/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sensorlampe lyser hele tiden ?
Fra : thedeuce
Vist : 7551 gange
117 point
Dato : 20-08-09 12:47

Har lige skiftet min udendørslampe til en n med sensor. Det er en Nordlux. Den lyser fint, men når den så burde slukke efter 90 sek, så lyser den videre bare med ca. halv styrke. Lamper der sad der før var også med sensor og den virkede fint. Den er monteret med en blå og brun ledning. Der er også en sort, men den har ikke været brugt. Selve lampen har en ledning til jord og det har jeg også prøvet at lave, men uden held. Er den min strøm eller lampen der er noget galt med ?

Søren

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 127 point
Dato : 20-08-09 12:54

Du skal nok lige kigge på dit diagram til den nye sensor igen.

Fra stikkontakten har du kun 2 ledninger (+jord)

Den ene af ledning, den blå, skal sættes direkte til lampen, den anden (fase) skal sættes til føleren. Fra føleren går der en ledning som skal på lampen.

Det skal virke således af relæ'et fra føleren skal afbryde/tilslutte fasen.

Så løsningen kunne vare at starte helt forfra, starte med de 2 ledninger fra væggen/kontakten.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-08-09 13:28

Nemlig

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 20-08-09 13:28

Hej Thulin.
Tak for svaret. Diagrammet siger kun at gul/grøn ( jord ) skal sættes til gul/grøn. Jeg har ikke gul/grøn i mit stik. Jeg monterede den i mit vaskemaskinestik med jord. Samme resultat. Den går ned på halv kraft og så op på fuld kraft, når jeg rører ved sensoren.

Søren

Godkendelse af svar
Fra : thedeuce

Dato : 20-08-09 14:56

Tak for svaret thulin. Jeg har været nede og bytte den og den nye virker. Også med 2 ledninger. Så er det jo ikke nemt at finde ud af når lampen var i stykker. Tak for hjælpen.

Søren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-08-09 22:38

Når lamoen er defekt er det jo umugeligt at fejlsøge. God disposition at bytte lampen.

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 23-08-09 07:03

Hej igen.
Fik byttet lampen og den nye virkede lige indtil jeg satte en energisparepære i. Det kan den åbenbart ikke tåle. Sammme problem igen. Ringede til producenten og fik at vide man ikke kunne bruge sparepære i denne lampe. Hvad så nu når glødepærer blive forbudt ? Sensoren kunne nulstilles ved at slukke på hovedrelæet. Prøvede, men der sker ikke en s... Må ringe igen mandag.
Lampen er en Nordlux Shine Sensor.

Søren