/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Test din bredbåndshastighed
Fra : McBobo
Vist : 1699 gange
100 point
Dato : 24-06-09 20:10

Hej Kandu bruger....
Det har været fremme i pressen omkring internet hastighed, svarende til det man betaler for.
Man betaler for et ca. produkt.... Det svare til hvis man køber en liter mælk i føtex og kommer hjem er 20% fordampet ud i den blå luft. Hvor bliver % af?
Udbyderen kommer med en masse tekniske bortforklaringer. Hvis de sælger en 10Mbit forbindelse, skal jeg have en 10Mbit forbindelse og ikke fra 2 til 10Mbit.... OP og NED

Så hvor mange bliver snydt her på Kandu?

Hvornår har du sidst testet din internet forbindelse. Får du det du betaler for?
Prøv at teste din internet hastighed og kom med dit reslutat, i forhold til det du betaler for...? % +/-

http://hastighedstest.tdc.dk/
http://www.speedtest.net/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-06-09 20:16

Da vi gik over til TDC home trio, ville vi gerne have 20... men vi havde kun .. tror det var 15,og vi røg hele tiden af

Vi har nu fået den sat ned til 10, og der er ingen problemer - nu - men det var ikke smertefrit at få den nedsat, når vi havde bestilt 20

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 24-06-09 20:25

TDC
Jeg betalte for en 5/1 men fik 2/250
Jeg har fået penge tilbage og har nu en 2/512 til special pris.

Nu har de rodet ude i vejen og jeg håber på noget mere fart til evt. TV

Jeg kan dog se DR1 og DR2 via min forbindelse gennem den nye Dabuntu (Linux)

Test:
1,91 ~ 0,43

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 24-06-09 20:29

Har 12/1 mb hos yousee
Har testet her http://www.speedtest.net/

Og den viser down 12,63mb/S og up1,01 mb/S

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-09 20:44

Hastigheden er ikke 100% stabil.
Der kan være myldretidstrafik på nettet også.
Alt efter hvor man vil hen, derfor må vi måle
over flere gange og forskellige tider på døgnet.

INGEN bliver snydt.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 24-06-09 21:11

Betyder også hvor meget man har kørende på computeren, har lige købt en ny computer er derfra har jeg mine målninger, men på den gammel computer kunne jeg ikke komme meget over 8 i down mb/s nøjagtig fra den samme side som jeg testet før

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-09 21:56

Jeg har bredbånd gennem en antenneforening og jeg betaler for 2/2 men lige nu kører jeg 4,4 ved download og 2,3 ved upload. Og jeg tester ofte og har aldrig kørt langsommere end det jeg betaler for. Altid lidt hurtigere. Og om natten kan jeg køre 10 Mbit.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-09 21:59

Jepsen, granner01 beviser min påstand

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 24-06-09 22:10

hej
vejen frem er fibernet , min er lige pt 100/100 og jeg slog viseren totalt ud på tdc test
men okey jeg skal heller ikke betale selv , så jeg ska ikke klage

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-06-09 23:43

Ja fibernet er nok (måske) fremtiden, men priserne på fibernettet, har gjort at det ikke løber rundt for udbyderne. Det var der lige noget om her ti aften i fjernsynet.
Det er da også godt nok dyrt, at rulle et helt netværk ud på landsplan, når de andre internet udbydere, som er godt i vej, sænker priserne. Det har da også vist sig, at flere af dem, har måtte kapitulere.
Noget tyder på, at det er grådighed, og gælder om at score så mange penge som muligt, før de er nød til at sætte priserne ned.
Reelt koster det ikke ret meget, at give kunderne mere fart på deres internet. Trafiktætheden bliver ikke større af det, men afvikles hurtigere. - Begrænsningen ligger i de bærende linier, og det er her, at fibernettet har sine indlysende fordele. Man kunne nemt give sinefiber kunder den dobbelte hastighed for samme pris, det ville gøre det endnu mere atraktivt at flytte over på fibernettet. Så ville man også bedre kunne få råd til at fuldføre projektet. - Men man har focuseret for meget på pengene.
Så er det man ligger som man har redt!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-06-09 23:58

Mc Bobo!
Du må gå lidt mere i dybden med hvorfor du ikke får det som du er blevet lovet.
Det er rigtigt, at der er et tab af tophastigheden, da der er noget som hedder "overhead" som er i alle signaler, men som ikke bliver talt med, når du måler hastigheden, og den ligger ca. på de 20%.
Når du sender eller modtager en datapakke, selvom det er indenlands, så kan denne datapakke nemt have vendt et eller andet sted uden for landets grænser.
Internettet er et komplext netværk som fordeler trafikken hvor der er mest plads, så derfor kan din datapakke nemt have været en tur i fx. USA og tilbage, inden du modtager den.
Trafikken på nettet er også afgørende for, om hastigheden kan holdes oppe på MAX, lige som at køre på en motorvej i myldertiden, med trafikkøer i lange baner.
Det gamle ordsprog: Kæden er ikke stærkere end det svageste led. - Det ordsprog er evigt gyldigt.
Husk på, at internettet har mange millioner brugere på verdensplan!

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 25-06-09 00:14

Jeg får mine 10/2 mbit fra cybercity (eller hvad de nu hedder i dag), men jeg bor også kun 100 meter fra centralen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-06-09 05:21
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-06-09 05:27

ups,min 25/1 Mbit

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-09 07:38

Vi har fibernet, det er ok.
Men det er jo ikke fiber fra A til B, flaskehalse/elektronik vil bremse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-09 07:38

20/2
tptest.se samt tdc = 13,1/1,61
speedtest 8,52/1,60

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-06-09 08:06

har lige fået installeret skyline.
det holder hvad det lover. og så er det gratis de første 6 måneder. kan varmt anbefales.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 11:38

Det er dog utroligt så langsomt det går med at hente dit link. ............... kun 1 Mbit

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 11:39

Øh - den var til Manse 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-06-09 11:45

Mig Dig vi dig har nu en 2/512

Manse 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-06-09 11:46

dig >> tøf tøf tøf

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-06-09 11:50
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 13:56

Til gengæld er der så længere mellem virus ol.
De kan ikke nå ind inden jeg lukker igen.

Ps. Der er 4 - 6 comp. på den linie.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-06-09 15:19

Citat
Det har været fremme i pressen omkring internet hastighed, svarende til det man betaler for.

langt de fleste forbrugsgoder lever ikke op til det 'lovede'
eksempler:

UDSALG,.... priserne er ikke altid 'sat ned'
mobilens batteri tid, (taletid /standby) + modtageforhold
TV, billedkvalitet, mm.
forsikringer
rejser,.. (udlands, især)
biler,.. brændstoføkonomi,.. derimod virker rustgarantien som regel,.. de ruster
VENTETID,.. Sygehus, mm.
fødevarer
når du køber 1 kg bananer, smider du vel skralden væk,
anti rynkecremer,
"Stein Bagger"
folketinget
Dyne Larsens 'gode' tilbud
osv. osv.
så hvorfor skulle lige netop bredbåndshastigheden passe,..

jeg har lige opgraderet min hastighed fra ca. 2000/350
til 25600/1024 Kbit/s. , det har ikke hjulpet en s...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-06-09 22:08

Der hvor jeg vil hen med mit indlæg er lovgivning omkring udbydning af internet forbindelser.
I sidste uge hørte jeg på P3 at der "måske" er nye tiltag på vej i forhold til bødeforlæg til udbyderne.
Alle udbyderes hastighedspriser er ens pålydene i forhold til Mbit. Og de lover mere end de holde.
De kalder det en 5/10/20/50/100 Mbit... Men i stedet skulle de kalde den "fra/minimum". Eller endnu bedre " Vi garanterer altid den fulde/rigtige hastighed"

Hvis man udbyde/sælge en vare på 10 Mbit, skal den som minum kører 10 Mbit eller ligge lige op til og ikke svinge op og ned.
Det kan så godt være at der kan være svingeninger på ens forbindelse fordi belastning er stor til tider....."overhead", - med så må udbruderne skue op for volumen....

Har fundet et indlæg fra Dr/Nyheder/Penge som omhandler overstående... Er godt nok fra 9. dec. 2008... http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/12/09/114931.htm

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-06-09 02:11

Citat
Hvis man udbyde/sælge en vare på 10 Mbit, skal den som minum kører 10 Mbit eller ligge lige op til og ikke svinge op og ned.
Det kan så godt være at der kan være svingeninger på ens forbindelse fordi belastning er stor til tider

Tror du ikke det vil give nogle nærmest urimelige vilkår for Udbyderne,.. ! ?
det vil jo i praksis betyde at hastigheden skal måles / opgives,. ud fra den, eller de få brugere,
der har den absolut dårligste forbindelse, stikdåse / modem, mm. ... der faktisk er lige på
grænsen til at skulle skrottes,

dvs. hastigheden skal opgives ud fra de 1 – 10% med den mest elendige hastighed,

det vil så betyde at udbyderne, kan bliver tvunget til at udbyde en 25 Mbit hastighed
som værende 1 eller 2 Mbit,…
(fordi det,.. i værste fald,.. passer på 1 – 10% af de dårligst stillede brugere)

resten,… de ca. 90 %,.. får således, 10 gange så stor en hastighed som de har betalt for,
fordi de er ’normal brugere’

mon ikke det vil skabe endnu større utilfredshed,.. ?
udbyderen bliver jo i så fald nød til at hæve prisen for en ”2Mbit” hastighed,

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 28-06-09 10:37

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-06-09 10:48

Udbyderne kan jo ikke bare skrue op og ned for flowet, alt efter belastningen på de linier som du f.eks. bruger. Du må acceptere et udsving alt efter trafikken på nettet.

Vejdirektoratet kan jo heller ikke gøre motorvejene bredere i myldertiden, og så normalisere dem uden for myldertiden.