/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batterilampe lyser ikke, aflad
Fra : Malkekoen
Vist : 4498 gange
100 point
Dato : 05-07-09 22:37

Kære medbilejere...

Jeg har fået et kæmpe problem med min Skoda Fabia Combi fra 2004. Batteriet vil ikke lade.

Problem: Batteriet lader ikke - og aflades dermed !

Følgende ER checket:

- Generator skiftet - ok
- Sikringer i sikringsboks i kabinen - ok
- Batteri også forsøgt skiftet - ok
- Ledninger mellem generator og batteri - ok

Indikationer af problem:
Ladelampe/generatorlampe lyser på intet tidsunkt - heller IKKE når der slås tænding til inden bilen startes (og det skal den iflg. manualen)

Jeg har desværre ikke flere ideer til hvilke ledninger jeg yderligere kan måle på.

Det skal ingen hemmelighed være, at jeg pt ikke har økonomi til at lade et autoriseret Skoda-værksted bruge mange timer på at checke det hele, så derfor håber jeg virkeligt, at I har ideer til hvad der kan være galt!

Skriv endeligt, hvis I har brug for flere informationer.

På forhånd mange tak fra små-presset Fabia-ejer...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-07-09 22:50

Du har kontrolleret at den ikke lader? Dvs nemmeste gds metode er at måle spænding på batteriet når bilen er stoppet (omkring 12V) og så måle når bilen er startet (ca 14,4V eller der omkring). Ellers ville jeg med den historik din fabia har, spekulere i laderelæ'et eller generatoren.

Sker afladningen ved stilstand, kan demontage af de enkelte sikringer afsløre om noget står og æder strøm. Af og på med sikringerne, når bilen er slukket kan afsløre om noget trækker strøm (det vil gnistre når du sætter sikringen i en kreds der trækker strøm).

Har selv engang haft en Favorit som 2. bil og Skoda værkstederne plejer bestemt ikke at være de dyreste. Men el'len plejer ikke at være det Skoda er bedst til!

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 05-07-09 23:20

Aner ikke om det kan hjælpe på en skoda, men prøvede på min mazda at min bilradio tog strømmen.. Det kunne ikke måles, men havde jeg holdt stille en dag, og ville starte dagen efter, var der ingen strøm på.. Havde mekaniker til at måle på den, og han kunne ikke måle at den tog strømmen, men efter jeg skiftede radio/cdafspiller har jeg ingen problemer haft.. Mekaniker mente stadig ikke at det kunne havde været problemet, men det var det eneste der blev lavet om på bilen. Sååååå.... Men ved da ikke om det kan hjælpe... Bare et forsøg...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-09 23:26

Du tror den ikke lader, måske fordi den har problemer med starteren.
Tjek om den lader med forlygterne, de lyser lidt svagt ved lavt tomgang, hvis de så lyser kraftigere med mere gas, såå er det ikke laderen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-07-09 23:35

Se om det kan være lyset i bagage rummet der lyser hele tiden. Hvis ikke må du bruge eliminations metoden.
alimak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-09 23:38

Eliminations metoden = Skrothandler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-09 00:17

Hvad med blinklyset...

Bruger Skoda stadigvæk den kontakt som man skal vippe op og ned 40 gange i minuttet ???

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-07-09 00:25

Citat
Batteri også forsøgt skiftet - ok

Hvorfra ved du at det er ok,… ?

stort set alle nyere biler aflader,..
dvs. bruger strøm når den / de står stille, med motoren slukket, (ur, radio mm.)
de fleste ny/brugt bilforhandlere, lader jævnligt bilerne op,

men du må jo mene at den er blevet ringere / unormal dårlig, til at holde strøm, ?

når en bil aflader unormalt meget, eller ikke lader strøm på batteriet,
skyldes det i ca. 90% tilfælde, et defekt batteri, generator/laderelæ,..
(laderelæet sidder i/på generatoren)

hvis det er dig selv der har udmålt / checket generator og batteri,
er det ikke sikkert du kan regne med din udmåling passer,
batteriet skal under stor belastning, når det udmåles,

et defekt batteri,.. hvor en, eller flere celler er faldet sammen,
kan ’ødelægge’ mange andre målinger,
lad et autoelektro værksted gøre det for dig, sammen med generatoren og laderelæ
det koster ikke mange kr… måske en 50,er til ’kaffekassen’

så har du et godt grundlag til selv at finde evt. løse / defekte forbindelser mm.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-07-09 01:43

Det lyder mest som pluskablet fra generatoren til batteriets plus terminal ikke har nogen forbindelse.

På langt de fleste biler sidder dette ladekabel ( cirka blyants-tykt og almindeligvis rødt )mellem generator og starterens plus forbindelse.
Starteren har jo sit meget kraftige fingertykke pluskabel til batteriet plusklemme.

Mest almindeligt er at omtalte blyants tykke kabel har ir i kabeløjet som er klemt på kablet i begge ender.
Det er også ret almindeligt, at det kan knække fra under isoleringen, evt. gnave igennem undervejs fra starter til generator og blive brændt over (af kortslutningen).
Kablet er normalt kun lige langt nok, så det er ikke altid man kan bruge det lille trick med at klippe den dårlige ende af, og lave en ny frisk af-isoleret ende til et nyt kable øje.
Men du kan jo prøve.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-07-09 01:48

Lige et advarende PS

FØR du går igang med evt. reparation på pluskablet, er det MEGET vigtigt at du piller minusklemmen fra på batteriet.
Ellers kommer du (alt for nemt) galt afsted med kortslutninger ...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-07-09 06:29

Lampen lyser normalt på at ledningen fra generator er minus når den ikke lader.

Forbunder til tændings plus på den ene side og til ledning der bliver "plus" når gennerator lader (når motor køre). At ledningen ikke bliver minus når bilen står stille tyder på at der mangler stelforbindelse til din gennerator... Men jeg undre mig lidt over at starter virker, fordermed er stelforbindelse til motorblokken intakt...

Der jo ikke så mange ledninger til genneratoren, så det kan jo også være at din "nye" gennerator er defekt. Da deter sjældent at det er ledningerne der knækker.

vh Ben

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-07-09 13:27

Benjamin venlige svar får mig på andre og bedre tanker -

1) ladelampen lyser ikke som den skal, når man initialt sætter tænding på (lampe tjek)
2) generatoren lader ikke

Som Benjamin helt rigtigt gør opmærksom på, kan det være en manglende stel forbindelse.
Det sker faktisk af og til, at beslaget som generatoren sidder fast med, får tæring i fladen mod motorblokken. Specielt hvis én af delene er af let-metal (aluminiums legering).
Det kan man afprøve ved at sætte klemmerne fra et ladekabel fast på generatorens metalhus og på stel eller batteriets minuspol.

En helt anden ting er, at langt de fleste generatortyper overhovedet ikke vil lade, eller slet ikke vil begynde at lade, hvis ikke de får den svage strøm gennem ladelampen til ladelampe klemmen på generatorens lademodul.
Den tynde ledning der sidder (skal sidde) på generatoren til ladelampen kan jo nemt være afbrudt/irret/knækket/brændt i forløbet henover motorblokken til instrumentet.

En sidste mulighed er, at selve pæren til ladelampen i instrumentet er defekt eller har dårlig forbindelse.

Alle 3 muligheder vil give præcis de symptomer du har.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-07-09 18:54

Enig med Beestone. Jeg ville starte min undersøgelse med, at afprøve selve ladelampen. Den skal selvfølgelig lyse, når tændingen sættes til. Det er den første forudsætning for, at generatoren kan begynde, at lade. Indskyd en prøvelampe mellem batteriets pluspol og generatorens udtag til ladelampe. Start motoren, og se om lampen slukker. Gør den det, skal du se, at få skiftet den defekte pære i ladekontrollen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 10:10

Man kan i dag, købe et jævnt godt digital måleinstrument for under en 50'er.
Med et sådant kan man måle mange forskellige ting på bilen, som spænding, krybestrøm og modstand.
Ved afmontering af + kablet på batteriet, og indsætte et sådant måleinstrument, vil man være istand til at måle selv meget små krybestrømme, helt ned til 1 mA, og nogle kan åle endnu mindre strøme.
Når man har lært at anvende det korrekt, så vil det kunne give mange pingerpeg på elektriske problemer.
Ja det kan endda bruges på det almindelige lysnet i huset, man skal bare huske at holde sine egne pølser på afstand, hvis man vil være istand til at aflæse resultatet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 10:11

åle = måle (og ikke en elektrisk ål)

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 07-07-09 11:13

...

Tusind tak for jeres svar - tror efterhånden også mest på 'felt' på generatoren eller knækket ledning. Og.......der skulle vel tilfældigvis ikke være en af jer, der enten selv har forstand på at kigge på det - eller kender en 'fornuftig' autoelektriker/mekaniker på midt/sydsjælland? Jeg har ikke selv mulighed for at checke pæren/ledningen...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 11:26

Du kan bare komme til Næstved, måske kan jeg hjælpe dig!