) mere kompliceret end det er i praksis.
Men det er kun antallet af ledninger der gør det kompliceret.
Der er intet som helst teknisk kompliceret ved installationen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-08-09 11:36

bagltgehuset = baglygte huset

Godkendelse af svar
Fra : birkglerfoss

Dato : 23-08-09 12:36

Tak for svaret EA_HS.