/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk i Tyskland
Fra : hawaii7
Vist : 791 gange
100 point
Dato : 19-08-09 08:39

Hvor kan jeg finde noget om vinterdæk i Tyskland?
Skal det være rigtige vinterdæk eller må man køre med de helårsdæk med M&S samt et symbol med snefnug og bjerge?
Hvad med en trailer jeg skal have med, skal den også have vinterdæk på?
Jeg skal til Tyskland til december og helt til Rüdesheim.
Jeg kan ikke rigtig finde noget om det.

hawaii7

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-08-09 08:46

Der er ikke lovkrav om at man skal have vinterdæk på i Tyskland. (lige som i DK)
Men kører man med vinterdæk som ikke er godkendt til bilens max hastighed (i.flg. manualen) skal man have et klistermærke på speedometret, med dækkenes godkendte hastighed.

Lande som f.eks. Schweiz dækker din forsikring ikke, hvis man ikke har vinterdæk på i en given periode

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-09 10:07

Pigdæk er totalt forbudt i Tyskland

I Tyskland får man en bøde såfemtt bilen ikke er forsynet med "Til årstiden og forholdene passende dæk", selv om der ikke er specielt krav om montering af vinterdæk.
Og hvis man yderligere er skyld i forsinkelser/problemer i glat føre, koster det større bøde og en anmærkning (i kørekortet)

Citat
Beispiel 1 – Fahrt im Winter ohne Schnee mit Sommerreifen
Es ist der Monat Dezember, die Straßen sind trocken und es herrschen keine Minus Grade, sprich bis dahin hat es noch kein Glatteis gegeben und geschneit hat es auch nicht. Liegen solche Wetterverhältnisse vor, können Sie auch mit Sommerreifen unterwegs sein, ohne gegen die Winterreifenpflicht zu verstoßen.

Beispiel 2 - Fahrt im Winter mit Schnee und Sommerreifen
Die Wettervorhersage meldet Schnee und Glatteis und Sie sind mit Sommerreifen unterwegs und werden eiskalt von Schnee überrascht, kommen Sie jetzt in eine Fahrzeugkontrolle, werden Sie ein Bußgeld von 20.-Euro bezahlen müssen. Teuerer wird es, wenn Sie auf Sommerreifen bei Schnee, den Verkehr behindern, weil Ihr Auto im Schnee nicht mehr vorankommt, jetzt werden 40.-Euro fällig und zusätzlich erhalten Sie einen schmerzhaften Punkt in Flensburg. Ebenso kann es sehr teuer werden, wenn Sie einen Unfall auf verschneiten Straßen mit Sommerreifen verursachen, hier kann Ihre Versicherung fahrlässiges Verhalten gegen Sie geltend machen und letztendlich Sie zur Kasse beten.

Da wären natürlich ein Satz Winterreifen weitaus günstiger gewesen! Es sollte absolut jedem Fahrzeugführer klar sein, dass Winterreifen nicht nur ein Luxus Autoteil ist, sondern entscheidend zur Sicherheit im Straßenverkehr beiträgt.

Grundsätzlich gibt es also keine Winterreifenpflicht in Deutschland, solange es nicht Schneit oder die Straßen vereist sind. Doch das Wetter entspricht keiner Norm und Wettervorhersagen sind bislang immer noch aus der Glaskugel gelesen. Sie fahren morgens bei trockenen und milden Wetter zur Arbeit und wenn Sie wieder von der Arbeit nach Hause fahren wollen, hat es schon 10 cm Schnee auf der Straße. Aus diesem Grund sollten Sie Winterreifen nicht nur aufziehen, weil Sie es eventuell müssen, sondern weil es einfach sicherer ist.

http://www.reifensuchmaschine.de/winterreifenpflicht/winterreifenpflicht.htm

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-08-09 19:24

Hvis dit dæk er mærket med M&S er det godkendt i de lande der har særlige krav om vinterdæk (altså forudsat at du har minimum 4 mm mønster tilbage)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-09 19:52

Til forklaring: M+S betyder mudder og sne. På godt dansk

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-08-09 20:06

AAAAARRRRRGFGGGGGHHHHHHHHHHHHFDHHJKJFLÆDSK;LS

som transor så rigtigt siger, M+S og ikke M&S, sorry det var jo noget sludder jeg der fik skrevet

det mandschauvinistiske paphovede klapper hermed i!

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-09 23:55

Citat
Tyskland:
Bilen skal være udstyret med dæk der er velegnet til føret. Det vil sige, at det er et krav, at bilen skal være udstyret med M+S mærkede vinterdæk på alle 4 hjul, med minimum 4 millimeter slidbanemønster, når der er sne og is på vejen.
I praksis anbefaler FDM at man i alle tilfælde benytter vinterdæk i vinterperioden ved kørsel i Tyskland.

Klippet fra denne side(FDM):
http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Sikkerhed/2006/vinterdak.htm

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 22-08-09 15:36

Tak for svaret PrivateDK. Det var vdit svar der kom nærmest det svar jeg fik fra FDM.

hawaii7