/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret ved ombytning?
Fra : palle22
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 29-07-09 18:48

Hej
Jeg har en Zepto computer som er gået i stykker tre gange. Tredje gang tilbød firmaet mig at købe en anden computer for en merpris på 2000,- kr. Jeg fik computeren forleden, og den er ikke i nærheden af at være lige så god som den computer jeg oprindeligt havde.
Jeg vil derfor gerne fortryde handelen. Mit spørgsmål er nu, får jeg kun de 2.000,- jeg har betalt ekstra tilbage, eller kan jeg regne med også at få min gamle computer, som nu er repareret, tilbage?

Mvh

Kommentar
Fra : davidski

Dato : 29-07-09 19:01

Hvid du har købt et produkt som er defekt, kan du efter 1-2 reperationsforsøg kræve pengene tilbage (hvis det er inden for de første 2 år).

Har du kvittering på begge køb? for var det mig ville jeg kræve alle pengene tilbage for begge kø, og så gå et andet sted hen og købe en PC.

Brug dette link for at vise dem hvem der har retten på sin side:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-07-09 19:05

palle22

Du bliver ved og ved.

Startede det hele ikke med, at du havde købt en brugt computer på nettet

http://www.kandu.dk/Spg138214.aspx

Senere hen ville du tjene penge på det køb

Citat
Har de ret til det, eller skal de give mig de ca 7000,- (de 2999 + de ca. 4000,- den anden computer ifølge kvitteringen er tilbagekøbt for)?

http://www.kandu.dk/Spg138051.aspx

Andre spørgsmål om det samme, som du også har stillet

http://www.kandu.dk/Spg137053.aspx

ttp://www.kandu.dk/Spg138063.aspx

Ved du i det hele taget, hvad du selv vil ????

Spørg Forbrugerstyrelsen de kan svare dig

http://www.forbrug.dk/fs/kontakt/rdgivning/hotline/

http://www.forbrug.dk/

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-09 19:18

Ans ja, sagen har udviklet sig. Jeg ville ikke tjene penge, bare vide hvad mine rettigheder var. Hvis du ikke har konstruktive svar på nogle af mine spørgsmål kan du jo klappe i, og lade være med at læse dem. Jeg spørger helt konkret om jeg kan få min gamle computer igen, men det ved du åbenbart ikke? Forbrugerstyrelsen holder ferie, hvis du ikke ved det. Håber andre kan svare mig?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 20:54

Citat
Jeg spørger helt konkret om jeg kan få min gamle computer igen

og det kan kun Zepto svare på, vi ved jo ikke om den er solgt eller smidt ud.
og eftersom du har været nødt til at betale penge for at få den ombyttet tyder det jo på at det ikke har være helt uforskyldt at den gamle maskine var gået i stykker

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-09 22:12

Jo, det var ikke min skyld den gik i stykker. Men zepto reparerede computeren tredje gang jeg sendte den ind til dem, selvom jeg havde bedt om at få den ombyttet. Og hævdede derefter at jeg slet ikke havde ret til at få den ombyttet eller pengene retur, fordi den var repareret. Fedt at blive anklaget for alt muligt herinde Og tak for hjælpen?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 22:27

Citat
Men zepto reparerede computeren tredje gang jeg sendte den ind til dem, selvom jeg havde bedt om at få den ombyttet. Og hævdede derefter at jeg slet ikke havde ret til at få den ombyttet eller pengene retur, fordi den var repareret.

hvis det er aftalt at den skulle byttes kan de ikke bare lave det om, og da det fremgår af korrespondancen mellem dig og Zepto har du jo fat i den lange ende

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-09 22:31

Ja, men når det er aftalt med dem over telefon, er det mit ord mod deres. Så tror ikke jeg har en chance

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 22:40

det må stadig stå i den mail du fik med adressen du skulle sende maskinen til, eller fik du også den over telefonen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-09 22:47

Jeg fik bare et brev med en pakkelabel, og et aktivitetsnummer til infocare. De står ifølge zepto både for reparationer og for vurderingssager, som min sag var.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 22:53

nu må du lige bestemme dig, du har lige skrevet at det var aftalt at den skulle ombyttes, og nu skriver du at du har sendt den til rep. (infocare = rep)

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-09 23:11

Læser du hvad jeg skriver? Infocare står ifølge zepto også for vurderingssager, herunder ombytning. Jeg får hjælp et andet sted. Kandu er blevet et samlingssted for klaphatte

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 29-07-09 23:25

de har givet dig en forkert behandling med den første computer du har nemlig RET til at ophæve købet og få pengene tilbage (hvis en vare har været rep flere gang og 3 gange er hvad man siger er max i følge købe loven)
nu kommer det svære for du har i købeloven forstand købt en vare som du nu ikke er tilfres med og her går den galt for du har ingen ret til at få pengene retur fordi varen virker og ikke fejer nået
så vis de ikke vil gøre dig den ulejlighed at give dig pengene tilbage i butikken så er det temlig svært og vil krave du sender en klage til forbrugerstyrelsen men den er svær
så din klage skal lyde på at du føgler dig tvunget til at betale 2000kr mere hvis du vil have en computer der virker

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 29-07-09 23:28

Tak for svaret rotw.