/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Lys i akvarie
Fra : bublebee
Vist : 1048 gange
50 point
Dato : 15-07-09 19:22

Hvordan er det bedst med lys i akvariet ?
Nogle siger 10 timer men er det incl den smule sollys der kommer ind eller er det den tid lyset i armaturet bør være tændt ?

Accepteret svar
Fra : palle22

Modtaget 60 point
Dato : 15-07-09 19:25

Det er for armaturet. Husk at tænde og slukke det på samme tid hver dag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-09 19:31

Du bør stille dit akvarie hvor det ikke rammes af sollys, da det er skyld i der kommer grønalger i vandet.

Og som nævnt, så er det armaturet der skal være tændt i ca 10 timer

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-07-09 19:37

Det står under trappen så det rammes ikke af direkte sollys.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-09 20:19

Der skal være ca 12 timers lys i akvariet . Både dagslys og kunstlys fra elarmatur tæller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-09 20:20

Lysstyrkebehovet afhænger af hvilken slags planter man har.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-07-09 21:13

Hvis du vil styre lyset i dit akvarie 100% kan du evt. lægge et tæppe hen over det når der skal være mørkt. Så har det iøvrigt den samme effekt som når man lægger et tæppe over et fuglebur - at fiskene bliver stille og du kan få ro til at sove uden de pipper hele natten.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-07-09 21:14

Planterne er også helt rolige når der er tæppe over.

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 16-07-09 22:40

8 til 12 timer alt efter hvilke fisk og planter du har... vigtigst er nok planterne, da fisken hurtigt vender sig til en rytme.

enig med Flash77, det er en mulighed at ligge et tæppe over, det gør fiskene rolige. Syndes det er en smule unaturlig

Det skal heller ikke stå i direkte sollys men det ved du nok godt...

Jeg ville finde info på fisk og planter (Google) eller spørge fiskemanden der, hvor du køber dine fisk.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 17-07-09 09:40

Besøg evt: www.akvariesiden.dk

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 25-07-09 23:22

Tak for svaret palle22.
Vi har sat et tænd/sluk ur på så det altid tænder og slukker ved samme tid. Fra 12-22

Kommentar
Fra : victorogoliver

Dato : 28-12-09 18:59

lad det lyse ind til du går i seng.