/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Ændring af el hæve-/sænkebord
Fra : lenejensen
Vist : 731 gange
200 point
Dato : 29-07-09 10:21

Har fået et el hæve-/sænkebord, der er for bredt. Det er selve stellet der er for bredt. Kan man skære stiveren mellem de to ben over og skære et stykke af, og så svejse stiveren sammen igen - i en kortere udgave?
Der er nok noget el inden i den, men mon ikke det kun er en ledning, som kan fjernes midlertidigt?
Gode råd/idéer??

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 29-07-09 10:23

Ja det kan man.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 29-07-09 12:35

bare du har noget at svejse og skære med, så kan man sagtens

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-09 21:12

Der findes forskellige hæve/sænkeborde.
Jeg går ud fra at det er et manuelt med håndsving.

I begge søjler kan der være en hæve/sænke snegl og de kan være forbundet med en forbindelsesstang som så også skal skæres og samles med en bøsning. (ikke svejses)

Selve stellet er normalt lavet af stålrør og kan svejses ............................hvis altså der kan holdes styr på vinklerne.
Bør svejses i mange tempi da det hele ellers vrider sig,

Kommentar
Fra : lenejensen

Dato : 30-07-09 10:32

Det er et el-hæve-/sænkebord som der står. Ikke noget med håndsving. Jeg er interesseret i at vide om der er noget inde i tværstiveren under bordet som kan ødelægges hvis det skæres over.... Og om der er nogle der har prøvet det. Alle de borde man kan købe/få brugt er jo mega store, og det er mit hus ikke....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-09 11:09

Sorry - jeg så ikke at der stod EL

Næsten alle hæve/sænke - borde har en forbindelsesstang til de to lodrette ben som hæver og sænker.
Den forbindelsesstang kan sidde helt oppe under bordpladen og sjældent nede i selve stativet inde i tværstangen

Nogle H/S borde benytter et saxesystem og de er absolut ikke til at ændre.

Vær opmærksom på at sådan et EL bord kan være meget tungt...............selv uden bordplade.