/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tilbehør roastbeef
Fra : MSSBJ
Vist : 1711 gange
50 point
Dato : 04-08-09 11:09

Hej

jeg skal lave roastbeef i weekenden, og skal servere kartofler i ovnen, ovnbagte tomater og ovnbagte hvidløg, men synes der mangler noget med farven grøn også. Synes ikke det skal være salat.

Nogle gode forslag ??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-09 11:21

Blancherede forårsløg eller porrer passer fint

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-09 11:21

Jeg syntes ellers din menu lyder lækker

Farven grøn... ehm... squash?? her er lidt at vælge imellem (ovnbagt)

http://www.google.dk/search?hl=da&q=squash%2Bovnbagte&meta=&aq=f&oq=

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 04-08-09 12:04

Fine grønne bønner (haricot vert) er meget fine til formålet.
De er bedst hvis man køber dem friske og lige skærer stængel og spids af.

Kog dem ikke for meget. De skal stadig være lidt sprøde.

Alternativt kan du bruge de samme som frostvare. Det er nemmere og nok også billigere, men de kan ikke blive sprøde. Må dog heller ikke koge i smadder.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 04-08-09 12:10

Broccolysalat - kan tilberedes dagen før og tages direkte fra køleskabet og sættes på bordet.
www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Broccolisalat+med+gr%C3%A6sk+yoghurt.opskrift?0=10275

Ammitz

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 04-08-09 12:44

Hvad med at skive en squash, koge den let sammen med lidt hvidvin, citronsaft og meget tynde citronskiver, drysses over med persille. Husk at bruge ikke sprøjtede citroner.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-08-09 13:00

Jeg ville personligt også stemme for fine haricot verte til din lækre middag.
Dampes meget kort, vandet fra og en klat smør i for smag og farve.

Hvad med sovsen?

Kold bearnaisesauce

lige dele fed creme fraiche og ymer (ca. 3 dl i alt)
smages til med:
ca. 1 spsk mayonnaise
ca. 1 spsk bearnaiseessens
estragonblade og persille
salt, peber

her fik du også lidt grønt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-08-09 14:12

ja grønne bønner-og er i til hvide ris så kog dem med en sjat grøn frugtfarve ( måske halvdelen gule ) ser festligt ud-lavede engang fødselsdagsmiddag med et fad hvide /røde ris anrettet som et dannebrogsflag-det var festligt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-09 20:17

Bare ikke helt enig med det om at komme fedtstof i bønnerne. Men smag er jo forskellig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-09 20:28

Citat
Kold bearnaisesauce

lige dele fed creme fraiche og ymer (ca. 3 dl i alt)
smages til med:
ca. 1 spsk mayonnaise
ca. 1 spsk bearnaiseessens
estragonblade og persille
salt, peber

Denne sauce er uden tvil god og egnet til retten. Men det er ikke Sauce Bearnaise.

Det er en uskik at bruge navnene på veldefinerede klassiske retter til noget helt andet.

Den opvoksende generation får et helt forvirret indtryk, og aner ikke hvad det rigtige er.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-08-09 04:08

Citat
Bare ikke helt enig med det om at komme fedtstof i bønnerne

De skal jo heller ikke svømme i fedt, men en klat smør i kogevandet gør dem pænere
Eller blancher dem i en klat smør og derefter hæld vand over, lad koge så der stadig er lidt bid i dem.

Blancherede perleløg der har fået en let brunlig farve er også godt tilbehør, her kan de dybfrosne udmærket bruges, men tø dem op og lad dem dryppe af først.

Kommentar
Fra : MSSBJ

Dato : 05-08-09 07:48

Kære alle

Tusind tak for de mange gode forslag. Jeg har haft svært ved at vælge, men det endte med bønnerne, lidt af den grund, at min svigermor kommer til middagen, og hun har friske grønne bønner i haven, som hun har tilbudt at tage med.

Kunne ikke passe bedre.....

Super ide med risene, den ide har jeg også taget til mig : -)

mvh
MSSBJ

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 05-08-09 07:52

Tak for svaret transor.

mvh
MSSBJ