/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie til træmøbler
Fra : morkaren01
Vist : 4856 gange
100 point
Dato : 08-06-09 22:56

Hej
Jeg syntes at jeg har købt mig fattig i træolie til mine havemøbler. Men her den anden dag opdagede jeg noget spildt Linolie på et trægulv. Det var blevet rigtigt flot der hvor olien var spildt. Kan jeg bruge Linolie til mine træmøbler???

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 08-06-09 22:58

Vi har havemøbler mm. af teaktræ. Jeg har behandlet det hele med linolie inden det er taget i brug. Møblerne står ude hle sommeren og kommer ind i et uopvarmet skur om vinteren. De står lige så flot, som da vi købte dem.
Sidste år behandlede jeg nogle gamle arvede havemøbler også af teak. De fik en let omgang med fint sandpapir og en gang linolie. De er også fine, men har dog ikke teakens glød.
Husk at tørre overskydende linolie af efter et kvarters tid, så de ikke bliver fedtede.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 08-06-09 23:00

OBS
God ide at tilsætte et algemiddel.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-06-09 23:35

Du skal ikke tilsætte nogen alge midler i din linolie ( sludder)
men efter 1.2 gange så kommer du ½ liter båd lak i 2½ liter linolie sp skal du se så kommer dine møbler til at stå flotte i mange år frem, de vil få en silke glans som så også er med til at de er nemmere at vaske,
maleren
53 år på bagen

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 08-06-09 23:52

Se evt http://www.f-rytter.dk/Butik/Index.html

typen er tilsat:
Fungicid < 0,8%

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-06-09 00:03

Behandling af møbler
Rå Linolie kan anvendes på både skiferplader, teaktræ og andre typer hårdtræsmøbler. Husk altid at afrense eller slibe inden brug af linolie.

Behandling af træværk
Rå linolie er fortrinlig til behandling af udendørs træværk. Blot skal træet renses helt i bund og være fri for f.eks. begroninger (brug malerens/afrenser). Bemærk samtidigt at linolie ikke har nogen svampedræbende virkning, hvorfor det især er vigtigt, at fladerne er helt fri for eventuelle svampe! Rå linolie kan også blandes i maling og finsk Trætjære. Kan også bruges som træbeskyttelse efter de "gamle" opskrifter. (Se Borup finsk Trætjære under "Lion trætjære").

Bemærkninger
Husk altid at aftørre den overskydende olie, når fladerne er mættet, da der ellers kan fremkomme en fedtet overflade, som er meget lang tid om at tørre. NB: Klude anvendt til Rå Linolie er selvantændelige! Opbevar dem derfor i lukket metalspand, eller afbrænd dem umiddelbart efter brug.

http://dom.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/kemi-ordbog_frameset

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-06-09 00:52

Opskrift på madpakkeboller
Fra : Dahab Vist : 79 gange
200 point
Dato : 27-05-09 19:35

--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Er på udkig efter en opskrift på madpakkeboller.
De skal bruges i madpakken, ikke som en selvstændig ret, men som en bolle hvor i der kommer pålæg.

Har været på alverdens hjemmesider, og der er masser at vælge imellem, men det jeg søger er nogle boller som i selv har prøvet og som er gode som en pålægsbolle i madpakken.

DAHAB
Jeg mente ellers jeg havde fortalt dig tydeligt du skal holde dine gpde råd oppe på pinden sammen med hønsene, når du ikke engang selv kan finde ud af og smøre et stykke franskbrød, uden du selv skal spørge alle kanduer, jeg håber ikke Morkaren01 hun lytter efter en klytenheimer som dig,
du aner jo ikke en døjt om det du skriverom og vil være klog på, det er jo hjemtegning af bla links du hele tiden giver videre, som så de arme bruger ikke kan og må bruge, dahab hold op nu
prøv først om du kan få et kursus i dine madpakke boller, men hold op med at give folk blåer,

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-06-09 06:03

hvis du køber teaktræslie i en butik, får du noget der består af ca 85% petroleum og 15 % rå linolie.
forskellen på at blande selv og at købe er kun prisen.
hvis du blander selv, bruger du farveløs gori 22 og rå linolie.
det koster under 10% af hvaddu betaler for færdigblandet.
og du må ikke bruge ren linolie. det er et organisk materialer som algerne elsker. i løbet af kort tid har de spist det hele,og så bliver dit træværk grimt igen.

tømreren

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-06-09 06:54

vic2000, holder mig bare til facts

53 år på bagen??? LOL

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-06-09 09:22

Citat
og du må ikke bruge ren linolie. det er et organisk materialer som algerne elsker. i løbet af kort tid har de spist det hele,og så bliver dit træværk grimt igen.

helt enig

derfor foreslår jeg også at man kommer lidt bådlak eller andet klar lak i til sidste gang, det giver nøjagtig den beskyttelse for den rå linolie, der skal til. billig og super godt

morkaren, hvis du bruger rå linolie så giv det 1-2% ((cikkativ =tørrelse)) det fåes i små mængde,

så vil det bare være 10-4 og grund med,

( stol for guds skyld ikke på farvehandlere de er kun ude på ar sælge en gang ræve pis så kunder kommer hurtig tilbage og køber mere rævepis, tænk hvorfor er flygger og andre farve fabrikker blevet så store, snyt og bedraget kunderne så det brager, 1 lt, vand koster max 2,50 kr,
men når det kommer ud af deres vandhane og i en bøt, så koster det - 75 -125 kr pr lt.
svindel og humbuk

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 09-06-09 22:43

Dahab har det svært med fakta. Han bør holde sig til opskrifterne på boller.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-06-09 23:45

Det er lige præcis fakta jeg kommer med.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 10-06-09 08:31

Ha ha ha Dahab - du er ufrivilligt morsom igen

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-06-09 11:05

Tror det er dig der står for underholdningen

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 10-06-09 11:50

hold dig hellere til bagningen end til at tro

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-06-09 11:53

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 10-06-09 23:15

Hej
Missede lige opskriften på madpakkeboller
Kan forstå at jeg godt kan bruge linolie, men spørgsmålet er lige hvordan
Hvad er blandingsforholdet hvis jeg kommer linolie i Gori22
Hvad er lige bådlak???
Har forstået at jeg først skal afrense, skal der dernæst grundes/males først eller skal jeg starte med at slibe??
Mine møbler er tørre, virker meget ru, lettere sprækkede. De fik teakolie på spray sidste år, men jeg syntes at de tørrede meget ud derefter.

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-09 01:13

Til morkaren01
når nu dine møbler tørre, = super
pkt.1 slib lige med et stykke sandpapir = super

pkt.2 du kan rolig blande ½ af hver linolie og så gori 22, vil du så have at det trænge dybt ind i træet, så fortynd med petrolium eller fransk terpentin = super

pkt, 3 hvis du syntes at de ser udtørret ud så giver du dem en gang mere, men så skulle de også være godt mættet = super

pkt 4, lad os sige du har 2½ lt. rå linolie deri kommer du så 3/4 liter Bådlak eller anden lak.
morkareno1 lakken er så med til at overfladen den tørre og giver dit træværk den beskyttelse som det har brug for, vil du så mene det er sej at male med så kan du fortynde med lidt petrolium eller fransk terpentin, og så igen hvor medtaget er de, skal du efter dem en gang mere, er så op til dig selv at vurdere, men ellers skulle det give dig et super godt resultat.
med god arbejds lyst og en god sommer ude på terrassen, så er du klar til at sætte dem ind til vinter.
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 01:21

jeg glemte det er en god ting mellem hver behandling lige køre et stykke sandpapir hen over dem. for også at tage de træ toppe som vil stritte op,
træ har det lige som mennesker, når de får noget at leve at så kan de arbejde igen.

Godkendelse af svar
Fra : morkaren01

Dato : 21-06-09 20:53

Tak for svaret vic2000.

Jeg har nu de flotteste havemøbler i flere år. De har fået to gange 50% linolie og 50% gori22. Jeg mangler lige at købe skibslak. Hvor kan man købe det henne???

Kan jeg bruge det samme til et udestuegulv eller bliver det for fedtet???

1000 gange mange tak, jeg bliver mere og mere handywoman med hjælp fra alle jer kandu'er

Knus