/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo S40
Fra : illwill
Vist : 3313 gange
80 point
Dato : 28-07-09 10:30

Hej
Jeg har to spørgsmål vedr. min fornyligt købte Volvo S40 fra 1996.

1)
Når den holder i tomgang er der en brummende konstant lyd. Det lyder ikke som om den kommer fra motoren men nærmere bagfra et sted - og nej det er selvfølgelig ikke udstødningen. Det lyder som om det er noget elektrisk der står og summer ret højt. Lyden ændrer sig ikke når man gasser op. Den overdøves ved kørsel men er meget irriterende når man holder stille... ??????

2)
Når jeg accelererer kommer der en hvislende lyd fra motoren og når motoren slukkes, kan jeg høre der bliver blæst luft ud et sted i motoren et par sekunder efter den er slukket. Jeg ved ikke om disse to ting har noget med hinanden at gøre, men skal det være sådan?? Ingen af mine tidligere biler har gjort dette, men ved ikke om en Volvo-motor skal gøre/sige sådan..?? Den kører egentlig fint nok, men kan selvfølgelig ikke vide om der er et effekttab da den har sagt sådan siden jeg købte bilen. (ca. 2 uger).

Jeg håber nogen har noget klogt at sige :)

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 90 point
Dato : 28-07-09 11:15

Hej illwill -

Den snurrende elektriske lyd ude bagfra er mest sandsynligt din elektriske benzinpumpe.
Prøv at stoppe motoren, og slå tændingen fra.
Sluk derefter for radio, blæser og andre ting der støjer.
Du skal have helt ro i kabinen.

Nu drejer du stille og roligt tændingen på igen, mens du opmærksomt lytter efter den velkendte elektriske summen.
Benzinpumpen skal nemlig køre ganske kort (1-2 sekunder) når du sætter tændingen på, for at lade benzintrykket op til indsprøjtningen. Herefter kører benzinpumpen kun. når du starter motoren, eller når motoren er i gang.

Det er normalt at benzinpumpen frembringer en svag elektrisk summen, da det er en simpel roterende el-motor som trækker en påbygget fan (vinge) pumpe.
Men man skal kun med særlig opmærksomhed kunne høre den når man holder stille.
Den normale køre-støj skal rigeligt kunne overdøve pumpen.
Noget kunne altså tyde på, at pumpen prøver at fortælle dig noget, som du bør reagere på ...

Den hvislende lyd kunne være en simpel utæthed i luftslangen fra turboen til indsugningen, evt. er slangen ved at glide af, så den har lavet en lille åbning.
Men det KAN også være et lile bitte rusthul i manifoldrøret ned til katalysatoren, eller et lillebitte hul i pakningen til udstødnings manifolden.
Sådanne huller/utætheder kan somme tider direkte lave fløjtelyde når motoren er igang.
Meget irriterende og på lidt længere sigt farligt, da udstødningsgasserne kan komme ind i kabinen.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 28-07-09 15:06

Hej Beestone og mange tak for det gode svar.
Som du skriver kan jeg sagtens høre benzinpumpen når jeg sætter tænding på. Jeg synes dog ikke lyden er helt den samme, men om pumpen ændrer sine omdrejninger så lyden er anderledes når motoren kører, ved jeg ikke? Men det er selvfølgelig også svært at sammenligne med støj fra motoren oveni.. Jeg kan kun høre lyden når jeg er inde i kabinen. Udenfor er den stort set væk. Du skriver at den prøver at fortælle mig noget - er det at den er ved at stå af?? eller andet?

Med hensyn til den hvislen fra motoren må jeg vidst ud at kigge efter utætheder. Den slange fra turboen til indsugningen findes vel ikke når det ikke er en turbomotor? Det er en 1.8. Giver det effekttab?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-07-09 15:18

Det kan jo være at benzin pumpen helt enkelt støder på i bunden af bilen, eller at en gummiklods er faldet ud.
Men ellers er det ikke helt unormalt, at en 13 år gammel benzinpumpe gerne vil afløses ...
Den er desværre meget dyr som original del, mindst omkring 4 tusser, så det kan virkelig betale sig at se sig omkring, også grundigt at undersøge om fejlen er noget helt andet.

Når du ikke har turbomotor, begrænser fejlmuligheden sig til selve udstødnings manifold, rør og pakning.
Men prøv lige at undersøge, om det er din køleblæser der helt enkelt lige står og spinner ned ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-07-09 18:34

Hvis den er ligesom 460 modellen (ialtfald dem med Renault drivline ) så har den en lille elektrisk pumpe til kølevandet, der cirkulerer omkring oliefilteret. Det er ikke ualmindeligt, at den snurrer lidt, når motoren stoppes.
En anden oplagt mulighed for en utæthed er din bremseforstærker. Enten der hvor vakumslangen går ind, eller hvis pakning / o ring ved hovedcylinder er utæt. Det giver en hvæsende lyd en kort periode efter, at motoren stoppes.
Benzinpumpen har andre vist besvaret.

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 28-07-09 21:17

Jeg tror ikke det kan være kølevandspumpen, for det er ikke en snurren. Det er en meget kraftig lyd af luft der bliver blæst ud/suget ind, af et eller andet. Den er der konstant når motoren er startet og så et par sekunder efter jeg slukker også.. Når jeg står og kigger ned lyder det som om det kommer fra venstre side nær generatoren og siden af motorblokken.... hmm. Måske bremseforstærker er en mulighed som du skriver Cortina01. Men jeg begynder da at være i tvivl om den hvislende lyd under acceleration hænger sammen det jeg lige har beskrevet. Måske jeg burde køre den til en der har mere forstand på det end jeg selv hehe..

Jeg var iøvrigt lige ude at lytte nærmere efter lyden fra benzinpumpen.. og så var den selvfølgelig næsten væk. Det er åbenbart et fænomen der kommer og går. Det lader til at der ikke er ret meget larm når motoren ikke er varm.. Hmm er lidt på bar bund må jeg sige

Godkendelse af svar
Fra : illwill

Dato : 29-07-09 09:58

Tak for svaret Beestone.