/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hvor længe ?
Fra : Jen_sen
Vist : 1542 gange
300 point
Dato : 04-08-09 19:14

Jeg har i dag modtaget et brev fra en advokat om en regning fra 1997.... Altså 12 år efter ?? Hvordan fanden skal jeg huske om den er betalt - og i så fald... Hvor er kvitteringen for indbetalingen ????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-09 19:18

Citat
Hvor er kvitteringen for indbetalingen ????

Kig i din skuffe.
Nej spøg til side...
Du skal gemme en kvittering i 20 år.
Kan du ikke bevise du har betalt er det bare smadder surt for dig.
Du kan så vælge at "Lade" som ingenting men det er en stakket frist.
Advokaten skal bare rykke dig om 19½ år igen og så begynder der en ny 20 års periode med renter og renters rente.
Trist men sandt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 19:37

Nu tror jeg IKKE du ikke har hørt noget om den regning før

Hvis den ikke tidligere er opkrævet eller har været hos advoket (frivillig forlig) eller fogedret - så glem du den bare....

I så fald vil du ALDRIG komme til at betale..

Men som sagt - det tror jeg ikke....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-09 19:39

Efter to år, fik jeg en rykker for en advokatregning

Jeg havde en kvittering

Jeg ringede til advokaten, og sagde at der måtte foreligge en misforståelse... jeg hørte aldrig mere, jeg nåede ikke engang at nævne at jeg havde en kvittering, sagde bare at de måtte have rod i deres papirer for jeg havde betalt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-08-09 20:02

Hvis det er den du kom i rki for, så tror jeg ikke du slipper, medmindre du har en kvittering.

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 04-08-09 20:06

Bentjuul.

hvis du henviser til et gammelt indlæg - så kan jeg oplyse dig at ALT til RKI er betalt... Der står jeg IKKE mere............

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 300 point
Dato : 04-08-09 20:23

Som udgangspunkt forældes krav på betaling efter 3 år (5 år efter den gamle forældelseslov). Hvis skyldner har anerkendt beløbet eller er blevet dømt til at skulle betale beløbet, er forældelsesfristen 10 år (20 år efter den gamle lov). Der er nogle overgangsregler der gør, at den gamle forældelseslov gælder for gamle krav frem til 1. januar 2011.

Det er derfor ret afgørende, om du har anerkendt gælden eller er blevet dømt til at betale. Hvis det ikke er tilfældet, så kan du læne dig tilbage, for så er kravet forældet, og der ikke så meget at gøre for advokaten, men hvis du er dømt eller har anerkendt, så må du bevise, at du ikke har betalt - der findes noget retspraksis, der afviser krav, fordi kreditor har været for passiv, men efter hvad jeg ved, ligger der ikke nogen domme, der tilsidesætter betalingsforpligtelsen efter bare 12 år.

Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at en advokat kan finde på at inddrive en regning, som er forældet for 7 år siden, så få hellere tjekket hvad der er sket - ellers ender du i fogedretten hvor du skal redegøre for din økonomi og hvor der, såfremt du har noget, bliver gjort udlæg i dine aktiver af værdi.

Vil samtidig lige korrigere Piaskov. Efter de nye forældelsesregler er det ikke længere nok, at sende en rykker for at der løber en ny lang forældelsesfrist. Dette kan nu kun ske ved, at kravet indbringes for domstolene eller at debitor anerkender at skylde kravet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 20:24

Hmmm...

Så mangler du lige at svare på om regningen tidligere er forelagt dig og hvordan....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-08-09 20:26

Ok, så fik vi fjernet det.
Men prøv at læs her http://www.familieadvokaten.dk/Emner/647.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-08-09 20:30

Nåh RyeJensen er på banen, så er det med at læse og lytte til rådene derfra.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-08-09 20:34

@bentjuul - nu lægger du jo pres på mig

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 04-08-09 20:35

refi...

Det er 12 år siden. Jeg husker det simpelthen ikke

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-08-09 20:37

Hvis du ikke husker det, så må du spørge advokaten. Bede ham fremsende dokumentation for kravet. Så har du noget at forholde dig til.

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 04-08-09 20:38

Tak Rye !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 23:01

Men for guds skyld IKKE skrive under på noget....

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-08-09 00:03

Citat
Men for guds skyld IKKE skrive under på noget....

eller oplyse Kandu om dine problemer,

(citat)
Bentjuul.

hvis du henviser til et gammelt indlæg - så kan jeg oplyse dig at ALT til RKI er betalt... Der står jeg IKKE mere............ (citat)

Nej vær du glad for det; Men du vil nok aldrig blive slettet af Kandu,s RKI system, sålænge der findes en bentjuul, der kan snadde i gamle indlæg,

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-08-09 00:29

Citat
Nej vær du glad for det; Men du vil nok aldrig blive slettet af Kandu,s RKI system, sålænge der findes en bentjuul, der kan snadde i gamle indlæg
Man vil til evig tid kunne læse gamle spørgsmål lille vic2000 - det er hele ideen ved en vidensdatabase men det vil du aldrig kunne forstå pga. af din malerskade i hovedet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-08-09 03:50

Kan også ske, og er sket:

Det firma Du har skyldt penge har sagt "bare ærgeligt" og slettet deres tilgodehavende.......internt.
De går så konkurs eller bliver solgt, nye øjne går så de gamle regnskaber igennem med tættekam for at se hvor de kan hente nogle penge, og finder så Din gamle gæld.

Eller en anden advokat har overtaget sagerne fra den oprindelige (pensionerede) advokat og tager så støvede sager op.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-08-09 04:27

Citat
men det vil du aldrig kunne forstå pga. af din malerskade i hovedet.

Det tror jeg så ikke lige der står noget om i databassen, så det er nok en af dine yndede selvhenter, fra egen data base.

Citat
Kommentar
Fra : bentjuul
Dato : 04-08-09 20:26
--------------------------------------------------------------------------------
Ok, så fik vi fjernet det.

Det var vel nok synd for dig bentjuul, at nogen var mere vidende end dig, selvom du har aldrig, så mange blå link,s at gør godt med,
hvornår begynder du og kan spytte blå links ud fra ""din egen database""

Det var så måske også en ide, for din egen skyld bentjuul, du gjorde det på samme måde, med denne selvopdigtede sætning, for at det ikke skal komme til at fylde for meget, i din egen "database" fremover, og blive en pisttilæns for dig selv, så der ikke er plads til at kan opsnuse / opbevare, noget der er mere hold i,
bentjuul der er nogen der tør skrive, det som andre tænker, (også selv om, det handler om dig),
bentjuul tænke - tænke (prøver på det om ikke andet) hvem skal du nu få til at hjælpe dig her, ?? med at genere, mest muligt, fordi du skal ud i haven, som du gav udtryk for i anden tråd

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-08-09 09:06

Hvad med at åben en tråd lille vic2000 og lade være med at spamme andres tråde med det her uforståelige snak, der intet har med spørgeren at gøre

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-08-09 09:24

Citat
Dato : 05-08-09 00:29
--------------------------------------------------------------------------------
Citat
Nej vær du glad for det; Men du vil nok aldrig blive slettet af Kandu,s RKI system, sålænge der findes en bentjuul, der kan snadde i gamle indlæg

Man vil til evig tid kunne læse gamle spørgsmål lille vic2000 - det er hele ideen ved en vidensdatabase men det vil du aldrig kunne forstå pga. af din malerskade i hovedet.

Hvad har din egen kommentar 05-08-09 00:29 med spørgeren at gøre

måske den bedste måde du kunne kravle i skjul under,

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 06-08-09 15:47

Gider I diskutere et andet sted ?

Jeg har i dag talt med advokaten. Han siger at man skal gemme kvitteringer i 5 år.
Så da jeg bad ham forklare denne rykker, undskyldte han mange gange. Sagen er nu afsluttet !

Tak for jeres indput

Godkendelse af svar
Fra : Jen_sen

Dato : 06-08-09 15:47

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-08-09 20:51

Supergodt du fik den lukket