/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Anderledes komfurstik
Fra : aemjae
Vist : 1700 gange
100 point
Dato : 14-07-09 00:01

Hey

Jeg har monteret en del komfurer og lign. de sidste par år, men undre mig over dette stik.
Der er tre ben, og der står på det at det kan klare 25amp.
Men i hvilke(t) lande hvor bruger man lige den type stik?

http://aemjae.net//billeder/Komfur_stik.jpg

/aemjae

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 00:41

Ved det ikke eksakt, men for mig ser det ud som et amerikansk 110 V stik med jordben.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-07-09 01:21

Kender ikke / kan ikke huske stikket.

Men i Norge kører de (I hvert fald nogle steder) med 3x220 Volt uden Nul.
Det resulterer i nogle kraftige strømme, ledningstværsnit og forsikringer.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-07-09 01:38

For nylig var jeg ude at tilslutte et komfur købt her i Danmark.
Det kunne kobles til 1 Faser, 2 Faser og måske også 3 Faser. (+ Nul og Jord sæ'fø'li')

Det var fra forhandleren koblet til 220 Volt
og monteret med en 3 leder tilledning. (Fase, Nul og Jord) og ingen stikprop.
Den var ganske kraftig, 4 eller 6 kvadrat.
Jeg går ud fra at komfuret var ment til salg i Skandinavien og altså også Norge.

Surt at jeg skulle ud at ha’ fat i en 5 x 1.5 kvadrat, når
”kunden” havde sagt, at der VAR monteret tilledning.
Gambrinus

PS : Det er tilbage til først i 80'erne (Sidste århundrede og årtusinde) jeg var i Oslo.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-07-09 07:55

det er dem de bruger i f.eks, Tyskland, til de produkter som de ikke regner med bliver eksporteret, til andre end deres egne kunder,

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 14-07-09 14:13

Norge, Norge og Norge

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-09 19:25

som der er skrevet norge

det må ikke monteres i danmark der skal tilledningen skiftes til 5*1,5 blød

Godkendelse af svar
Fra : aemjae

Dato : 14-07-09 19:48

Takker for svaret michaelholm.

Og til "rotw". Det ved jeg godt, er selv elektrikker, og det er også monteret for længe siden.
Men undrede mig bare over stikket, som jeg som sagt, aldrig har set før :)

/aemjae