/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVE CD R +RW?
Fra : Oldboston
Vist : 629 gange
100 point
Dato : 03-08-09 07:11

Jeg ha brug for at kopiere til en disc, men hvilken slags disk skal jeg vælge, CD+R, DVD+R, DVD+RW eler andet format? Skal disken formatteres først eller sker det automatisk, når jeg trækker filen ind på den?

De3 filtyper, jeg har brug for at lagre, er:

1. Mange hundrede dokumenter i Word-formar
2. Almindelige fotooptageser fra ferier og rejser
3. Musik fra radioprogrammer, som allerede nu findes på CS-rom men skal overspilles til nogle kopier til privat brug.
5. En samling lLÅ-plader (der overspilles fra en grammofon med USB-stik,

Jeg vil være taknemlig for at høre jeres anbefalinger af, hvilke disc. der er de rigtige at bruge i forskellige situaioner.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-08-09 07:13

Undskyld, der var lidt for mange slåfejl. Her er spørgsmålet med rettelser:

Jeg har brug for at kopiere til en disc, men hvilken slags disk skal jeg vælge, CD+R, DVD+R, DVD+RW eler andet format? Skal disken formateres først eller sker det automatisk, når jeg trækker filen ind på den?

De filtyper, jeg har brug for at lagre, er:

1. Mange hundrede dokumenter i Word-formar
2. Almindelige fotooptageser fra ferier og rejser
3. Musik fra radioprogrammer, som allerede nu findes på CD-rom men skal overspilles til nogle kopier til privat brug.
5. En samling LP-plader (der overspilles fra en grammofon med USB-stik)

Jeg vil være taknemlig for at høre jeres anbefalinger af, hvilke disc. der er de rigtige at bruge i de forskellige situaioner.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 03-08-09 07:28

Den skal ikke formateres først.
Forskellen på R og RW, er at du kun kan brænde én gang på R, men at du kan slette og brænde mange gange på en RW (Rewritable).
Vi bruger altid kun +, da det er de mest anvendte CD'er/DVD'er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 07:48

For det første skal du IKKE blande filer og musik/billeder - det er noget rod.

Med mindre det KUN er som backup til lagring....

Så filer/dokumenter på DVD RW (om det er + eller - bestemmer din hardware jo)
Musik på CD-R
Film billeder på DVD R (hvis du kan fylde dem op af en gang ellers RW)

Fordelen ved at bruge R-skiver er at INGEN ved et uheld kan komme til at slette dem....

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-08-09 10:12

Er ikke helt enig refi!

Om man vælger DVD eller CD har vel mest at gøre med mængden af data man skal gemme (4,8 GB på en DVD og 700 MB på en CD). Så længe det gemmes som data (altså musik i .mp3 format eller lignende) så er det lige gyldigt med mediet.

Det lyder som om der er en hel del filer/data, så vælg DVD. Om du bruger +R / -R eller RW kommer an på om din PC understøtter alle formater. Hvis den gør det er der også frit slag her... Dog er RW disken ca. 3-4 gange dyrere end de andre!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 13:18

Citat
Er ikke helt enig refi!

Det er da tilladt...

Eneste grund til at jeg "deler" det op som jeg gør, er at spørger ikke lyder til at være helt hjemme i formaterne... Og så er det engang nemmere at skille dem ad...

ALLE kombinationer er jo brugbare - blot ikke lige nemme for en "ukyndig"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-09 15:53

Hvorfor ikke bare bruge nero express, den kan klare de forskellige formater.
Du skal dog være opmærksom på, at når du brænder mange filer af så lille størrelse, så bør du brænde med en lavhastighed, selv om du måske kan køre med en langt højere.
Der er stor forskel på, om du brænder en enkelt fil på 100 Mb, eller du brænder 100 filer af 1 Mb.
Så længe det er en hel fil (evt. ZIP) så kan den brændes i et flow med høj hastighed.
Når du brænder mange små filer, kan du risikere at få problemer med en høj brænderhastighed.
Husk at det er mange selvstændige filer som overføres en for en, og skal afsluttes inden den næste bliver brændt. Så er det at bufferen kan kløjs i det, og skiven er kasabel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-09 15:56

Når vi taler om DVD'er, så har jeg lagt mærke til, at min DVD maskine æder en DVD-R med hud og hår. - Hvis jeg der imod vælger en DVD+R, så skal den først formateres, før jeg kan bruge den.

Er der andre der har andre erfarringer ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 15:59

Citat
Så længe det gemmes som data (altså musik i .mp3 format eller lignende) så er det lige gyldigt med mediet.

Det kan vi så ALDRIG blive enige om...

Det er de færreste (om nogen overhovedet) autoradior og stereoanlæg der vil acceptere DVDer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 16:02

Citat
Er der andre der har andre erfarringer ???

Det er oplevet - og det er som regel de "billige" maskiner.... (fabrikssoftwaren der ikke er god nok)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 16:03

Har sågar oplevet maskiner der blot overskriver med det resultat at de bagefter KUN kan læses i den samme maskine (ikke engang af komputer)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-09 16:14

Ja ja Refi, du skal da heller ikke købe det aller billigste du kan få!

Jo der findes autoradioer der kan afspille DVD'er, det er dem med en stor skærm, som også kan vise DVD film og TV. Men de koster alle din søsters feriepenge.

Forskellen på de dyre maskiner og de billige er:
De dyre og kendte mærker, er som jomfruer, de vogter deres dyd.
De billigere som kan det hele, kan det for at vinde markedsandele. Det er det som de højrøvede firmaer endnu ikke har fattet den dybere mening med.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 03-08-09 19:45

Hej Severino.

Som du sikkert ved, er der meget, jeg ikke ved .
Citat
Hvis jeg der imod vælger en DVD+R, så skal den først formateres, før jeg kan bruge den.
Hvordan hulen formateres en DVD-skive, der IKKE er RW ?

Mvh lille

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-09 19:58

Nu kan jeg jo kun fortælle om det som jeg kan se på skærmen, når jeg skal lave DVD'er på mit stue-alter.
Her vil den først formatere +skiverne, hvor imod den straks er klar til optagelsemed -skiver.
Fælles for begge er, at de skal afsluttes (finales) inden de er spilbare i andet drev.
Men når det er RW skiver, så skal de ikke afsluttes.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 03-08-09 20:46

Ok. Har du så prøvet at formatere en +skive på din pc?

Hej Oldboston. Jeg håber, at du synes dette er relevant ? Ellers skal jeg nok holde op med at spørge ind til, hvad Severinos Stue-Alter laver af fiksfakserier .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 20:50

Det der sker er IKKE en formatering - det kan jo af gode grunde IKKE lade sig gøre med en R-skive

Det er blot softwaren der ikke kan finde ud af +skiver og vil forsøge at formatere.....

Så det der sker er rent fiktivt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-09 20:51

Sorry Oldboston for "misbruget"....

Men forhåbentlig kan DU også bruge de forskellige ting til noget positivt...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-09 21:11

Egentligt fatter jeg skutte, hvorfor der både er + og - skiver. Men på den anden side, så har fabrikanternes EGO, ikke formået at enes om en fornuftig standard.
Denne uenighed er dog ikke enestående. Man støder på den, den ene gang efter den anden, på mange andre fronter.
Usselt mamon kan få folk til de mest besynderlige handlinger!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 03-08-09 21:45

Hejsa Refi.
Citat
Så det der sker er rent fiktivt...
Det var lige præcis det, jeg var på vej til at drille Severino med .

Bortset fra det, så har jeg en Samsung HD-DVD, som KUN vil indspille på DVD-R skiver. Så, Severino, jeg er da glad for, at -skiver findes

Citat
Sorry Oldboston for "misbruget"....
Mon en så udpræget god hjælp, kan kaldes misbrug ?

Mvh lille

Accepteret svar
Fra : heller22

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-09 21:57

Hej Oldboston.

Citat
5. En samling LP-plader (der overspilles fra en grammofon med USB-stik)
Vil jeg anbefale at lægge på cd-skiver. 1 LP på 1CD.
Citat
3. Musik fra radioprogrammer, som allerede nu findes på CS-rom men skal overspilles til nogle kopier til privat brug.
Skal bare kopieres fra cd til cd.
Citat
1. Mange hundrede dokumenter i Word-formar
På en DVD (+ eller -)
Citat
2. Almindelige fotooptageser fra ferier og rejser
På en DVD (+ eller -)

DVD+/-R bruges til noget, der skal gemmes og ikke må slettes. DVD+/-RW bruges til lager mm, men til ting og sager, der gerne må slettes igen .

(Hvad blev der af nr. 4 i dit spørgsmål ?)

Mvh lille

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-09 22:06

For at komme tilbage til musikken og CD'erne, så brug en almindelig CD og brænd den i MP3 format, så kan der være flere hundrede numre på skiven, og en ca. spilletid på 15 timer for en fuld CD.

Der er ikke noget mere skønt end at sætte en sådan CD på spillen, og så tage en L-A-N-G morfar på divaneseren til sin ynglingsmusik !!!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 00:12

God lidt over midnat Oldboston.

Ja, jeg sidder her og funderer lidt over, om du kunne bruge nogle af vores svar til noget . Det vil være helt rart med en tilbagemelding .

Mvh og god søndag

Heller

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-09 06:14

Angående MP3 filer på en CD, så har jeg lagt mærke til (jo Heller jeg er vågen), at nogle systemer ikke bryder sig om alt for mange filer. Nogle acceptere kun de første 127 filer, og kan ikke se resten, hvis de ligger i samme mappe. - Hvis jeg der imod placere filerne fordelt i flere mapper, så er der ingen problemer, heller ikke hvis de afspilles med RND funktionen.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 15:01

Daws Severino.

Er du så sent eller tidligt oppe kl. 06:14 .

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-09 18:00

Jo jeg var tidligt oppe på en høj hellig søndag, klokken var kun 05.45. - Jeg skulle lige have et bad, efter en smålun nat, med 27 grader over dynen.
Jeg skulle lige en smuttur til udlandet; Brabrand nord for Århus, hvor jeg lige først skulle vende Roskilde, inden turen gik vest over. - Det var dejligt at komme hjem til Danmark igen ved 17 tiden.

Joooo, vi sætter pris på, at bo på dronningens ø!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 19:33

Det var da noget af en rejse . Du kom vel over Broen uden de store problemer, for det var vist mellem 16.00 og senere, at der ville blive tryk på.
Citat
Joooo, vi sætter pris på, at bo på dronningens ø!
Så bliv dog hjemme. .

Og nu håber jeg så, at Oldboston finder det OK, at vi sådan hygger os her ?

Mvh lille

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-09 21:32

Problemer? - Jo man skal jo betale et bidrag for at komme ind i udlandet
Ja vi kom over broen omkring kl. 16, og her var det så småt begyndt med hjemvendte fra det vilde vesten.
Gud være lovet, at de endnu ikke var begyndt at forlade pladsen i Skanderborg, hvor der var festival, for der var rigtig mange biler på de parkeringsarealer ud mod motorvejen.
Man kunne også mærke de mange landlige vitaminer, som er i luften "over there" - PUHA DADA!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 22:06

Severino.

Hvis du står i Næstveds centrum, går 500 m, så er du ude på landet. Og der har du garanteret de samme gode danske landlige sommerdufte, som vi har her i Danmark og omme i Jylland

Mvh fra din gode ven, ham oenseaneren .

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-09 22:32

Næh det gør jeg HELLER ikke.
500 m mod syd, og jeg står ude midt i havnebasinnet.
500 m mod vest, og jeg står ude i Susåen.
500 m mod øst, og jeg er på banegården.
og hvis jeg ikke passer på, så havner jeg 500 m mod nord, som er centralsygehuset.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-08-09 23:06

Hvor ender du så, hvis du tøfler mod øst-nord-øst? Jeg mener bare, at så stor er Næstved da vel ikke . Og det der bitte vandløb, Susåen, kan du vel sagtens springe over, og vupti, så er du på landet .

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-08-09 15:06

Citat
Og nu håber jeg så, at Oldboston finder det OK, at vi sådan hygger os her
?

Og god resten af søndagen

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 28-08-09 19:53

Tak for svaret heller22. Ogs tak til severino og refi og jer andre, der svarede (og debatterede indbuyrdes). Jeg synes ikke, det er misbrug at stille relaterede spørgsmål, der sketr jo netop en ideudveksling, som om det var en samtale, vi fører, sådan at der alt i alt kommer flere oplysninger på bordet. Det er altid værdifuldt også for den oprindelige spørger. Havde jeg kunnet fordele pointene, ville jeg give en tredjedel til severino, og det samme til heller og refi, nu får heller dem for den overskuelige besvarelse.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-08-09 20:04

God aften Oldboston.

Mange tak for det. Det var dejligt at kunne hjælpe .

Og jeg holder meget af din måde at se på vores kommunikation på .

Ha nu en rigtig god weekend .

Mvh Heller