/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Kænguru
Fra : viskinge_junior
Vist : 7598 gange
100 point
Dato : 15-04-03 18:16

Jeg har lige købt en drærgkænguru!
Den bor lige nu i Astralien.
Må jeg have den gåede i mig have?
Er det lovligt?

Hilsen
Viskinge_junior

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 16-04-03 02:36

Jeg vil bare sige at jeg synes det er ligemeget om det er lovligt eller ej!! Ikke for at virke for dømmende men det er simpelthen uansvarligt. Man kan ikke bare importere vilde dyr for at holde dem som kæledyr! Heller ikke selvom det er en dværgkænguru og måske derfor er nemmere at styre. En kænguru er et vildt dyr og hvis det overhovedet skal leve i fangenskab skal det være en professionel der tager sig af den.
Ved du overhovedet hvad den spiser, hvad du skal gøre hvis den bliver syg og har du skænket det den mindste tanke at det danske klima er meget anderledes end det australske?
Det kan godt være at dette indlæg virker hårdt for det er meget muligt at du er en stor dyreelsker og ikke vil dværgkænguruen noget ondt. Desværre forholder det sig sådan at vilde dyr bare ikke fungere godt som kæledyr uanset hvor meget man holder af dem. Med mindre du er uddannet dyrepasser eller dyrelæge vil jeg fraråde dig overhovedet at hente kænguruen hertil, det ville være fuldstændigt uansvarligt. Og da jeg tvivler på at en uddannet dyrepasser eller læge ville stille det ovenstående spørgsmål eller overhovedet ville hente en kænguruen til Danmark, tvivler jeg også på at du er kvalificeret til at tage dig af sådan et dyr.

Derfor, lad kænguruen blive hvor den hører til og anskaf dig istedet en hund eller en kat. Eller hvis det absolut skal være eksotisk kan du jo overveje en slange eller måske en fritte forudsat at du sætter dig grundigt ind i den pleje sådanne dyr skal have og selvfølgelig at du har den plads det kræver.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-03 07:28

Hej Viskinge_Junior

Tak skal du ha'... hvordan mon papegøjer og undulater er ankommet til danmark - jeg tror ikke deres trækrute, går den vej omkring. Der forefindes og KAN købes utroligt mange eksotiske dyr i Danmark, men jeg mener nu nok vi har strenge lovkrav omkring dette, så du får slet ikke et dyr ind i landet, som ikke er tilladt at importete... det er nok lige her den går galt, du skriver Australien, og så skal jeg ellers lige hilse og sige, at kummel på dyrenes ve' og vel sender dig en mega hilsen - godt der er nogen derude, som passer på dyrene (og det mener jeg).
Det med selv at importere vil jeg nok holde mig langt væk fra, find den hellere igennem en dansk dyrehandler. Måske Annelise kan hjælpe dig (se længere nede).
Lov mig at sætte dig 100% ind i dyrets pleje og krav inden di anskaffer dig "den lille" - om det er en kænguru, kat, hund, pungrotte, undulat osv. er lige meget, man skal huske at vide ALT om det dyr man påtænker at anskaffe... INDEN man får det.

Nu er det altså bare lige tilladt at ha' kænguru, men hvis du virkeligt vil vide noget om dem, så prøv at skrive til Annelise på Dyrenes Gård, du kan finde mere herom på http://www.dyrenesgaard.dk inkl. e-mail.

Du skal også være velkommen på min side http://marquardsen.homepage.dk/dyr.htm men det er en mere omfattende "suppe"

Lykke til med det lille kræ...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-03 08:11

NB:

Til dit forsvar må jeg da indrømme, at du prøver at orientere dig om dværg kænguruen

Lidt læsestof om kænguru
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?akanguru.html&2
Opdræt http://www.eksotiske-dyrs-venner.dk/opdraet2/default.asp?page=1
Dyrehandel (nu ved jeg jo ikke hvor du bor, så her er hele listen - "gamle viskinge" kan med garanti hjælpe dig her) http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Dyrehandel&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=lang_da

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-04-03 10:22

En kænguru kræver utrolig meget plads... det gør kaniner sådan set også, men velmenende forældre tror, det er nok at lade ungernes kaniner sidde i små bure hele livet. Kaniner er skabt til at løbe og hoppe og grave og gumle græs. En kænguru er skabt til at løbe og hoppe over lange afstande...meget, meget længere end selv en stor,indhegnet villahave kan hamle op med.
Jeg er sikker på, at det er et fantastisk kæledyr. jeg ville ogsdå gerne have en kænguru. Men jeg har ikke mindst en hektar at hegne ind. Og jeg har ikke råd til at anskaffe mig mindst to...for det er sgu lidt trist at være ene kænguru i flokken.
Jeg er sikker på, at du har sat dig godt og grundigt ind i, hvad kænguruer skal have at spise for at fungere optimalt.

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?akanguru.html& dette link er til en netdyrehandel, der taler om alt fra bæredygtigt dyreeksport til ... ja, læs det selv.

http://www.eksotiske-dyrs-venner.dk/nyheder/ Dette link er en brevveksling mellem en dame der har kænguruer og Ole Munster.

Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Beskyttelse kræver forbud mod hold af kænguruer
Kænguruer egner sig ikke til privat dyrehold, fastslår Ole Münster, direktør i Dyrenes Beskyttelse ... Den type kænguruer som man holder i fangenskab i Danmark er sky dyr, der er vant til at leve i flok. I flokken får de ...
www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/docs/c00310c7cedcb7cbc1256ca...

torsdag, 2. januar 2003 22:25 (CET)
Dronningen tog i sin nytårstale udgangspunkt i den moderne og travle virkelighed, med informationssamfundets stressede hverdag. "Nyheder vælter in over", og kræver vores opmærksomhed og stillingtagen. ... børneinstitutioner og skoler. CD-salg falder drastisk. Dagbladet Politiken offentliggjorde 2. ... Den lille kænguru, som stak af fra et fritidshjem i Tingbjerg nær København i ...
www.danske-nyheder.dk/arkiv/2003.01.02.html
Tjaaaee...dette link fortæller vel indirekte at man godt må have kænguruer i dk!

Jaaa...egentlig vil jeg vel ønske dig held og lykke, for et eller andet sted tror jeg godt, man kan have en lille kænguru..den kan vel gå i snor.... Men kan du ikke prøve at finde en kænguru, der er avlet i danmark?

Hyggeelæsestof: paul Gallicio: Boks nu Mathilda. Skøn bog om en boksende kænguru!
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-04-03 11:13

hej igen viskinge_junior...hvordan går det med din kænguru? Koster det egentlig ikke en mindre bondegård at importere en kænguru fra Australien????? Du tar da ikke gas på os vel?
mvh Christina... der gerne snart vil høre fra junior!!!!

Kommentar
Fra : anso11

Dato : 07-05-03 19:39

øhhmm. Er det ikke liidt SYND for kænguruen???

Forstil dig at du var vant til at "hoppe" omkring i heele d"verden" og pludselig har du kun et lille bitte værelse..

DET ER SYND!!