/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Focus
Fra : refi
Vist : 5988 gange
200 point
Dato : 22-08-09 13:51

Ford Focus 2.0 TDI - 2004
200.000 km

Problem:
Ryster meget mellem 110-120 (kun når den trækker- slippes speeder stopper det øjeblikkeligt) - derefter ikke mere bortset fra ved kraftig opbremsning fra HØJ fart.

Den er lige monteret med nye dæk og er afballanceret - havde også problemet med de gamle dæk.

Så det er IKKE der fejlen ligger.....

Nogen der har en ide inden den ryger på værksted (dækmontøren var "rent" dækværksted)

Før i tiden ved jeg man havde sådan nogle kryds mellem hjul og motor - ved ikke om den slags stadig bruges...

Har ikke rigtig kunne finde nogen "explosionstegninger" over fortøj på sådan en djævel

 
 
Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 22-08-09 16:48

De mest almindelige fejl til rystelser under kørsel, når hjulene belastes (acceleration og bremsning) :

1) ubalance i hjul trods gentagen afbalancering på computerstyret maskine. Disse moderne maskiner er meget hurtige og nemme at bruge, men de er ikke bedre end brugeren af maskinen.

2) skødesløs hård tilspænding af hjulbolte. Hjulbolte SKAL i langt højere grad tilspændes ensartet, end tilspændes hårdt. Brug momentnøgle og spænd til 110Nm (11kg/m) - uanset hjul type/størrelse.
Så undgår man skævvridning af fælg.

3) slag i bremseskive grundet hårdt hærdede (blå-brændte) flader på skiverne. Opstår pga manglende renlighed ved montage, eller fedt/asfalt/undervognsmasse stænk.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 22-08-09 17:01

Det lyder som et kardanled der er blevet slidt og derfor slår når det kommer i ubalance ved visse hastigheder , det passer fint med at det stopper når gassen slippes og bilen "render frit uden at trække"

Kommentar
Fra : refi


Dato : 22-08-09 18:15

Ja - jeg tror i dette tilfælde nok mest på Dova.... - eller noget tilsvarende...

Fordi...

Ubalance burde IKKE give den SAMME fejl efter skift til nye dæk med ny afbalancering.
Tilspændingen burde heller ikke give fejlen da det er forskellige der har monteret før og efter.
Bremseskiver KUNNE være en mulighed da der ikke har været skiftet i perioden.

Kan da tilføje at den kører med 195/60-15 på alle hjul

I får selvfølgelig løsningen efter den har været ved Ford

Men det er jo altid rart at være lidt forberedt INDEN mekanikeren udskriver regningen

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 22-08-09 18:35

Helt enig med Dova. Vi har nøjagtigt det samme problem med vores Fiesta. Ved kraftig accelleration kommer rystelserne også i de lave gear, men ved moderat accelleration mærkes det først i området 80 - 100 km / t , hvor det til gengæld også er ret voldsomt. Over 110 km / t forsvinder det igen.
Venstre yderste kardanled knager nu også ved skarpe vendinger, såeh...... konklusionen er nok en snarlig udskiftning. Jeg tror foriøvrigt du kan bruge f.eks. Haynes manual på Escort / Fiesta m.fl. Det er vist samme fremgangsmåde ved adskillelse / samling.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 22-08-09 18:52

Enig - jeg tror heller ikke der er den store konstruktionsforskel på de forskellige fordmotorer....

Nu var det mest for at se hvor mulighederne kunne ligge for det bliver under alle omstændigheder Ford der får opgaven

Nogen der har en ide om prisen ????

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 22-08-09 20:10

Det bliver dyrt.Det er det jeg kan sige, fordi du laver det hos Ford.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 22-08-09 20:21

Citat
fordi du laver det hos Ford


Det tror jeg nu ikke det bliver dyrere af - det er i hvert fald IKKE min erfaring...

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 22-08-09 21:51

Heller ikke min. Skal man opnå større besparelser, skal man nok en tur over broen, eller en rask tur gennem Tyskland og ind i Polen.


Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 23-08-09 11:23

Citat
Det er nemlig trækakslerne. Typisk Focus.. :)

http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=460050

har selv haft samme problem,... dog ikke en ford
skiftede venstre (den længste) drivaksel,... som var skæv / bøjet (ca. 2mm.)
og,.. vupti

Kommentar
Fra : refi


Dato : 23-08-09 11:48

Ja så kan jeg godt se det ikke nytter alverdens at "tømme" barnebarnets sparebøsse

Det ligner en pris hvortil bruges plastic

Kan det passe vi hurtigt snakker 5.000.-

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 23-08-09 18:02

Er du uheldig må du bytte på begge sider. Men da du er så smart og sætte bilen ind hos Ford, så bruger de originale deler, og de koster skjorten, men det går an og spørge om de vil bruge uoriginale deler hvis du vil have det billigere.
alimak

Kommentar
Fra : refi


Dato : 23-08-09 18:05

Jeg kunne forestille mig at arbejdslønnen er den største post - så det er nok begrænset hvad der spares....

Kommentar
Fra : Kentvester


Dato : 23-08-09 19:11

Har haft samme fejl på min bil, det var dog ikke en Ford. Men fejlen var en opslidt Bærearm/svingarm.






Kommentar
Fra : alimak


Dato : 23-08-09 19:41

Jeg købte drivaksler til min mitshubishi de kostet 11000kr original.
alimak

Kommentar
Fra : refi


Dato : 23-08-09 19:47

Sikker på du ikke har et 0 for meget

Jeg kan finde uoriginale til FORD til 900.- på nettet så originale kan da ikke koste 10 gange så meget.....

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 24-08-09 00:53
Kommentar
Fra : refi


Dato : 24-08-09 07:29

Ja - det lyder mere som det prisleje jeg havde forestillet mig...

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 24-08-09 18:23

Ca.2000 kr.pr. side for uoriginale, Ford bruger nok originale og de koster nok over det dobbelte........ Jeg ville nok prøve at få fat i noget brugt.
alimak


Kommentar
Fra : refi


Dato : 24-08-09 19:07

Har lige fået tilbud fra Ford ( i Tyskland )

720€ for udskiftning incl. arbejdsløn...

5.500 kr - det må vel siges at være billigt....

Nu skal vi bare lige have konstateret at det også ER det der er galt - den ER kørt ned til tjek - så I hører nærmere

Godkendelse af svar
Fra : refi


Dato : 02-09-09 17:08

Tak for svaret dova.

Så kom bilen hjem....

TIP TOP og med nye trækaksler...

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste