/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvilken plante er dette?
Fra : Dennis85
Vist : 1816 gange
100 point
Dato : 14-08-09 17:57

Hej alle sammen

Min mor har fået sådan en underlig plante her, som ingen rigtig ved hvad er?
Er der nogen af jer der ved det?

Billeder:
http://peecee.dk/uploads/082009/14082009239_big_thumb.jpg
http://peecee.dk/uploads/082009/14082009238_big_thumb.jpg
http://peecee.dk/uploads/082009/14082009240_big_thumb.jpg

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-08-09 18:04

Hej-

Det kunne godt ligne Pigæble! Men jeg er ikke sikker!

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 14-08-09 18:06

Det kunne det meget vel ligne på den pig/knop i hvert fald!
Fandt lige dette: http://www.havenyt.dk/images/upload/pigaeble_180.jpg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-09 18:28
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-08-09 20:05

Hej,

det er med 100% garanti en Pigæble, hvoraf 10 frø er nok til at
dø af. Fjern frøene fra haven. En flot plante i øvrigt.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 14-08-09 20:46

Tak for hjælpen alle sammen.
Det næste spørgsmål der melder sig er så hvordan den er endt der. Kan det være fugle der har taget frø med?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-09 20:56

Hej Dennis.
Det er, som flere allerede har været inde på, helt sikkert "Pigæble" ...........
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Det er ganske rigtigt giftigt, iøvrigt både planten, blomsterne og "æblerne" d.v.s. også frøene.
Den har op igennem tiden været brugt, både som "lægeplante" i lighed med Alrune Rod og andre, såsom forskellige Fluesvampe, og også som eufiserende middel, frøene kan også ryges - det var bl.a. af de malede frø sammen med Alrune Rod og Rød Fluesvamp heksene i middelalderen fremstillede den såkaldte "flyvesalve" - det blev malet og blandet med fedt af vildsvin, og så smurte man det på de tynde slimhinder, enten i munden eller i røven ( der er en smule forskel på mænd og kvinder - det har du måske bemærket ) .....
Så opnåede man den virkning (sikkert euforiserende) som frembragte fornemmelsen af at man kunne flyve - jeg ved ikke om de sad på et kosteskaft ....... men ...........
Altså: helt rigtigt, pas på at børn ikke smager på den, men i haven er den flot og der bliver temmelig mange frø af hver eneste frugt, så du kan få en hel skov til næste år.

fortsat god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-08-09 21:01

Hej Dennis85!

Frøstanden/kapslen er meget smuk, især når den åbner sig!

Jeg har for mange år siden erhvervet mig nogle stykker som er brugt i dekoration til jul! Disse er desværre efterhånden gået til!

Uden at være giftmorder eller ha' ondt i sinde kunne jeg godt tænke mig nogle få frø, så kunne jeg få fornyet min pynt.

Hvis du tør overlade nogle stykker frø til mig kunne jeg sende dig en
frankeret kuvert!

Jeg har i flere år ledt efter frø, men uden held!

Venlig hilsen Kamma

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 17-08-09 14:14

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-08-09 23:55

Selvtak Dennis
Den kunne sagtens være bragt dertil f.eks. i en fuglelort - frøet bliver ikke fordøjet.
Men det kunne også skyldes at der er kørt noget jord på det stykke hvor den gror - den type frø kan sagtens overvintre og evt. dukke op flere år efter at det er blevet "tabt" lige netop i den jord.
Når frøet kommer til at ligge i den rigtige dybde og får den rette temperatur vil det begynde at spire.
Frøene, som kommer lidt senere på sæsonen er nogle små flade sorte dimser, de bliver iøvrigt spredt ud når frugten/kapslen bliver helt moden. Så bliver den mørk og åbner sig langs hjørnerne og frøene bliver drysset ud over det hele.
hilsen
Bennymanden