/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sveller eller trælægter
Fra : gerhard
Vist : 2517 gange
100 point
Dato : 22-06-09 09:04

Jeg skal have opdelt køkkenhaven i nogle højbede og regner med at skulle bruge en del sveller eller trælægter. Evt nogle mindre træstammer. Men hvor får man fat i det? Det skal gerne være i Vestjylland
Kan nogle hjælpe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-09 09:05

nærmeste tømmerhandel
hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-09 09:17

"Brugte" sveller er vist ikke i fri handel mere da de er miljøfarlige, man har ihverfald fjernet dem fra legepladser.

Men I jyder plejer da at have masser af forbindelser, ellers var der ikke så mange trailere derovre

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 22-06-09 10:06

Enig med LuffeA, gamle sveller var simpelthen imprægneret efter alle (gift)kunstens regler, så i ens egen have, endsige køkkenhaven ville jeg holde sveller langt væk, det gælder også trykimprægneret træ, som dog formentlig ikke er nær så slemt, de farligste stoffer er forlængst forbudt.

Jeg ville tage en snak med nærmeste skovejer (offentlig eller privat) om ikke de kan sælge dig nogle stammer til en fornuftig penge, de holder ikke evigt, men ser godt ud i haven.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 10:36

Hejså
pkt, 1 Der er mange gange der er brugte sveller i DBA blå avis og i Gul & Gtatis

pkt. 2 når du nu siger vores hjemland vestjylland. så kan du jo prøve samtlige gl. nedlagte stationer lige nede fra Ribe - Gredstedbro - Tjæreborg- Esbjerg - Tarp- Forum- Varde - og ellers hele vejen op lang
den gl, vestbane strækning- helt op til Lemvig og Harboøre,

pkt. 3 sæt selv en Annonce i de ovennævnte Blå Avis -- Gul & Gratis
du vil få et hav af henvendelser, men skal nok regne med selv at tage
dem op.
kjeld

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-09 11:43

Du og Vic2000 får lige lidt om svellers giftighed, der siver kræftfremkaldende stoffer ud af dem, nams i køkkenhaven

http://da.wikipedia.org/wiki/Svelle

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 12:24

Citat
Du og Vic2000 får lige lidt om svellers giftighed, der siver kræftfremkaldende stoffer ud af dem, nams i køkkenhaven

Du vagnr Kræft karl

Hvad så med børnene ude i kommunens Sandkasser rundt i Børnehaver mm
der får ungerne og forældrene jo også at vide de kan få kræft,

Vagn idet min gode ven vestjyde tampen han skal have sig et højbed . så er der vel ikke nogen problem, vand har det med at sive eller løbe ned af, og
ikke op af, i radisserne, eller gulerods toppen, og efter hånden de sveller som er tilbage det er nok minimal, hvor meget tjære der er i dem pt,
jeg tør godt spise nogen af de afgrøder, som avles højre oppe ind den flade
jord
kjeld

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-09 12:52

Hver sin lyst, jeg har køkkenhave for at få friske sunde grønsager.

Hvis du, Vic, gerne vil købe forbudte produkter for at forurene din køkkenhave er det din sag, men det er ikke noget jeg ville råde nogen til.

Måske har du allerede spist for mange afgrøder dyrket med gift

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-06-09 16:56

vagnr

så kan det jo godt være jeg alligevel ikke havde ret med malersyndromet, det er en simpel tjære forgiftning der er gået på toppen af kroppen.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-06-09 16:57

vagnr

altså henvisende til vic2000

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-06-09 22:23

Brug Ikke gamle sveller. For over ti år siden lagde jeg nogle sveller et par måneder på en græsarmeret græsplæne, der har ikke groet græs siden.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : gerhard

Dato : 23-06-09 08:19

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-06-09 09:33

Selv tak, gerhard