/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedrivning af væg?
Fra : Kokane
Vist : 641 gange
15 point
Dato : 18-07-09 11:42

Jeg står overfor at skulle købe en ejerlejlighed. Jeg har fundet en 3-værelses lejlighed, som jeg godt kunne tænke mig at købe, under den forudsætning at den kan laves om til en 2-værelses ved at rive en væg ned. Lejligheden består af to små stuer, jeg vil rive vægen ned mellem stuerne, sådan at jeg får én stor stue. Jeg har spurgt ejendomsmægleren om det er lovligt/forsvarligt at rive vægen mellem stuerne ned. Ejendomsmægleren svar var ”den tror jeg godt man kan rive ned”. For mig er det ikke helt nok at tro, jeg bliver nød til at vide om vægen kan rives ned eller ej, inden at jeg køber lejligheden. Hvordan finder jeg lettest og billigst ud af det? Skal jeg kontakte kommunen, byggetilsynet, en byggeingeniør, etc.

VH
Troels

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 18-07-09 11:45

Hvis det er en trævæg kontakter du en tømre, som kan rådgive dig om den er bærende eller ej.
Er det en murstensvæg, en mure.

Der skal under alle omstendigheder een ud og kikke på det.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-07-09 12:21

Ring til en mindre murermester og snak med ham om han for et fast beløb vil tage et kig på den væg. Så får du et helt sikkert svar. Held og lykke med det.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 15 point
Dato : 18-07-09 13:14

nu er ejerlejligheder jo mange gange beliggende i etageejendomme. og de er som regel ens hele vejen op. det betyder, at ovenpå den væg du vil rive ned, står der sikkert en væg hos din overbo. og hvis du fjerner væggen nede hos dig, er der jo ikke meget tilbage til at bære væggen ovenpå. så det er en større historie med at fjerne sådan en væg. der skal læges et stkke jern ind til at bære væggen ovenpå, g det er ret besværligt. du kunne måske nøjes med at lave en åbning på størrelse med en dobbeltdør. det ville være væsentlig mere overskueligt at gøre det. der skal dog stadig en bærebjælke af en eller anden slags lægges ind, men det er ikke så svært når man er nede i den størrelse. men tag og rådfør dig med en murer inden du gør noget. det er ikke helt ufarligt det du har planer om. og hvis det går galt har du altså ingen forsikring der dæker.

tømreren

Kommentar
Fra : Kokane

Dato : 18-07-09 13:43

Hej Gasmanden2, granner01 og tømreren,

Mange tak for jeres svar.

VH
TS

Godkendelse af svar
Fra : Kokane

Dato : 18-07-09 13:44

Tak for svaret trimare46.