/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
computer fladskærm
Fra : nips
Vist : 479 gange
20 point
Dato : 18-08-09 17:28

Jeg har en philips faldskærm til min stationære pc. Problemet er, at jeg godt vil bruge en compaq stationær pc købt 2002-2003, men fladskærmen duer åbenbart ikke sammen med denne pc - og den pc jeg skriver fra er fra 2005, og her er der ingen problemer med skærmen. Skærmen tilsluttes via et seriel stik. Nogen forklaring på hvorfor det ikke virker på begge pc'er?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-09 17:36

Hvad kalder du et serial stik ?????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-09 18:44

Man skal vist noget længere tilbage end 2002 for at finde andre stik end almindelige skærmstik.

Serie lstik ses heller ikke meget mere, de blev som regel brugt til spilport.

DVI var heller ikke på kortene i 2002, så enten har Du fumlet rundt og presset stikket ind hvor det ikke passer, eller også skal der installeres nyere driver i den gamle Skumpak.
Husk også at stille opløsningen, samt opdateringshastigheden til 60 hz, og helst i fejlsikret tilstand, ellers kan Du smadre skærmen.

Kommentar
Fra : nips

Dato : 18-08-09 21:58

Pc'en fra 2002 har i følge diagrammet (som ikke er ret stort og derfor ikke helt tydeligt) 2 serielle porte, som på computeren manifesterer sig som et blåt hunstik og et grønt hanstik - derfor kaldte jeg det et seriel stik fordi, det havde samme blå farve og passede i den serielle blå port.
Nu har jeg imidlertid opdaget, at der helt distalt - nede ved modemindgangen -findes yderligere et blåt hunstik/port. Det havde jeg ikke set og det var åbenbart her skærmen skulle sættes til. Meget forvirrende at der er to blå stik, som begge passer med skærmstikket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-09 02:01

Tjaeh, Compaq var speciel dengang, mere end andre mærkevarer, men det ændrede sig da HP overtog firmaet.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 19-08-09 17:18

Du skal vel bare have fat i en dvi til vga adapter, så skulle det nok køre, og jeg tror ikke du behøver at bekymre dig så meget mht opdateringshastigheden. Andgående stikkene, er du sikker på at der ikke er blevet sat et nyt grafikkort i for at eventuel erstatte et skod onboard kort, det ville forklare de to skærmstik.