/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Findes der alternative ikoner
Fra : Oldboston
Vist : 1338 gange
100 point
Dato : 26-07-09 11:44

Spørgsmålet er, om man på sit skrivebord kan lægge nogle andre ikoner end de sædvanlige. Jeg har en del genveje og mapper med Word og Excel-dokumenter liggende, og det ville være en effektivisering, hvis jeg kunne give nogle af ikonerne et individuelt særpræg, en anden farve f. eks.
Kan det mon gøres uden sat bruge programmel, der sinker arbejdsgangene?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 11:52

Jo da

I PhotoFiltre f.eks. kan du tegne eller åben et færdigt billede efter eget ønske, dernæst
TOOLS > EXPORT AS ICON

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 11:53

Ja der findes adskillige muligheder i Windows og i de installerede programmer, eller du kan selv lave nogle fine - spændende - nye og sjove ikoner, vil du prøve om du kan nøjes med de indbyggede, så højre klik på ikonen, klik på Egenskaber og klik på Skift ikon

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 11:55

Line99 er ekspert i selv at lave sine ikoner, brug profilens forslag og skift ikonen med min anvisning

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 12:00

ovn ekspert er et stort ord i denne sammenhæng, men jeg har da lavet lidt såån bare til husbehov Der er vist rent faktisk folk der fabrikerer ''rigtige'' ikoner, og man kan få special programmer til formålet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-09 12:24

Ellers er der jo et lille skjlt program i både XP og Vista hvor man selv kan lave sine ikoner.

XP:

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-09 12:24

XP.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-09 12:26

jeg var for ivrig på tasterne og kom til at sende før jeg var færdig.

Xp: klik - Start - Kør - skriv eudcedit - ok

Vista: klik - Start - skriv eudcedit i Søgefeltet - Enter

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-07-09 12:27

Hvis det fx er Papirkurv, Oldboston gerne vil lave om, er det da ikke sådan bare lige til med højreklik og skift ikon .

Mvh .

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 12:37

Fijala det ser da ret vildt ud ,,,,
men den kræver vist lidt mere forklaring.... Unicode ??? gem som ??

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 12:39

heller22 - jeg er dig svar skyldig

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 26-07-09 12:48

I Vista er det irriterende man ikke kan få lov til at bruge diverse logoer som genvejikon på skrivebordet. Det kan man dog i XP.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-07-09 12:52

Hej Line99.

Det var sørme ikke et spørgsmål . Jeg må nemlig ikke stille spørgsmål i en andens spørgsmål for ovn . Skulle bare opfattes som et: OBS! Og det kunne jo være at ....

Selv om jeg da godt kunne tænke mig at vide, om Oldbostons spørgsmål også går på at ændre Windows faste ikoner .

Mvh

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-07-09 13:18
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-09 13:33

Arj jeg var vist lidt hurtig. Jeg læste faktisk spørgsmålet som om man ville lave sine enge skrifttyper.
Det er faktisk det det lille program er beregnet til.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-09 17:09

Vista
H-klik på en mappe > egenskaber > tilpas > skift ikon > nu er der en masse ikoner du kan bruge >
Marker ikon > OK > anvend > OK > nu ligner mappen det ikon du markerede.

Samme vej > og så gendan standarder > nu er den normal igen.

Internet genveje
H-klik på ikonet > egenskaber > skift ikon > gennemse for at se flere ikoner

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-07-09 17:31

Hej Eyvind.

Jeg vil ikke spørge , men kan man ændre standard-ikoner i Vista og ikke i XP?

Mvh

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 26-07-09 17:32

Det er da utroligt, så mange svar, der ligger allerede nu. Nogle af jer, der svarer, o.v.n. og Eyvind og fiala...har jeg vist tidligere fået gode svar fra, som jeg kunne bruge i min famlen rundt i dette vildnis, som det kan synes, når man var midt i 50'erne før man første gang sad bag en computerskærm. Heler og lines svar ser også gode ud. Jeg skal nok bruge et par dage til at eksperimentere. Men jeg kan allerede nu oplyse, at jeg bestemt ikke har planer om at ændre de faste ikoner (Papirkurv f. eks.). det er de alm. gule mapper og de alm Word og X-cel filer, som engang i mellem gerne må skille sig ud ved at være skotskternede eller grønlyseblå eller dobbelt så store eller blive erstatte af en smiley eller et stort bogstav eller en anden figur, der minder brugeren om indholdet i mappen m. v.
Nu vil jeg tage fat fra en ende af ...foreløbig tak...og så er jeg glad for aldrig at have oplevet de beskyldninger, mobning, personlig kritik m. v., som nogle brugere skriver så meget om. Nu har jeg været på kandu i 6 år, og fået stribevis af rigtig gode svar. Kun en enkelt gang var der en, der i en stor svada bebrejdede mig at jeg rettede og kommenterede hans stavning, som gjorde hans spørgsmål uforståeligt for de andre brugere. Men ellers har jeg undgået at få ørerne i maskinen. Tak for det også, for nogle af mine spørgsmål har vist været på begynderniveau.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-07-09 17:53

Hej Oldboston.

Pragtfuldt svar, du der kommer med. Og nej, man skal skisme ikke rette stave- og sprogbrugsfejl . Og begyndere er vi vist alle, hver på vores plan.

Citat
det er de alm. gule mapper
Dem tror jeg, at du heller ikke kan ændre. Jeg har lige prøvet at lave en gul mappe på skrivebordet, hentet et billede, men mappen forbliver gul - sjejsse .

Men held med det

Mvh

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 18:52

Hvis du kender photofiltre ...??
http://www.pcworld.dk/download/13/1389
,,,,, det er et meget fint GRATIS lille billedbehandlingsprogram, som anbefales af de fleste her på kandu, det kan bruges til al grundlæggende billedbehandling, herunder også...
fremstilling af egne ikoner:

Du fremstiller dit eget billede (tegner, farvelægger, skriver) eller henter et færdigt billede ind i programmet, dernæst:TOOLS > EXPORT AS ICON

Nu flytter du ikonet ind i den GULE mappe, som det skal dekorere, herefter følger du denne opskrift (som lidt udvidet er den samme som ovn's) :

Du højre-klikker på din gule mappe, vælger EGENSKABER og TILPAS;
Klik på ''SKIFT IKON''
Klik på ''GENNEMSE''
Klik på ikonet '' op i nivauerne '' indtil du havner f.eks. på skrivebordet,
der hvor din mappe med ikonet INDEN I ligger,
klik ned i mappen og du kan nu se dit hjemmelavede ikon.

Klik på dit hjemmelavede ikon > tryk : OK; OK; ANVEND OK

Nu skulle du være køreklar

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 26-07-09 19:05

Citat
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-09 17:09

Vista
H-klik på en mappe > egenskaber > tilpas > skift ikon > nu er der en masse ikoner du kan bruge >
Marker ikon > OK > anvend > OK > nu ligner mappen det ikon du markerede.

Du kan stadig ikke bruge logo fra fx din bank som ikon

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 19:12

,,,, med et screenshot-program (= ''foto/billede'') kan man da saktens

dette fx. http://www.mirekw.com/winfreeware/mwsnap.html

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-07-09 19:22

Hej Line.

Det var dæleme smart. Hvor får du det dog fra? Jeg er vildt imponeret :-V.

Jeg laver lige et point-spørgsmål til dig. For dette er misbrug af en anden spørgers spørgsmål (For selv om jeg ikke ville spørge om noget, gjorde jeg det jo alligevel og blev godt betjent )

Tak til spørger for lån af lidt plads .

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-07-09 19:37

Hej Oldboston

Jeg håber, at du kan klare dette halløj i dit spørgsmål .

Men Line: Du kyrer rætti mæ klatti, hva'ba'? Og la nu være med at svare mig mere i dette spørgsmål. Jeg har lavet et nyt, så kom igen der

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-09 19:56

Logo fra min bank er ikke noget problem, for der sidder IT folk som ikke har andet at lave.
Altså hvis jeg havde en bank.

Men jeg bruger da forskellige ikoner som er hentet fra windows.

Jeg har faktisk et ikon som, er genvej til min bankadgang, og det ligner netop ............et pengeskab.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:02

Line99 bruger PhotoFiltre og det er et rasende godt og nemt program, grunden til mit lille pip her, er at jeg vil anbefale PensionistEDB, både til hente programmet og den danske sprog fil, helt gratis: Klik på fanebladet Photofiltre - læs mere og hent programmet. Klik på fanebladet Vejledninger, vælg Fotoprogrammet Photofiltre i rullemenuen midt på siden, og hent en hel stak af vejledninger til PhotoFiltre helt gratis: http://www.pensionistedb.dk/ og som om det ikke var nok, så kan der hentes forskellige plugins til programmet, så det kan (næsten) det samme som dyre købe programmer

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-07-09 22:39

Tak igen for de mange svar. Nu kan jeg se, at der nok vil gå nogle dage, før jeg kan kaste mig over dette flotte udbud af løsningsmodeller, som I tilbyder mig. Fantastisk, så mange muligheder, der ser ud til at være. Men I kan se i min historik, at selv om der undertiden kan gå dage eller en uge eller to, så ender det altid med, at jeg med taknemlighed kan bruge et af svarene, Så tak for indsatsen foreløbig, her er virkelig noget at studere!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 22:49

Jeg vil foreslå dig at koncentre dig om nogle få af forslagene, for eksempel vil du selv prøve at tegne eller et billede til en ikon, så læs det fra Line99, hvis du vil nøjes med dem der er i Windows og programmerne du har installeret, så læs hvad Eyvind og undretegnede, skriver, bare et forslag så forvirringen ikke bliver for stor.
Smokei har også et sjovt forslag

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-07-09 23:01

Og ovn skal ha nyt tastatur
Citat
undretegnede

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 23:07

Der fik Heller22 noget at undre sig over

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-07-09 23:22

Besked fra undretegnede: Nemlig

Mvh Heller22 (Den fynbo)

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 29-07-09 03:58

Tak for svaret Eyvind. Det var præcis, hvad jeg havde brug for, og nemt at gå til efter din vejledning.