/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HF-spoler
Fra : rhv_82
Vist : 1815 gange
43 point
Dato : 14-07-09 09:28

Hej Kandu,

Kan i fortælle mig hvilken driftskategori drift med HF-spoler hører ind under. Jeg vil mene AC1 drift - men er ikke sikker.

Send gerne underbyggende links.

PFT.

/Rasmus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 10:08

Det afhænger af HF spolen type og fabrikat.
Du må se i fabrikantens datablad hvor meget startstrøm den trækker.
Den kan være større end med konventionel drosselspole.

Det kan være et problem med automatsikringer.

HF spole er et forfærdelit navn. Det er jo en switch mode strømforsyning med regulering af stømstyrken , og uden ensretning eller udglatning.

Sådan en har normalt i indgangen en ensretterbro og en elektrolytkondensator. Førsteopladningen af kondensatoren til ca. 325 V tager lige et strømstød. Det er ikke anderledes end med computere og meget andet moderne elektronik.
Men tænder man mange samtidig kan det blive et problem.

Strømstødet er kraftigere men langt kortere end ved start af en motor . AC kategorien for motorværn og deslige er ikke beregnet, til at tage højde for den slags.
Dit spørgsmål er derfor ikke rigtigt relevant.

Se som sagt fabrikantangivelsen om maks indkoblings-strømtisds-integral.
Læg sammen for antal HF spoler, som tænder samtidig, og brug grej specificeret til samme intregral.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 10:11

Da det med integralet går hen over hovedet på mange installatører, opgiver fabrikanterne det af praktiske grunde ofte, som det maksimale antal HF spoler der må sættes på samme automatsikring.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 14-07-09 13:11

Transor:

Tak for svaret. Det er meget logisk det du siger. Jeg kan godt se at spørgsmålet måske ikke er relevant ifht. driftskatagorierne.

Men jeg har bare en sag for en kunde hvor der sidder en kontaktor foran et belysningsanlæg med x-antal hf-spoler (switchmode ps) så derfor er det alligevel lidt relevant. Jeg går udfra at der sidder en automatsikring som OB foran kontaktoren. Det kan jo ikke være et standard termorelæ da dette jo indeholder en differential udløser.

Men som du siger. Se i databladene hvor mange SM's der kan sidde pr. aut. sikring.

Er helt med på det med integralet - jeg går udfra du mener a2s ikke?

/Rasmus

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 14-07-09 20:08

??? Transor

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 43 point
Dato : 15-07-09 10:11

Den varme, som kommer ien ledning eller i en kontakt, er proportional med strømmen i andenpoten og og med tiden . For meget korte overgangsforløb spiller kølingen ingen rolle da varmeafledningen tager tid.
Så temperaturen i din kontakters kontaktpunkter bestemmes af deres varmekapacitet og indkoblingsstrømstødets strømkvadrat integreret over tiden.

Ved opladning af en kondensator, som er i indgangen på switcmoder , trækkes en bestemt ladning. den kan også bestemmes som strømmen ensrettet og integreret over tiden.

Så vi er i det dilemma at enhederne trækker en bestemt strømintgral, men vikningen på kontakteren er strømkvadratintegralet. Forholdet mellem de to er bestemt af kurveformen.

Det er ligesom du kender fra forholdet mellem spændingskvadratintegral og spændingsintegral. Når der integreres over en hel periode og divideres med tiden kaldes værdierne henholdsvis effektivværdi og ensrettet middelværdi. Forholdet mellem den kaldes formfaktoren. For en konstant vedvarene sinusform er den 1,11 som indgår i den bekendte tranformatorformel til bestemmelse af fluxen ud fra spændingen.

Tilbage til dine HF spoler
kurveformen i dit indkoblingsstømstød er bestemt af hvor på spændingskurven man kobler ind, og af de støjdæmpningsspoler mv som fabrikanten har sat i indgangen. Noget må han have gjort i den retning, elles får ensretteren i HF spolen også et problem.

Tilbage står du med at det data fra fabrikanten som afgør dimensioneringen af kontakteren.

Jeg vil dog mene at du med en gammeldags mekanisk kontakter er på den sikre side med AC1 og en nominel strømværdi som er større end det fabrikanterne kræver af automatsikring.

Hvis der er mange armturer ville jeg dele dem i undergrupper, og ikke tænde eksakt samtidig.

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 15-07-09 15:11

Tak for svaret transor.