/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Garanti
Fra : vvdriver
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 21-08-09 10:38

Den 10.august 2008 købte mit barnebarn en brugt PS 2 (Playstation2) hos GameStop i ??.
Nu virker den ikke længere.
Jeg har kun kassebonnen,men på den står Ps2 serienummer.
Jeg undlader at fortælle alt hvad sælgeren sagde da han købte den,kan ikke bruges til noget.
Sagen uvedkommen,sælgeren var blevet fyret,pga.fejloplysninger til kunder.
ER DER GARANTI TILBAGE.
På min barnebarns vegne
vvdriver

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-08-09 10:47

som udgangspunkt har du vel 2 års reklamationsret da den er købt i en butik.
ang garanti, det er jo noget helt andet, jeg ved ikke hvor lang tids garanti sony har på deres ps2, og der kan muligvis også være noget med at garantien skal overføres ved salg.
men ang garanti så står det i brugsanvisningen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-08-09 10:49

ang reklamationsret, så har du 2 år, også ved brugtkøb !

Se her: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/28/reklamationsretten-i-de-foerste-to-aar/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-08-09 10:54

tjekkede lige det med garanti
der er 1 års garanti på

se mere her: http://www.sony.dk/article/id/1201538210616

husk lige at garantien gælder fra første gang den blev solgt

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 21-08-09 11:01

Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?
Soni giver på nye 2 års garanti,for at modvirke køberen chipper den,således den kan spille piratspil.
vvdriver

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-08-09 12:26

forskellen, læs her: http://www.forbrug.dk/faq/98/

ifølge sonys hjemmeside giver de kun 1 års garanti

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-08-09 12:31

Citat
Soni giver på nye 2 års garanti,for at modvirke køberen chipper den,således den kan spille piratspil

hvad er problemet så,...

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 21-08-09 13:15

Til EA_HS
Forstår ikke din kommentar,kan du uddøbe den lidt
vvdriver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-09 14:05

Du kan vist roligt glemme ALT om garanti....

Selvom Sony skulle give 2 år er den PS2 garanteret mere end 2 år fra førstesalget - hvornår du så har købt den er Sony uvedkommende.

Med hensyn til din EGEN reklamationsret - ja så har du 2 år, men det betinger at DU kan bevise at den allerede var defekt ved købet - og det kan du næppe.

Garanti betyder at forhandleren skal bevise det ikke er deres fejl.
Reklamationsret betyder at DU skal bevise det er deres fejl.

Så har du IKKE et garantibevis det IKKE er udløbet, er det DIG der står med bevisbyrden.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-08-09 19:20

Citat
Garanti betyder at forhandleren skal bevise det ikke er deres fejl.
Reklamationsret betyder at DU skal bevise det er deres fejl.

refi: Dette er forkert. Garanti har ikke noget med forhandleren at gøre, det du tænker på er de første 6 måneder af reklamationsretten

reklamationsret er mellem dig og forhandler
garanti er mellem dig og producent og vil altid stille dig bedre end reklamationsretten

så du skulle have skrevet:
Citat
Reklamationsret betyder at de første 6 mdr. skal forhandleren bevise at det ikke er deres fejl og de sidste 18 mdr. er det dig selv der skal bevise at det ER deres fejl

de første 6 måneder kan det være hip som hap, men efter 6 mdr. kan det mange gange være nemmere at benytte sig af garantien istedet for at stå og diskutere med en eller anden dum sælger i en butik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-09 19:45

Citat
refi: Dette er forkert.

Principielt ikke...

Det var for ligesom at holde forskellen indenfor samme.....

PS. I øvrigt er det STADIG forhandleren der (overfor kunden) yder garantien - de får det blot refunderet fra fabrik hvis ikke de via deres forhandlerpris har OVERTAGET garantien... (det er forskelligt hvordan producent og forhandler laver aftaler)

Men det er kunden uvedkommende

Det er forhandleren kunden skal holde sig til.....

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-08-09 11:43

Jeg tror hele spørgsmålet kan forenkles lidt?.
barnebarnet købte en brugt PS2 hos Gamestop.
Hvor gammelt den var,kender ingen til?.
Det må således være et salg mellem sælger og køber(Sony uvedkommen).
Knægten havde en x antal penge.
Ved at købe en brugt,havde han både penge til spil samt memerykort.
Nu skriver jeg hvad sælgeren sagde.
Der er naturgligvis samme garanti som på en ny,da det er et godt mærke.
Denne udtagelse kan jeg ikke bruge til en dyt.(Kan jeg se idag)
Jeg har kun en kassebon på købet,13 mdr. gammelt.
Skal Gamestop lave den
JA,eller NEJ.
Er det en nej, køber jeg en ny til ham,da det var mig der anfefalede en brugt,og få det andet med.
Om 1 mdr. fylder han 12 år.(fødseldsgaven er så hjemme)
vvdriver

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-09 11:51

NEJ - når du nu vil have det så kontant....

men men men....

Mon ikke du kan redde en del rabat ved at købe en ny samme sted og give den gamle i bytte....

ALLE er interesseret i at handle i disse tider....

Godkendelse af svar
Fra : vvdriver

Dato : 25-08-09 08:10

Tak for svaret refi.
Mange svarede som om den var købt som ny.
Du fattede da,at den var brugt.
BRUGT: forhandler til køber 12 mdr. garanti...basta