/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skøde skrivning
Fra : Jacobhall
Vist : 788 gange
200 point
Dato : 13-04-03 19:25

Hej håber at der nogle i dette forum som kan give et hurtigt svar.

Vi er iøjeblikket ved at købe hus fra et dødsbo, og alt er færdiggjort pånær skødet. Det er aftalt at jeg(køber) skal udfærdige et betinget skødet og har da også gjort dette. Men så kommer der lige nogle spørgsmål:

1. Idet handlen sker med et dødsbo kan jeg så på nogen måde kontrollere at arvingen som er sælger har ret til at sælge ejendommen ?

2. Vi har yderligere aftalt at overtagelsesdagen er 1. august men hvis vi får solgt vor egen ejendom før 1. august flyttes overtagelsesdatoen til dette tidspunkt. Er dette et problem for det betingede skøde.

3. Når alle forhold er afklaret (betaling m.v.) skal der udformes et endelig skøde således at skødet ændre status fra byrder til adkomst. Indleveringen af det endelige skøde koster det også DKK 1.400 ?

Håber jeg kan få et hurtigt svar på dette

Med venlig hilsen

Den nye husejer

Accepteret svar
Fra : arly

Modtaget 210 point
Dato : 13-04-03 19:43

Hej jacobhall,
1. Du skal blot sikre dig, at sælgeren i forbindelse med underskrift på skødet tillige afleverer en skifteretsattest. På denne attest vil det fremgå, hvem der kan handle på dødsboets vegne.
2. Nej, det er ikke noget problem, når det blot beskrives i det betingede skøde, at overtagelsesdagen ikke er endeligt fastsat.
3. Ja, det koster yderligere 1400 kr.
Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : Jacobhall

Dato : 13-04-03 19:49

Hej Arly

Såfremt der foreligger en skifteretsattest. Skal denne så ikke være tinglyst på ejendommen?

Du siger at det ikke er et problem med overtagelsesdatoen. Der skal da fremgå en overtagelsesdato i skødet.
Er dette ikke rigtigt ?

Kommentar
Fra : arly

Dato : 13-04-03 20:59

Hej Jacobhall
Der SKAL foreligge en skifteretsattest. Den udfærdiges af skifteretten og koster et gebyr (vist nok 100 kr.), som sælger skal betale. Attesten skal tinglyses, hvis det er dødsboet, der står som sælger, hvilket det jo nok er.

Der skal stå en overtagelsesdag i skødet, men det kan anføres, at overtagelsesdagen ikke er endeligt fastsat. Når overtagelsesdagen kendes, skal datoen anføres i endelighedspåtegningen på skødet.

Bare til orientering: Jeg er ikke jurist, så hvis du vil have endelig bekræftelse, må du hellere henvende dig hos en advokat.

Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-04-03 23:00

Hej Jacobhall

Det er ikke fordi jeg vil blande mig unødigt i det svar "arly" har givet dig, men skifteretsattesten, skal ikke være tinglyst (KR. 1.400,00 i afgift) for at være gyldig adkomst på ejendommen. Hvis du vil vide mere, så skriv igen.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-04-03 09:50

Hejsa

Se evt. også http://www.kandu.dk/dk/tip/3546

Hygge... og god påske
Søren

Godkendelse af svar
Fra : Jacobhall

Dato : 19-04-03 17:49

Tak for svaret arly. Jeg snakkede med en advokat, som bekræftede det meste at de du har sagt.

Med venlig hilsen

Jacob hall