/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejekontrakt
Fra : palle22
Vist : 727 gange
100 point
Dato : 07-08-09 10:07

Hej

Jeg skal flytte i en lejlighed 15/9. Jeg har idag modtaget kontrakten.

I § 8 står der at lejer står for den indvendige vedligeholdelse. Der står ikke noget om den udvendige vedligeholdelse.

I §11 står der, at

"lejer påtager sig vedligeholdelse og evt. fornyelse af toiletkummer, haner, køleskab, køkkenborde, blandingsbatterier, ruder, gulve, gulvbelægning og lign."

Jeg er ny ud i det at leje boliger, men stiller det mig ikke utroligt dårligt? Det virker på mig som om hele den udvendige vedligeholdelse påhviler mig som lejer?

Mvh

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-09 10:12

For at du kan være helt sikker, vil jeg anbefale dig at ringe til lejernes landsorganisation

http://www.lejerneslo.dk/

Tlf.: 33 86 09 10

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 07-08-09 10:20

UDLEJER STÅR ALTID FOR DEN UDVENDIGE VEDLIGEHOLDELSE, SELV OM DET IKKE STÅR DER.

EFTER DET DU REFERERE, DER STÅR I §11,
SKAL DER TILFØJES, AT DET KUN GÆLDER VED HÆRVÆRK ELLER MISBRUG, DET GÆLDER IKKE VED ALMINDELIG BRUG OG ÆLDE, DER HÆFTER UDLEJER.

BED DIN UDLEJER OM AT TILFØJE DETTE.

ET ANDET GODT RÅD ER AT TAGE FOTO AF LEJLIGHEDEN NÅR DU FLYTTER IND, OG LIGELEDES EFTERSE DEN GRUNDLIGT DE FØRSTE 14 DAGE, PRØV ALLE RADIATORER OG ALT HVAD DER ER I LEJLIGHEDEN, OM DET VIRKER OK, OG ALT DET DER IKKE ER PERFEKT, SKAL DU SKRIVE NED OG SENDE EN KOPI TIL DIN UDLEJER, SEND DET ANBEFALET, INDEN 14 DAGE.

SÅ KOMMER DU IKKE I KLEMME SENERE, HVIS DU FLYTTER OG UDLEJER SIGER AT DET VAR I ORDEN VED INDFLYTNING.

HVIS DIN UDLEJER TILFØJER TIL § 11 SKULLE DU VÆRE SIKRET.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-08-09 10:23

Citat
Det virker på mig som om hele den udvendige vedligeholdelse påhviler mig som lejer?

Du skal ikke betale en krone til udvendig vedligeholdelse, udlejer skal endda sørge for at sneen er ryttet, på fliserne, incl fejet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 10:27

Du kan også læse lejeloven a-z

http://www.lejerneslo.dk/asp/menuaz.asp?EmneId=3

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 10:28

Vedr vedligeholdelse

http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=8

kik rundt på deres side, der får du oplyst det meste

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-08-09 10:38

Jeg sidder med den indvendige vedligeholdelse. Det der bekymrer mig er, at jeg skal betale for at skifte køleskabet ud hvis det går i stykker, skifte pakninger i vandhaner der drypper, skifte ruder der punkterer, skifte gulve hvis de går i stykker (også selvom det ikke er min skyld), jeg skal skifte køkkenborde hvis de går i stykker osv. osv.
Det kan jo koste mig en formue.
Til udlejers fordel skal det sige, at lejemålet ikke er ny istandsat ved indflytning, og heller ikke skal være det ved fraflytning. Kan det evt hjælpe mig?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-08-09 10:43

AG112 det vil jeg prøve at bede udlejer om, er bare bange for hun siger jeg så ikke kan få lejligheden..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 10:54

Citat
Jeg sidder med den indvendige vedligeholdelse. Det der bekymrer mig er, at jeg skal betale for at skifte køleskabet ud hvis det går i stykker, skifte pakninger i vandhaner der drypper, skifte ruder der punkterer, skifte gulve hvis de går i stykker (også selvom det ikke er min skyld), jeg skal skifte køkkenborde hvis de går i stykker osv. osv.

Sådan foregår det normalt ikke

Ring dog til LLO

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-08-09 10:59

Nordsted jeps, har lige meldt mig ind. Venter på jeg får et girokort, så jeg har ret til at ringe til dem

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 07-08-09 10:59

HVIS IKKE LEJEMÅLET ER NYISTANDSAT VED INDFLYTNINGEN, OG DU TAGER FOTO AF ALT DER ER SLIDT, OG LEJEMÅLET IKKE SKAL VÆRE NYISTANDSAT VED UDFLYTNING, ER DET JO KUN DET DU SELV ØDELÆGGER, DU SKAL ERSTATTE.

TILFØJ EVNT. SLID OG ÆLDE UNDTAGEN TIL § 11, SÅ ER DU SIKRET.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-09 11:09

De plejer nu at være flinke til at svarer på spørgsmål uden man er medlem, det er mere hvis der skal "kører" sager, at de vil have penge på bordet først

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 07-08-09 11:17

Tak for svaret Nordsted1.