/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sænke temperaturen ?
Fra : refi
Vist : 804 gange
100 point
Dato : 27-06-09 10:17

Som overskriften siger skulle temperaturen gerne sænkes i et rum...

Det er er rum UDEN døre og vinduer (man kommer ind nedefra)...

Rummet bruges som en slags sikkerhedsrum til "følsomme" data og papirer osv...

Problemet i disse "varmetider" - rummet bliver OVER 30 grader varmt og det er desværre ikke sundt for alt materialet... Så blot en sænkning 5-10 grader de få dage om året det drejer sig om, ville være ønskeligt.

Rummet besidder en lille lem (ca. 80x20 cm) der går ud til det fri.
At lukke den op i hedeperioder hjælper intet.

Så spørgsmålet er hvad der er den billigste løsning til et slags klimaanlæg disse få dage om året.

I sidste ende bliver det nok en "fagmand" der kommer på, men jeg ville godt lige have en anelse om hvor jeg befinder mig økonomisk, inden....

Jeg syntes det jeg kan finde på nettet er nogle horrible priser for måske 10 dages køling om året.....

Nogen med gode iddeer - også gerne af anden art.... (måske en form for luftcirkulation).....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-06-09 10:30

Nu skriver du ikke noget om hvor stort rummet er

Det ene år vi var i Frankrig med campingvognen var vi nær gået til af varme om natten

Vi fandt en transportabel aircon, der var så effektiv, at pingvinerne hoppede rundt på dynen hvis vi ikke passede på

Den blæste den varme luft ud af vinduet via et rør (det kan du jo bruge det 80x20 hul til) hvor manden så lavede en plade rundt om røret, så varmen ikke fes ind igen

En sidegevinst... vi havde vores vasketøj lige udenfor det vindue, så vi fik tørret tøjet lynhurtigt

Der er forskellige modeller, nogle mere effektive end andre,men du kan se en her

http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=993&pf_id=6068954

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 10:32

Da det er et sikret rum, vil jeg fraråde nogen form for vædskebåret køling.

Der skal trækkes varm luft ud i toppen og tilføres køle/tørret luft i bunden.

Et mindre køleanlæg og lidt kanaler kan klare jobbet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 11:07

Citat
Nu skriver du ikke noget om hvor stort rummet er

Hovsa...

Ca. 30m2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 11:13

Citat
Da det er et sikret rum,

Tag det lidt med et gram salt

Det er ikke statshemmeligheder eller "værdier" (andet end for os) der ligger der....

Nordsted1:

Den Aircon kunne være en mulighed, men desværre ingen oplysninger om strømforbrug og som sagt syntes jeg den slags er lidt "overdimensioneret" til SÅ FÅ dage, men det er måske eneste mulighed.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-09 11:56

Få dage.........
Vi kan stadig løbe ind i varmebølger på et par måneder.

http://www.elvvs.dk/category.3418.article.84853
Du kan også hente et datablad på siden.

0,83 KW vil jeg gætte på er spidsbelastningen, men den kan jo programmeres til at køre fra f.eks 10:00 til 14:00.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 12:11

Se det var allerede en del billigere......

52 db - svarer det ikke lidt til en vaske/opvaskemaskine ?????

Ikke at støjen er så vigtig, men alligevel

Og korrekt - den skal jo ikke køre i døgndrift.....

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-06-09 12:20

Hvorfor ikke bare sætte en god kraftig ventilator ind i lemmen. Den suger så den varme luft ud og køligere luft kommer så ind af sig selv nedefra. Det bør sænke temperaturen, men om det er nok ved jeg ikke. Det er dog en billig løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 12:28

Citat
og køligere luft kommer så ind af sig selv nedefra

Det vil jo kræve der er åbent nedefra - og det prøver vi NETOP at undgå for længe af gangen da varmen jo stiger OPAD

Nu vil rummet jo næppe blive "lufttomt" ved udsugning men mon det giver noget når der ikke er cirkulation.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-09 13:03

En enlig ventilator vil jo blot suge luft andetsteds fra.
Har man i de varme dage fået sænket temperaturen i de resterende lokaler, (ikke nødvendigvis med klimaanlæg) markiser kan gøre det, vil underytrykket fra ventilatoren jo bare suge varm luft ind udefra.

Men hvis I køber og opstiller den fætter vil personalet på meget varme dage finde på mange undskyldninger for at besøge rummet
Ligesom når vi rygere....upopulært....finder en anledning til at gå uden for bygningen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-06-09 14:33

Citat
Den Aircon kunne være en mulighed, men desværre ingen oplysninger om strømforbrug og som sagt syntes jeg den slags er lidt "overdimensioneret" til SÅ FÅ dage, men det er måske eneste mulighed.....

I forhold til andre løsningsmodeller, er jeg ret så sikker på at denne type... transportabel aircon, er billigst

Vi har også prøvet med blæsere/vifter i camingvognen, men det hjælper altså ikke ret meget i forhold..

Den vi har, kan køle campingvognen så meget ned, at man kom til at fryse, til trods for at temperaturen udenfor var +40 eller såårn deromkring

Det var et tilfælde at det lige blev den model jeg lagde som link, det var bare for at vise dig et eksempel

du kan se flere her

http://www.google.dk/search?hl=da&ei=exVGStK_Bo6sjAeu4dVj&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=transportabel+aircon&spell=1

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-09 17:13

Jeg ville også gå efter aircon, haraldn har en med samme kapacititet til 2000 kr her

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7020&n=10

Jeg ville tro man kunne bikse noget selv med en ventilator, der suger luft gennem nogle rør der graves ned i jorden osv., men inden man har set sig om koster det nok ligeså meget+tid og arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 17:51

Ja HN´s ser lidt "kineseragtig" ud - men den kunne man da kigge på inden evt. køb.....

Da alle vægge er beton kommer alt muligt rørtrækkeri ikke på tale.....

Fidusen var kun hvis lemmen kunne bruges til noget - og det kan den jo med en sådan....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-06-09 18:22

Ja, Zibro er da i det mindste et japansk firma, men der bliver det nok ikke lavet, måsek også i Kina??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-06-09 18:35

Det var da dejligt, at min idé ikke var så towlig endda

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-09 10:34

Alle mine vaske / tørre maskiner kommer fra firmaet Wasco - og de har service i Jylland hvor jeg har fået specialkontakter leveret.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 29-06-09 17:17

Tak for svaret vagnr.

Den var faktisk IKKE så "kineseragtig" som den så ud til på linket....

Den var købt på stedet....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-06-09 17:35

Fint, selv tak refi, håber det klarer varmen.

Glad for du har betænkt Nordsted1, der var den første, mens jeg var den fedtede

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-09 20:41

Selvfølgelig....

Ret skal være ret