/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Stofa forlængelse af kabel
Fra : michaeljm
Vist : 2272 gange
50 point
Dato : 17-08-09 11:56

Hej,
Vi har fået bygget om og skal have vores stofa kabel indgang til huset flyttet til serverskabet men dette kræver en forlængelse af det nedgravet kabel. Kan man bare sætte en eller anden antenne samle muffe på? det koster 1500,- at få stofa ud og etabler nyt kabel, 800,- at få dem til at samle det, så hvis jeg selv kan gøre det vil det være 800,- at spare. Nogle som har prøvet noget der minder om udendørs? og vil signalet holde eller vil det være synligt forringet?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-08-09 12:09

skal samlingen graves ned ?

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 17-08-09 12:16

Ikke nødvendigvis, men helst.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-08-09 12:40

Sådan som jeg kender STOFA her i byen, så er de med hensyn til service "Et SKOD selskab".
Der er ingen service, selv om de siger det. De vil have betaling for alt hvad der er uden for servicevognen.
Jeg anser:
- Service er en gratis ydelse over for kunden.
- Når der betales er det en tjenesteydelse.

Ordet service er vel nok en af de mest misbrugte ord, lige som de misbrugte ord som UDSALG og TILBUD; ord som forbruger organisationer har sloges med i mange år!

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 17-08-09 12:56

Ja syntes også det er alt for dyrt, for de 1500,- er der ingen nedgravning. Det er kun at sætte kablet ind i boxen(tager max 5 min. dvs. timeløn på kr. 18000,-) så vil helst undgå dem hvis det kunne være muligt. Nogle som kender en udendørs samlemuffe som kan graves ned. En indendørs muffe var også en mulighed, men helst en udendørs.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-08-09 13:08

Hvis du ellers har mulighed for det, så kan du lodde dem sammen. Først midterlederen, som så overtrækkes med krympeflex. Herefter skærmen, som igen skal overtrækkes med krympeflex. Her må du gerne lægge to lag, hvor det yderste lapper ud over det andet lag, ogsørg for at det slutter til.

Krympeflex er et blødt plasticrør, som får en mindre diameter, når det varmes op, og krymper omkring kablet. Det findes i mange forskellige størelser, og købes som regel i metermål.

Forsigtig brug af en gasflamme eller en varmepistol er egnet til krympningen.
For at det kan blive vandtæt, kan du inden det sidste lag, smørre det ind i det lim der bruges til cykellapper, og krymp så hen over dette.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-08-09 00:22

Ja hvorfor bruge tid på fagfolk. De lugter og koster den private en masse bøvl og penge. Så hvorfor bygge samfundet op på at gå på arbejde... Vi kan jo gøre det hele selv? Lad os lægge os, på sofanen og lad andre om arbejdsopgaverne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-08-09 07:51

Det er i orden med fagfolk. Men tiden er ikke længere til deres grådighed så derfor må man gøre det selv.
Hvem har også sagt, at fagfolk helst skulle tjene en god årsløn på record tid, så de bagefter kan gå og fise den af, og grine ad os der må punge ud.
Hvordan tror du at korruptionen er opstået på verdensplan McBobo?

Grådighed, merforbrug, kynisme!!!!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-08-09 00:04

det der er ved det det er at det er deres installation og hvis en anden laver noget på den og der er noget galt på et senere tidspunkt så fralægger de sig ansvaret og siger det er den forlægede del den er gal med og så koster det igen
så en synlig samling er helt klart at fortrækker for det er nemere at finde ud af om det er den nye installation eller deres?

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 19-08-09 08:57

Har snakket med dem da de åbnede forbindelse og de sagde at jeg selv var herre over mit kabel og selv måtte bestemme om jeg selv ville lave det eller om de skulle. Hvis det ikke virker efterfølgende jeg selv samlede det måtte jeg jo bare tilkalde en teknikker og betale de 800,- for at få ham til at samle det ordenligt.

Desuden er det muligt at måle hvor meget signal som kommer ind i kablet og meget hurtigt udelukke samlingen - hvis der overhovedet skulle opstå probemer. Anyway problemet er løst idet jeg delvis fulgte severino råd omkring samling med krympeflex. Snakkede med dem i AO og de havede en stor muffe(fra cabelcon) så ledningen nemt kunne videreføres, efterfølgende skulle muffen dækkes af et stort stykke krympeflex.

Vi lukker tråden her hvor vi kan konkludere:
- at det er muligt at samle et overgravet kabel
- Stofa er dyre og benytter danskernes uvidenhed til at trække(i mine øjne unødvendige høje) pengebeløb ud af kunderne.
- Stofa har absolute ingen sans for service.