/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan kaffegrums bruges?
Fra : kammanoerup
Vist : 3436 gange
50 point
Dato : 06-08-09 17:26

Hej-

Min søde nabo kom i dag for at høre om jeg vidste om kaffegrums kunne bruges som gødning
til have/indendørs grønne planter? Det skulle indeholde nogle gode ting for planter!

Hvis man lægger det oven på jorden, mugner det!
Kan det mon blandes i jorden?
eller??

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 06-08-09 17:34

Hvis det mugner så det vel bare fordi det er for vådt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-08-09 17:34

Hej.
Ja tilsyneladende er det godt nok. Prøv at læse dette.
Citat
Skrevet af: Jens Juhl – 25. februar 2008 kl. 15.12

Min salig mor brugte kaffegrums ved roser og andre steder. Da jeg selv fik have lagde jeg kaffegrums ud i haven, og opdagede at der altid var en del regnorm, lige der hvor jeg havde lagt kaffegrumsen. Så lavede jeg et mere kontrolleret forsøg. Undesøgte for regnorme før og efter jeg lagde kaffegrums ud på en m² jord. Der var langt over 3 gange så mange regnorme hvor jeg lagde kaffegrumsen.

Min (uvidenskabelige) konklussion er at kaffegrums tiltrækker regnorme, som omsætter det til gødning og lufter jorden.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-08-09 17:49

Jeg er sikker på, at kaffegrums er ligeså godt som andet planteaffald, det bliver gradvist til kompost, og det kan regnormene godt lide, og masser af andre organismer, ikke mindst planterne, også.

Men medmindre regnormene havde svært ved at holde sig vågne om natten tror jeg ham der lavede forsøget ville have fået det samme resultat med kartoffelsskræller eller andre lækre sager. Så et godt videnskabeligt forsøg ville kræve, at han havde lagt forskelligt findelt plantemateriale ud og set om kaffegrums er bedst. Som thedrikker er det theblade, jeg spreder ud, men har ikke lavet forsøg med det.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 06-08-09 17:58

Hej-

Der er nok noget om det med planteaffald af alle slags, der omsættes!
Mit kaffegrums ryger i kompostbeholderen til glæde for mine indkøbte orme!

Men er der særlige næringsstoffer!!!!!!!!!

v.h. Kamma

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 06-08-09 18:17

Jeg har et enkelt sted set noget om, at der skulle være meget kvælstof i kaffe, men har ikke lige kunnet finde noget der bekræfter det: Men det ville da være dumt ikke at smide kaffe, the mv. i kompostbeholderen, jeg bruger (næsten) kun min til køkkenaffald, det kompostere fint, og har ladrig for meget affald til skraldemanden

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-08-09 18:38

Tror i ikke ormene. de har fundet ud af, der kan være rester af koffein i

kaffegrumsen, så de kan få en lille skid på,??

Koffein 200 mg. 100 stk.
www.nutrixpress.se/koffein Kun DKK 109 - sendes straks Bliv frisk og få masser af energi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-09 22:04

Og os mennesker, som vel også er nogle kønne planter kan bruge kaffegrums som fugtighedslotion... hvis du har mod på det, så prøv at smøre det på f.eks dine ben, og opdag, hvor dejlig blød huden bliver ... det skal selvfølgelig vaskes af igen

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 07-08-09 07:40

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-08-09 10:18

Selv tak, kammanoerup