/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Strøm-udtag til påhængsvogn
Fra : Bertlov
Vist : 2272 gange
100 point
Dato : 15-07-09 20:16

Er der nogle "kloge-Åger" der kan fortælle mig hvad man stiller op når der mangler en perfekt forbindelse i strømudtaget til trækket!!
Både campingvogn og trailer virker fint på andre biler..
Bilens lys er også ok..
Men når vi kobler vores "grej" sammen går der "ged" i det!
Øv..
Vi har jo nok gættet at det er i strømudtaget det er galt.
Men hvordan gør vi noget ved det?
Er vi nødt til at kører til mekanikkeren og betale???
Vær rare at give et fornuftigt og hurtigt svar!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-09 20:24

Du forbinder det selv korrekt med gode stabile ledninger. Husk også stelforbindelsen. Hvis du ikke kan finde ud af det kører du til en autoelektrikker.

med de oplysninger du giver er det umuligt at give bedre råd.
når man ikke ved hvad du har lavet, er det ikke til at sige hvad der er forkert.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-07-09 20:43

Nu skriver du jo ikke hvad geden er, så det er ikke let at komme med den rigtige løsning.

Gammelt stik = irret, det skal skiftes kan gøres selv på kort tid.

Ellers er mange problemer forbundet med stelledningen, mange tror at denne ledning ikke er særlig vigtig, men den er skyld i mange problemer.

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 110 point
Dato : 15-07-09 21:14

Køb en ny stikdåse hos thansen, og følg dette: http://www.tonet.dk/Bil/trailer_stik.htm
Afkort gamle ledninger 20mm for bedre forbindelse.

Hvis i ikke magter dette, eller ledninger i bagagerum er defekte, er der kun MEK.

Typisk fejl er den hvide ledning der skal have stel inde i vognbund, samt diverse lynmuffer ( blå/røde) der ødelægger det originale ledningsnet

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-07-09 21:48

Husk også, at den hvide stel skal være den kraftigste af alle ledninger, da den jo skal bære strømmen retur fra alle de andre tilsammen ...

Der er mange fejl muligheder :

1) den sædvanlige med stikket på trailer/campingvogn, hvor stikket som regel efterlades på jorden, da der ikke er nogen holder (knækket/rustet), eller man glemmer det i farten.
Så bliver stikket fyldt med insekter, jord og fugt.

2) ledningerne knækker under kabelkappen på trailer/campingvogn, fordi det altid udsættes for diverse bøjning og belastning.

3) stikdåsen på bilens træk ødelægges af sprøjt hen under vognen, fordi den mangler en gummipakning

4) kabel tilslutningen til bilens stikdåse er næsten altid lavet inde bagved bilens venstre/fører sidens baglygtehus.
Det kan være et original monteret multistik som passer i lygtehuset, eller det kan være som roco olsen skriver, med de sædvanlige strømtyve.

5) tag et kig ind i selve stik benene på trailerens stik og bilens stikdåse. Det er en almindelig fejl at én af stikbenene kan knække af.

6) hvis det kun er én bestemt trailer eller campingvogn der driller, så er det stikket eller kablet på denne trailer/campingvogn der er defekt. Ikke stikdåsen på bilen.

Hvis du selv kan montere et stik på en ledning til en bordlampe hjemme i stuen, så kan du også selv montere/udskifte sådan et trailerstik.
Følg roco olsens råd og køb nyt. Både stik og stikdåse er meget billige, og bestemt ikke værd at pille med hvis de er defekte.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-07-09 21:49

Her kan du se hvordan ledningerne skal forbindes til henholdsvis 7 & 13 polet stik:

http://www.kaben.dk/tekster/polstik.asp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-09 00:49

Lad være med at bruge strømtyve,. De er anlening til mange problemer med dårlige forbindelser.

Selv sværger jeg til forsigtigt at skære noge af isoleringen væk på den originale ledning . Så loddes en ny til med en god varm lodning og efterisolering ved flex og omvikling med isolerbånd.
Kræver øvelse og håndelag samt godt grej til lodningen.

Godkendelse af svar
Fra : Bertlov

Dato : 16-07-09 10:32

Tak for svaret rocoolsen.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 16-07-09 10:38

TAK FOR HJÆLPEN ALLESAMMEN..
DET VAR I AL FALD HURTIG HJÆLP..
STIKKET PÅ BILEN ER SKIFTET!!
HAVDE I FARTEN GLEMT AT VI HAVDE FÅET EN "NY" GAMMEL VOLVO!!
OG DENNE HAVDE VI ÅBENBART IKKE TJEKKET STIKKET ORDENLIGT PÅ!!
ØV ALTSÅ!
MEN HVA' LIDT HJÆLP PÅ "KAN DU" OG LIDT OMTANKE..
SÅ GÅR DET HELE JO ALLIGEVEL!
ENDNU EN GANG TAK..