/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskrift på en god sød chillis
Fra : sommers58
Vist : 933 gange
50 point
Dato : 27-06-09 12:08

er der nogen der har en opskrift på en god hjemmelavet sød chillisovs og en alm chillisovs, så jeg kan bruge det når der er madlavningsopskrifter der feks skal bruge 1 spsk chillisovs

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 27-06-09 14:49

Sød chilisovs

100 g sweet banana eller anden mild chili, groft hakket

2 dl varmt vand

5 spsk. sukker

15 ml eddike

1 fed hvidløg

½ ajumba, eller 2 stk. citron chili

1½ tsk. majsstivelse

20 ml vand

Sweet banana hakket groft og lægges i blød i 2 dl varmt vand i 15 min.
I en blender blandes sukker, eddike, hvidløg chili og de iblødsatte sweet banana uden vand – men husk at gemme vandet.

Derefter varmes blandingen op med 1 dl. af vandet som var gemt fra iblødsætningen. Koges i 10 min.

Hvis chilisovsen ønskes mere tykflydende:

Rør majsstivelse med vand. Tilsættes i chilisovsen lidt ad gangen. Rør omhyggeligt efter. Sorg for at chilisovsen kommer op og koge for at tjekke konsistensen.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 27-06-09 15:07

Mango glød habanero chilisovs
En dejlig orange sovs, som giver selv de mest hærdede chili-fans varmen indefra. Kan også laves med andre chilier end habaneros, men smagsindtrykket bliver noget anderledes.

Serveres for sig selv til f.eks. dampet fisk, karryretter og grillmad, eller blandes i gryderetter, supper eller endog ketchup.

Vigtigt: benyt latex handsker hvis du laver sovsen på ægte habanero pebre, og pas meget på ikke at få chilisaften på huden! Vask alle redskaber grundigt bagefter.

Holder sig ca. 1 år i køleskab.

Ingredienser:
3-15 Habanero chilier (afhængig af ønsket styrke i sovsen)
2 modne mangofrugter
4 spsk. brun farin
4 spsk. hvidvins- eller riseddike
1 spsk. karrypulver (gerne Madras typen)
1/2 spsk. stødt spidskommen
1 spsk. paprika eller anden mild chilipulver
1/2 tsk. salt (eller efter behag)
1 tsk. friskkværnet sort peber
1 lime
1 appelsin
2 spsk. sennepspulver
2 dl. vand
2 tsk. majsstivelse (f.eks. Maizena)
Ca. Tidsforbrug:
Antal personer / stk.:
Indsendt af: Augustenborgs

Sauce
Gem som favorit

Send til en ven

Udskriv opskrift

Vurder opskrift: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Fremgangsmåde:
1: Befri chilierne for kerner, frø og stilk. Hak dem meget fint. Skær frugtkødet fra mangoerne, og hak det fint. Pres saften af limen og appelsinen.

2: Kog eddike og vand op med brun farin, karrypulver, spidskommen, paprika, salt, sort peber og sennepspulver. Læg de finthakkede chilier og mangofrugten i sovsen, og giv den et opkog. Smag til med appelsinsaft og lime. Purér sovsen hvis det er nødvendigt.

3: Lav en jævning med majstivelsee og giv sovsen et opkog for at jævne den. Hæld sovsen på rene glas, og lad den trække mindst et døgn før anvendelse.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 27-06-09 15:09

Sød chilisovs - rød
(Nahm djim wahn)

--------------------------------------------------------------------------------

Ligesom Djævelsovs (Nahm djim talae) er dette en "dip",- altså noget man dypper noget andet i. Du kan nemt finde den færdiglavet i de fleste asiatiske specialforretninger, men prøv at gøre dig den ulejlighed selv at fremstille den. Det er faktisk meget nemt, og du ved således også mere om hvad det er, du senere putter i munden! Sød chilisovs egner sig specielt godt til kylling. F.eks. Grillede kyllingevinger (Biik gai yahng) men også dybstegte emner som f.eks. Dybstegte rejer i svøb (Gung chup baeng tort) eller forskellige former for pølse f.eks. Chieng Mai Pølse (Sai oua) er velegnede. Mulighederne er mange,- det er kun din fantasi der sætter grænserne! Portionen svarer til ca. 1/4 l (= et lille syltetøjsglas)

Dette skal du bruge:
2 hele syltede hvidløg (Gratiem dorng)
10-15 friske, røde chili (Prik kii nuu)
ca. 1 dl god vineddike
1 kop sukker (ca. 2 dl)
1 tsk salt

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 27-06-09 15:09

Alle sammen er hentet fra nettet, så kan ikke garantere noget - men der er i hvert fald lidt inspiration... hvilke madretter skal du bruge sovsene til?

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 50 point
Dato : 27-06-09 15:10

Hov, glemte tilberedelsesprocessen til den sidste sovs:

Forberedelse:

Tag den yderste hårde skal af de syltede hvidløg og bland resten med chilien.
Stød det groft i en morter. (eller giv det en tur i blenderen!)
Tilberedning:
Bring eddike og sukker i kog i en lille gryde og rør godt rundt indtil sukkeret er helt opløst
Tilsæt den stødte blanding af chili og hvidløg
Tilsæt salt
Lad det hele koge ind til en rig tyk substans (som tyk marmelade!)
Tag gryden af varmen (der går ca. 10 min.)
Hæld cilisovsen på et rent glas og lad det køle helt af før du skruer låg på.
Tips:

Chilisovsen kan reguleres i konsistensen ved at variere sukker/eddike forholdet. Det samme opnås ved at afkorte eller forlænge kogetiden. Jo længere tid jo tykkere substans. Find din egen favorit!

Godkendelse af svar
Fra : sommers58

Dato : 27-06-09 15:24

Tak for svaret Nanabanana.