/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
380v stik
Fra : thorkil1
Vist : 2122 gange
200 point
Dato : 27-06-09 07:55

er ved at skifte comfuret ud i vores 70´er hus.. Bliver så desværre lige lidt i tvivl om monteringen af ledningen.
I væggen sidder en 380 v udtag uden mulighed for at kontere med stik. Den skal monteres direkte på stikket. Der er 4 klemmer på siden af stikket. to sidder lidt fremme og to lidt bagved. Bliver så lidt i tvivl om rækkefølgen. På det gamle confum sidder 2 sorte i de bageste klemmer og en blå og en brun i de forreste. Men hvordan er sammenhængen mon mellem L1 N1 og L2 N2.. De sorte må være lederne og den blå og den brune mon være de neutrale. Men hvordan sikrer jeg den rette sammenhæng mellem L1/n1 og L2/N2. Jord er der ingen problemer med. Den sidder for sig selv.

Thorkil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 07:57

Citat
Men hvordan sikrer jeg den rette sammenhæng mellem L1/n1 og L2/N2.

Ved at ringe til el-installatøren

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-06-09 09:03

Du skal helt sikkert måle dig frem. Du vil jo have 220V går jeg ud fra, eller er det nye komfur også 308V?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-06-09 09:04

så er rækkefølgen>> 0 (blå) F (brun) J (gu/grøn) F (sort) F (sort)
0 = 0
F = fase / L1
J = jord /stel på svejsemaskinen
F = fase / L2
F = fase / L3

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-06-09 09:05
Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 27-06-09 09:07

det nye er på 2 * 230V

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 09:38

Tja...

INGEN (bortset fra loven) kan jo forbyde dig at experimentere med kandubrugeres råd...

Men ring nu til den el-installatør - så er der også stor sikkerhed for at din livsforsikring, brandforsikring og øvrige ting er gyldige EFTER installationen....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 09:58

2 X 230 v

Fase L1
Nul
...........................Giver 230 volt

Fase L2
Nul
...........................Giver 230 volt

Fase L3 bruges så ikke

Nu bliver belastningen fordelt med 230 volt på 2 faser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-06-09 10:02

du har sikkert kun 2faser+nul og jord når du siger du kun har 4 ledninger jeg ville helt klart anbefale dig at få en savkyndig person til at montere dit komfur for dig (der skal derfor nok også lægges en lus inde i komfuret)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 10:02

På det gamle confum sidder 2 sorte i de bageste klemmer og en blå og en brun i de forreste.

På det gamle confum sidder 2 sorte i de bageste klemmer > det er 2 faser ( eks. L1 og L2 )

og en blå > det er en nul

og en brun i de forreste. > det er en 1 fase (eks. L3 )

Vær sikker på at den blå er nul...................ellers er det favel komfur.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 27-06-09 10:05

tak Eyvind

Det må jo så betyde at de to der skal på nul samles i en klemme og de to ledere fordeles på to faser -det er den løsning der i brugsanvisningen er beskrevet som 400v 2N - 16 a. (og som du siger den sidste fase bruges ikke....)

thorkil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 10:19

Det må jo så betyde at de to der skal på nul samles i en klemme og de to ledere fordeles på to faser -det er den løsning der i brugsanvisningen er beskrevet som 400v 2N - 16 a. (og som du siger den sidste fase bruges ikke....)

Lidt forvirring

Alt efter hvordan komfuret er koblet giver 2 faser 400 volt eller sammen med nul 230 volt

Men ja - de to nulledere ( blå) skal i samme klemme.

Hvis du vil trække 16 amp så skal kablet ud til måleren være 2.5 kvadrat

Udskift ikke selv sikringer til nogle der er større.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 27-06-09 10:31

jeg udskifter blot komfuret med et nyt - det gamle kører på samme måde, så det er mest et spørgsmål om at få de rigtige farver sat i de rigtige stik...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 10:37

Ok -

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 27-06-09 19:11

Hej Thorkil1,

Det er tydeligt at, du ikke aner hvad du laver eller hvordan det skal laves!!!!!!!!
Det betyder ikke så meget om du monterer komfuret på den ene eller på den anden måde, bare på med ledningerne, da det kun er et spørsmål om komfuret virker lidt, slet ikke eller med lidt held perfekt
Der i mod er det væsentligt at fejlstrømsafbryderen virker korrekt og at den er testet lige som beskyttelseslederen skal være iorden og tilsluttet korrekt, da du ellers risikerer at slå din kone eller børn ihjel, hvis du har nogle.........
Det kan vel sidestilles med at glemme sit barn i bilen og straffen - tja - den burde vel være den samme....................

Held og lykke med projektet
MVH
Aut. elinstallatør
Michael Holm

>troldenesdhb< Du burde ikke give råd omkring el, men holde dig til at svejse........

>Eyvind< Der er ikke to nulledere tilkomfuret - 2N betyder 2 faser + nul

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-06-09 19:37

Tjaa....
Ka' kun gi Michael ret.
Men i VIL jo prøve selv.
Derfor er jeg holdt inde med at svare på disse spørgsmål.
Hvis du har brug for at spørge, så hold nallerne væk !
Der er vel en grund til, vi står 4 år i lære.
Gambrinus
(Elektriker og uautoriseret el-installatør)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-09 10:25

Ja ja måske..............................

Men min induktionskogeplade har altså 2 faser og 2 nulledere og Jord

Der er 4 stk. 2800 watt kogeplader.

Det er tilsluttet 2 X 16 amp.

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 28-06-09 15:29

Tak for svaret Eyvind. Det virker perfekt nu ... med de 4 * 2800 w induktionskogeplader der kører som en drøm....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-09 16:22

Du vil opdage at der kommer en tjich tjick lyd ved brug af alle plader på fuld damp.
Det er fordi den elektronisk skifter mellem 2 plader parvis så der i virkeligheden kun er 2 af 4 kørende på een gang. Men virkningsgraden ændrer sig ikke ret meget.

Ps. Min 230 volt varmluftovn /katalysator kører så på den 3. fase så hele gruppen udnyttes.