/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Mangler lys i lampen ;-)
Fra : jansler
Vist : 899 gange
200 point
Dato : 10-07-09 18:29

Hej

Er der en, som kan hjælpe mig og fortælle hvad jeg gør forkert?

Jeg skal have en loftlampe i et værelse.

Loftet har tidligere været forsænket, men nu frit, pga dette er der i loftet 4 rør med ledninger som fører mod midten (til loftbelysningen)

3 af rørerne har 2 'ledninger' 1 hvid og 1 sort.
1 af rørerne har 3 'ledninger' 1 hvid, 1 sort og 1 blå.

Når jeg piller alt fra hinanden, så mangler jeg lys i mit køkken og på badeværelse = de er på en eller anden måde forbundet via dette herlige loftsnetværk.

Jeg har nu en samleroset (sådan en som man kan forbinde en loftslampe til)

I en samleroset er der 3 'moduler' med 2 huller til at stikke ledninger ind i.

Jeg har stukket alle de sorte i 1. modul
Alle de hvide + en fra lampen i 2. modul
Og den blå og den anden ledninger fra lampen er sammen i 3. modul.

Og lyser virker i køkkenet, på badeværelse, men...... lampen virker ikke!

Hvad gør jeg forkert?

Er der en der kan hjælpe?

På forhånd tak.
De bedste hilsner
Jansler

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 210 point
Dato : 10-07-09 19:04

hej jansler,

Ledningerne fra lampen skal samles med de sorte som er "nul" og den anden skal samles med den blå som er tændledningen, de hvide er faserne. Dette er 99 % sikkert efter din beskrivelse.

MVH
Michael Holm
Aut. elinstallatør

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 10-07-09 20:11

Hej Michael

Det lyder fornuftigt *smil*. Jeg glæder mig til at prøve det i morgen tidlig. Det er for mørkt i værelset til det nu.

Du hører fra mig

På forhåndtak.

De bedste hilsner
Jansler

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-07-09 07:41

ja som der bliver skrevet

ellers skal du løsne afbryderen i det pågældene værelse og se hvilken 2 ledninger der sider i de 2 huller/klemmer på afbryderen
men igen sort er rimelig sikkert nul
og hvide Fasen og blå tændingsledning af lampen (lampen skal så sidde i mellem blå og sort)

Godkendelse af svar
Fra : jansler

Dato : 11-07-09 08:57

Hej Michael

Nu har jeg både fået dagslys og loftlys

Supert - mange tak.

God weekend.

De bedste hilsner
Jansler