/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lovkrav om afstand til emhætte
Fra : Ysseven
Vist : 5072 gange
200 point
Dato : 08-08-09 07:27

Hej derude!

Jeg har søgt et hav af steder på nettet og har uden held læst mange, mange sider for at finde svar på følgende:

Er der lovkrav til mindsteafstand fra (glaskeramisk) komfur til underkant af enhætte/emfang i en almenbolig, opført i 1975...?

Bebygggelsen har fået en ekstra etage i 1992, men pågældende køkken er fra opførelsen i 1975 - og afstanden mellem komfur (som jo er skiftet til glaskeramisk model i mellemtiden) og den oprindelige udsugning er sølle 32 cm. (Det er ingen slåfejl...!)

Men boligselskabet vil ikke gøre noget ved det, og henviser bare til, at det var lovligt ved opførelsen.

Hvis man kigger i bygningsreglementet for såvel dengang som nu, så står der bare ikke ét ord om det. Måske fordi enhver idiot kan regne ud, at der så ikke kan stå en stor gryde ind under, uden at dampen løsner gammelt skidt/fedt m.v. og sender direkte ned i gryden...?

Nu kan man jo heldigvis via råderetten i grunde bare ordne det selv med udskiftning af emhætten og ved at save lidt i krydderihylden - men det kan da ikke være rigtigt...!?

Håber på et svar med link til noget lovtekst eller lignende.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 08-08-09 07:30

Min mand siger, der aldrig har været et lovkrav om afstanden mellem emhætte og komfur

En ting er at det er møj hamrende ulækkert som du beskriver det, men det er ikke brandfarligt e.lign

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-08-09 07:44

produkcenten foreskriver nogle mål for deres matrialer normal 40cm hvis den er på el så kontakt www.sik.dk får det kan jo være den model IKKE er godkendt til at side 32cm over (mener ikke der er nogle emhætter på el hvor det er tilladt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-08-09 07:55

ps går ikke ud fra at emhætten er 33 år gammel
og ang. sik de kan helt sikkert besvare dit spørgsmål hvis den er på EL

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-08-09 08:16

Jeg ved faktisk ikke, hvor gammel selve emhætten er, men ud fra udseendet at dømme, så kunneden godt være den originale fra dengang. Advr...

Men jeg vil da gå videre med SIK.dk - og se / høre, hvad de skriver/ siger.

-->Nordsted1: Jeg har faktsik snakket med flere "øverstkommanderende" i kommunens teniske forvaltning, som bekræftede, at der aldrig har stået et pip herom i bygningsreglement mv., men at der måske kunne stå noget i stærkstrømsreglementet eller lign. Det har jeg så bare ikke kunnet finde (endnu).

Foreløbig tak til jer begge! ;)

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 08-08-09 08:20

prøv at spørge hos biblioteksvagten
eller hvad det nu hedder

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-08-09 08:23

Tanke...!

Når nu reglerne ofte kun gælder ved nyopførelse og/eller tilbygning af boliger (hvad jo ikke er tilfældet her), er der så måske brugbare regler i forbindelse med udflytning/indflytning?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 09:04

Prøv at læse i linket fra elcobrandt... jeg kan desværre ikke linke direkte

http://www.google.dk/search?hl=da&q=st%C3%A6rkstr%C3%B8msreglementet%2Bemh%C3%A6tte&meta=&aq=f&oq=

De nævnte 50 cm, må være for denne specielle type emhætte???

Andre foreskrifter, går på udluftning pga iltmangel, rengøring mm

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-08-09 09:08

AEG-Electrolux,kræver mindst 40 cm fra kogeplade til emhætte.(Jeg mener de skriver 50 cm. i deres monteringsvejledning).Vores er sat med 60 cm.Også for ikke at knalde hovedet i den,under madlavning.

http://www.aeg-electrolux.dk/node146.asp?ProdID=19708

Mosebaek.

Kommentar
Fra : slander

Dato : 08-08-09 09:35

Jeg har lige købt ny emhhætte og er ved at sætte den op. På den medfølgende opsætningsplan/tegning står der min. 65cm. men det er jo nok ikke noget lovkrav.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-09 09:52

Jeg tror desværre også min mand har ret.. det er al sammen vejledninger/anbefalinger, men ikke noget lovkrav, og slet ikke for den emhætte som er sat op for så lang tid siden.

Hvordan hulen kan nogen overhovedet lave med med en emhætte der hænger så langt nede?? Der er jo ikke engang plads til en ordentlig suppegryde

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-08-09 10:42

Der findes ingen lovkrav om afstand mellem komfur og emhætte.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 08-08-09 11:02

Tak for svaret Nordsted1 - og alle I andre!

Det var jo egentlig også det, som jeg selv var kommet frem til - så problemet ligger klart hos vores ejendomskontor, som synes, at det er fint og rimeligt. Suk.

Men så tager jeg kampen derfra, og i værste fald betaler jeg selv for plads til en suppegryde uden neddryppende, damp-opløste madlavningsrester fra tidligere beboere...!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 11:20

Citat
og ved at save lidt i krydderihylden - men det kan da ikke være rigtigt...!?

Ja det er rigtigt, du får aldrig boligforenningen til at betale, en sådan

omforandring, med 99,999 % sikkerhed, hvis det er det du prøver på,

hvis det er tilfældet, så skal alle lejer være enige, og gå til udlejer, og forelægge vedkommende problemmet, derfor er udlejer heller ikke forpligttiget til at følge lejers ønske,
du kan få lov til at betale to gange, ??
første gang, hvis du vil have det ændret pt, anden gang ved f.eks. fraflytning.
så i stedet for at save i krydderihylden, tag den helt ned og gem den til senere, hvis udlejer forlanger og få det som før dine ændringer, hvis du senere vil flytte, for ellers kan så lille en ting, komme til at koste dig dyrt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-09 11:31

32 cm, det er sgu da umuligt at lave mad i den højde, hvis det var et restaurantkøkken eller andet offentlig ville arbejdstilsynet omgående påtale det.

Drop den krydderihylde, krydderierne har alligevel ikke godt af at stå der.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-08-09 08:58

1. hvis det er en emhætte på el så er der nogle regler der skal overholdes dem holder sik styr på for ellers får produkcenten af emhætten ikke godkendt dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-09 11:21

Øøh, rotw.

Producenten af emhætten har sine godkendelser i orden hvad selve produktet angår men kan jo ikke holde øje med hvordan hvordan boligselskaber eller fumlede håndværkere anbringer dem.