/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grøn kartoffelsalat
Fra : Krummen
Vist : 1898 gange
200 point
Dato : 23-06-09 16:21

Er der en, som har en hamrende lækker opskrift på en grøn kartoffelsalat. Har prøvet flere gennem tiden, men har lyst til en ny. Jeg slog op på nettet, men fik kvalme da jeg så hvad diverse husmødre opererer med...Miracel Wip - Kraft dressing osv...

Har en forestilling om, at den skal indeholde små lækre nyskrabede aldentekogte kartofler, soltørrede tomater, artiskokbunde skåret i små stykker,....måske lidt capers eller oliven måske løg og selvfølgelig krydderurter - måske en god pesto - samt olie og vineddike eller en lys Balsamico.

Kom med et bud....

Og nej tak vic2000. Du skal ikke komme med forslag Kan ikke forestille mig du kan fremstille noget, som kan anvendes til menneskeføde

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 23-06-09 16:25

Du har jo selv skrevet opskriften. God idé med pesto, men capers i den sammenhæng har jeg lidt svært ved at forestille mig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-06-09 16:26

Hej Krummen

Din egen idé lyder da lækker, hvorfor ikke starte med den.

De fleste opslrifter er (for mig ihvertfald) mest en inspiration til hvad jeg kan lave, så laver jeg den ldit om fordi jeg mangler det ene og har det andet. Men du har jo inspirationen i forvejen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 16:26

Jamen du har jo leveret opskriften.........jeg ville bruge rødløg (den pynter så festligt)

Jeg kan nu også godt li friske ærter/tomater, jeg ville droppe de soltørrede, men smag og behag er forskellig... og så ville jeg bruge Balsamicoedddike

Jeg læser lige med, så jeg kan få nogle flere opskrifter

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-06-09 16:31

Øhhh joooo man kan da godt sige at jeg selv har opskriften, men det var bare for at inspirere jer andre. Vil gerne prøve noget nyt. Capers bruger man meget i Spanien..ganske vist en større udgave end vi er vant til her. Men det er jo som alt andet et sp om smag og behag.

Det kunne jo være at en af jer lige havde en opskrift i ærmet, som bare sad lige i 10'eren.

Vi ser hvad der sker i løbet af aftenen. Skal først bruge den torsdag til et stykke helstegt grillet højræbsfilet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 16:34

Citat
Kom med et bud

Jeg vil da hellere inviteres, jeg kan vist lige nå det

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-06-09 16:54

LOOOL Ja men det er mig der er gæst, så det går nok ikke at invitere andre...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 17:04

Nå for fanden da osse... (tror du værten opdager det)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-06-09 17:12

JA og værtinden....A garanterer Jeg er hendes yndlingsonkel, så der er focus på min person

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 17:16

Citat
Jeg er hendes yndlingsonkel, så der er focus på min person

Se se, når focus er på dig, kan jeg da sagtens tage for mig af retterne

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-06-09 19:13

LOOOL Du blir ved..... Den går ik' Nordsted

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 19:26

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-09 20:09

Miracle Whip er nu ikke værst, men spæd den godt op med syrnet fløde 9%, eller hvilket som helst andet mælkeprodukt.
Ymer med en klat almindelig mayonaise bruger jeg nu og da.
Hvis Balsamico så brug den hvide for ikke at farve dressingen for meget.

Og indholdet: Kartofler, lidt mango chutney og klippet purløg, og så kan jeg finde på at smide en håndfuld frosne ærter i direkte fra fryseren.

Pas på at løg ikke "løber" med hele smagen, udvand dem eventuelt først.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-06-09 20:41

Jeg vil IKKE ha' MIRACLEWIP Sån' noget amerikanerjunkfis Men ellers tak Luffe

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-09 21:02

Du går vel ikke af vejen for pizza og burgere ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 21:16

Citat
Du går vel ikke af vejen for pizza og burgere ?

Jooo det tror jeg faktisk

Jeg tror kun han spiser med kniv og gaffel

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-06-09 00:37

Hvis det er spansk, du vil ha krummen, finder jeg lige min opskrift på "Salsa verde", når jeg har sovet et par timer.

Og dog, måske er den kun varm.
Ellers kan jeg sikkert sagtens finde på noget andet

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 24-06-09 00:52

Citat
soltørrede tomater

Dem vil jeg nok droppe. Men på den anden side er der vist ikke noget af det du vil komme i, som jeg selv ville bruge.

For mig består en kartoffelsalat af kvark fromage blanc, A38, sennep, persille, purløg, løg og kartofler. Slut prut.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-09 02:27

Jeg er også vild med soltørrede tomater men forbinder dem mere med pasta eller anden udenlandsk mad.

Vil man endelig bruge tomater i kartoffelsalat så brug hele cherrytomater eller tomatstykker.
Dyp tomaterne i kogende vand, hiv skrællen af og snit det faste røde i strimler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-06-09 06:40

Skulle lige til at fortælle dig om den klassiske olie/eddike dressings velsignelser, men det har du jo selv skrevet om, lys balsamico for ikke at (mis)farve kartoflerne, husk hvidløg.

Drys gerne en frisk krydderurt der passer til resten af maden over, alt fra persille over basilikum og esdragon til bronzefennikel, det pynter og giver lige et ekstra pift.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 11:30

No1Here

Du må udvide din horisont...der findes andet end den klistrede model

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 11:36

Citat
Du går vel ikke af vejen for pizza og burgere
Burgere...det kan du edderhyleme tro jeg gør.

Og pizza spiser jeg KUN fra een forretning i København, og det skyldes udelukkende, at jeg simpelthen ikke kan lave den lige så godt selv, og jeg kender ejerne og hygiejnen i køkkenet......

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=24&conference=280&posting=530687 Er du så FÆRDIG med at spise junk ude LOOOL

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 11:40

Yes Vagnr...Hvidløg skal der i... Guuuuuuuuuuuufffffffff og så er det sundt

Nej Luffe. Jeg vil ikke ha disse obducerede tomater, men bare små ½ blommetomater - det er ren slik.

Frieda...Jeg venter på du fyrer en god opskrift af....du må da snart være færdig med at sove. Eller er du i voksealderen LOOL

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 11:43

Rucola....det skal der til. Havde nær glemt det

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 11:55

Nååå forrresten...Nu skal jeg jo ikke gøre No1Here ked af det Det er da en udmærket opskrift, omend lidt konservastiv. Det afspejler måske brugeren hehehe

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 12:00

Ja Nordsted...selvfølgelig bruger jeg redskaber når jeg indtager mine kalorier.....og stofserviet s'føli

Nå jeg smutter en tur til vandet og studerer anatomi. Vejret er jo, som når der er bedst i Kongeriget Ibb.......

Accepteret svar
Fra : No1Here

Modtaget 200 point
Dato : 24-06-09 12:46

Er den Græske her også for konservativ?

Kartofler med skræl halveres på langs. Op i et ildfast fad hvor de blandes med oliven olie, citronsaft, salt, peber og oregano. Bages ved 250 grader til de er brune og bagte, ca. 40 minutter. Vend dem forsigtigt undervejs. Peberfrugt udkernes og skæres i tykke strimler. Bland dem med olie, hakket hvidløg, salt og peber, og bag samtidig med kartoflerne i et andet ildfast fad i ca. 30 minutter. De skal være let brændte og bagte. Vendes også undervejs.

Når kartofler og peberfrugt er afkølede vendes de forsigtigt sammen i et fad. Feta skæres i tnde flager eller smulres over. Oliven og evt. hakket persille drysses over til sidst.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 24-06-09 13:17

Hvorfor ikke komme noget knald RØDT i den Grønne kartoffelsalat,

for så vil den da auto matisk blive BLÅ og mere Addelig til Kniv og Gaffel.

kjeld

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-09 22:13

Lav en gang bikesmad, lad det blive koldt, snit så et helt Iceberg-høved og bland det i biksemaden.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 23:14

Du er sgu da vulgær Luffe Føj for den lede. Mig skal du ikke invitere på middag

TOTALIDIOT Jeg bad dig om at holde din kæft!!!!!!!! En ting er, at du er SNOTDUM, men er du også døv???

Ja selvfølgelig virker det fremmed for dig, at andre bruger redskaber til at spise med. Det ville være alt for farligt for dig med kniv og gaffel...du ville ende med snit, sår og huller i hele din dumme byld, hvis du brugte den slags. Så fortsæt du bare med at bruge hænderne. ADELIG staves ikke ADDELIG, men ADELIG. NAR

Forøvrigt giver RØD + GRØN IKKE BLÅ men GUL landsbytosse Og du er maler siger du LOOOOL Du har vist sniffet rigeligt med terpentin i stedet for at høre efter. Du virker i hvert tilfælde, som om du har malersyndrom, så knyt din stupide mund og lad være at spille karlsmart, når du rettelig ikke aner en skid om det du bavler om

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 23:15

No1Here.
Man ser øjeblikkelig at du er rutineret i et køkken. Jo, den kartoffelret ser lækker ud. Vil overveje den. Er det en opskrift du selv har created??

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-06-09 23:35

rød og grøn...giver det ikke brun?

Og så har jeg forresten kopieret en pesto fra min spanske veninde:

persille (bredbladet eller kruspersille)

hvidløg

kværnet peber

en yndlings olivenolie

havsalt

dette blendes og du har den mest fantastiske pesto...

masser af hvidløg og olivenolie..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 00:53

Lyder lækker Mango, men mangler der ikke parmesanosten i pestoen?? Jeg købte i dag en basilikumpesto, og skulle slevfølgelig liiige prøvesmage. Tomatskiver on the rocks med en klat pesto på...Jøsses det smager himmelsk

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 00:55

Nå men nu er det gonat. Kan ikke klare mere TOTALIDIOT i aften, og lige pludselig dukker torsken op igen

Nat nat

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 25-06-09 01:11

Citat
Er det en opskrift du selv har created??

Det er jo fristende at sige ja, men nej det har jeg ikke.

Jeg tilbringer kun tid i køkkenet efter at der er blevet råbt "Så er der mad"

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-06-09 02:58

Her i huset har vi suppleret den traditionelle kartoffelsalat med små stykker af frisk kogt grøn asparges. Det er så heldigt, at vi bor på Samsø og her er der nu masser af friske kartofler og grønne asparges. Aspargesen pynter flot med sin friske farve og sin lækre lidt nøddeagtige smag.

Opskrifterne foran er absolut gode, ingen tvivl om det, og hvis man vil have et ekstra touch af friskhed, så prøv de grønne asparges. Og lidt grønt drys, naturligvis. Som italienerne siger om de friske krydderier: Altid mindst tre slags og højst syv slags. Vi bruger nogle af følgende krydderurter, som vi henter i haven: purløg, timian, citronmelisse, pebermynte og spansk kørvel. Og så, ikke at forglemme, koger vi kartoflerne med en smule løvstikke (maggiurt) i kartoffelvandet, det giver en herlig frisk smag.

Det er de små detaljer, der tæller. Velbekomme!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 03:38

Her kan i se! Da har Krumme været dovn og ikke gidet snitte persillen, men ædt sig overmæt på Mac Donald, for ellers havde han ikke kunnet fyre så mange gange af hans ynglings Ret bræk af sig, på så kort tid. og slet ikke, hvis han nu også selv, skulle lave den, i form af; Rød - Blå - Grøn og Brun kartoffelsalat, og indtage det. med kniv og gaffel, og dertil hørende bløde servietter.

Dato : 19-06-09 17:12

--------------------------------------------------------------------------------
Til Krumme Over GØJ Ang, ud af 17 kommentar

Da har du brugt ordet IDIOT og Total IDIOT 8 gange
På kun de 7 af kommentarerne
10,26 Totalidiot
10,31 Ånsvaghed, så er mit spørgsmål gud ve om klumme Gøj har været
På den lukkede afd, nede på Brejninge Ånsvageanstalt nede ved Børkop,
Siden han kender det ord, ??
10,46 Totalidiot,
11,17 Totalidiot
11,57 Totalidiot og Snotdumme
12,30 Totalidiot
15,24 Totalidiot X 2

I alt 8x Totalidiot
1x Snotdumme
1x Åndsvaghed

Det må man sige Klumme Over GØJ det er godt gået

Citat
rød og grøn...giver det ikke brun?
jow-jow-jowda

men havde jeg nu skrevet det, så havde Krumme fattet uråd, og begyndt
at eksperimentere, med hans Rød -Blå- Grøn og Brun kartoffelsalat, som
han siger bliver indtaget hen over hans bredde transportbånd (tunge)
med kniv og gaffel, og dertil hørende bløde serviette, (pral)
for Krumme ved ikke han svømmer rundt for sig selv, og har et kæmpe komplex, bla fordi han har opdaget, at hans hænder, sidder på samme måde, som luffer på en Søløve, ( bagvendt) Og derfor skal krumme også have hjemmehjælp hver gang han skal på toilet, til at tørre sig bagi,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-09 05:58

I Mangorossas pestoopskrift syntes jeg, der ud over parmesan mangler pinjekerner, eller til nød smuttede mandler (begge "nødder" skal helst ristes på panden først)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 14:33

Det er rigtigt vagn.... Pinjekernerne er uundværlige. Anskaffede mig et købeglas i går og testede basilikumpestoen på en tomatmad...Er du vimmer det er vanedannende

Og lille retarderede vic....skrup ud og leg med din afføring

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-06-09 14:47

Nej Krumme ingen parmesan eller andet...den er herre-nem og smager fantastisk..

keep it simple you now!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-06-09 14:52

og så kommer jeg så meget olie i at den bliver let flydende, det er nemmere at arbejde med den så. Jeg bruger den også i pastasalat og den går lige hjem, hvergang ;.)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 15:01

Okay..... alt nyt (næsten) skal da prøves

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 15:13

Vic2000 er forresten sat uden for døren, som man gør med småtbegavede der ikke kan opføre sig ordentligt og stuerent. Han pynter ikke i tråden

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-06-09 17:29

Nej han pynter ikke, det har du ret i...

Og ja, sådan har jeg det også, ææælsker at prøve nye ting.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-09 18:57

Okay, den med biksemaden var langt ude

Til gengæld er her noget tilbehør til en Weberbøf.
Blandingen lyder helt ga-ga men er en himmerigsmundfuld, mener det var Claus Meyer der diskede op med den i TV.

Man blander:
En flok skivede jordbær, lidt hakkede løg, friskklippet Basilikum og af gammel vane den bedste olivenolie der kan opdrives.
Lad trække i køleskab i et par timer før indtagelse.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 23:33

Hø Høø den lyder skæg. Skal vist testes inden man får gæster på den.

Den endelige kartoffelsalat endte som følger:

Til 6 personer
1.5 kg. små nye skrabede kartofler
180 gr. basilikum pesto (1 glas)
100 gr. semidryed tomater
½ kg minismå cherrytomater
2 groft hakkede rødløg.
2 glas artiskokhjerter
passende rucolasalat
friske basilikumblade
et godt skvæt hvid balsamico
et godt skvæt olivenolie
Lidt læsøsalt og lidt peber

Kartoflerne koges i 5 min. i meget kraftigt saltet vand. Der slukkes for varmen. Lad dem stå i vandet i ca. 10 - 12 min. Prik i dem og mærk om de er møre. Må endelig ikke blive for møre. Kog dem evt. dagen før og sæt dem på køl, så de er kolde når salaten skal laves.

Kartofler og pesto blandes inden resten af lækkerierne kommes i. Artiskokhjerterne skal i til sidst og lige vendes forsigtigt med rundt. De går nemt i stykker.

Dertil masser af tyndt skåret godt højreb med indertemp på 58° C (rosa), godt brød, koldt smør, rødvin, mineralvand og rare mennesker

Skulle hilse at sige, at det smagte rigtig godt.

Godkendelse af svar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 23:36

Tak for svaret No1Here.

Du skal ha' 200 dask for din kreativitet

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-06-09 23:38

Uhmm, det lyder godt nok lækkert...lige bortset fra at jeg ALDRIG køber en pesto...jeg vil vide hvad der er i..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 23:54

Sippe LOOOL Jamen så laver du den bare selv. Det skal jeg nu osse prøve.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 25-06-09 23:59

Ang . kartoflerne, så har jeg fra mine idoler James og Adam Price lært den måde at koge kartofler på. Har osse set den nævnt på Kandu. Det er vigtigt at de saltes mere end normalt, da det holder smagen inde i kartoflen. Har samtidig med succes smidt et par stilke rosmarin, timian eller dild i kartoffelvandet under kogningen. Ved at lade dem stå efter 5 min. med varme på, gør at de ikke koges så brutalt og derfor beholder både konsistens og smag meget bedre. Samtidig sparer man på el / gasregningen og det er godt for CO2 udslippet.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-06-09 00:14

Super..tak for det klumme..er sgu også træt at udkogte kartofler..det er simpelthen en videnskab for sig selv..jeg har det sidste år været ansat på en kro, og har haft mange samtaler med kokken...(samlede tips ) og han sagde også at det med kartofler var enormt svært, da det er enormt svært at bestemme kogetid osv, pga. sort, alder, salt...og en hel masse andet..men den der med at lad dem stå, synes jeg også jeg har haft held med..og så bare noget mere salt..super.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-06-09 00:22

Man skulle tro, at det er simpelt at koge en kartoffel...og det er det sådan set osse. Så den med de 5 min og så slukke for varmen kører jeg med fremover. Selvfølgelig er der forskel på sorterne og om de er nye eller gamle, men så er det jo bare at eksperimentere med tiden. Saltet ligger det åbenbart fast med....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-06-09 00:25

Sjovt nok, så ved vi jo alle når vi får noget der er godt, men hvor mange undersøger hvad forskellen er på den måde vi plejer at gøre og så den måde der gjorde at vi kunne smage en forskel??

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-06-09 00:27

Nå, Michael pædofill Jackson er død, læser jeg i breaking news, så jeg vil sove med sørgebind på i nat.... hvis det ikke blir for varmet. RIP med ham....

Nat nat

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-06-09 00:30

guud er det rigtigt.. ?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-06-09 00:47

Yes.....CNN mv kværner ikke om andet

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 26-06-09 01:16

Citat
Nå, Michael pædofill Jackson er død, læser jeg i breaking news, så jeg vil sove med sørgebind på i nat....

Det er selvfølgelig altid trist når nogen dør for tidligt. Men ligefrem at sove med sørgebind?

Michael Jackson var uanset hvad man måtte mene om ham, en fantastisk kunstner og sanger.

RIP MJ.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-06-09 08:11

Citat
Det er selvfølgelig altid trist når nogen dør for tidligt
Det er rigtigt, med få undtagelser. Personligt har jeg aldrig set MJ som nogen stor sanger, men som en bekendt til mig, som har oplevet ham på en scene, sagde...Han er fandme god til at lave et fantastisk spektakulært show, en virkelig oplevelse.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-06-09 08:18

Halløjsa...Glemte da, at der osse skal 3 fed hakkede hvidløg i kartoffelsalaten, altså hvis man kan li hvidløg