/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
omplacering ??
Fra : IngeLyck
Vist : 3113 gange
100 point
Dato : 07-06-09 10:36

Hej :)
Jeg har en meget smuk langhåret dværg gravhund. Hun er 4 år gammel og hedder Nikoline. Nikoline er både glad og kærlig
Jeg fik Nikoline da hun var 7 mdr gammel. Nikoline skulle nemlig ha været aflivet, og da vi i forvejen havde en rughåret gravhund, tog jeg hende til mig. Nikoline har ikke stamtavle, men er avlet hos nogen der synes at ha det som deres "levevej" Hun blev købt til at være skilsmisse hund, dvs hun skulle følge 2 drenge på 7 og 10 år. En uge i en lejlighed og en uge i et hus. Hun er primært opdraget af de 2 drenge, hvilket jo er helt hen i vejret når det er en gravhund, som er viljestærk af sind. Da jeg fik hende var hun utrolig vild, men er blevet væsentlig mere afslappet nu. I og med hun er opdraget af 2 drenge, i den tid hvor hendes prægningsperiode er, mangler hun elementære kompetancer. fx har hun har ingen underkastelse over for andre hunde, hun logre når hun får skældud, og har generelt en del hvalpeadfærd trods hendes 4 år. Hun er en utrolig rastløs og opmærksomheds krævende, også på trods af lange vandringsture i en nærtliggende grusgrav, hvor hun kan løbe frit. Jeg skriver dette indlæg, fordi jeg tror hun kunne få det bedre et andet sted, et sted, hvor der ville være plads til hun kunne være og løbe mere frit end i det villakvarter vi bor i..mit problem er bare, jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig for at få hende omplaceret.. Vi kan på ingen måder aflive hende.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 07-06-09 10:42

Stakkels hund

Bordet fanger, du kan ikke lade hende omplacerer for tredie gang - så enten beholder du hende eller lader hende aflive - basta -

Kommentar
Fra : andre123

Dato : 07-06-09 10:58

Jeg synes at du skal beholde hende !!
Hvis du stadig insisterer på af afskaffe hende - så prøv en af internaterne :
http://dyreværnet.dk/
www.dyrenes-beskyttelse.dk
Og der findes sikker flere.
Jeg har selv hentet flere dyr her (hunde og kaniner) og er vildt glade for dem.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-09 13:18

---Du gør det godt nok!!
Og hun har det bedre hos dig end hun vil have det er nyt sted.

Selvfølgelig er det synd, at hun er vokset op under de forhold. Og det er sandsynligt, at det har præget hendes personlighed for livet.

Men sket er sket. Du hjælper hende ikke ved at påføre hende endnu et skift.
Din beskrivelse af en rastløs hund med stort behov for opmærksomhed, lyder som en hund, der i anden sammenhæng kunne være blevet en strålende brugshund.

Behold din hund. Og prøv på at give hende så mange opgaver i hverdagen som muligt: "Tab" ting, når I går tur, og lær hende at finde dem til dig.

Lad hende altid arbejde for føden, f.eks. ved at du drysser hendes mad ud over en mark eller en græsplæne, så hun skal lede efter den.

Hvis ikke I har gået til træning med hende, så kunne DET være en god ting at lave sammen. Hvis I vælger et sted, hvor hundene ikke render løs og leger frikvarteret, så vil Nikoline måske ligefrem kunne have glæde af at ses med andre hunde. Måske ville hun endda kunne lære lidt mere sprog..

Jeg er helt enig med andre123 og Olesen. Det er bedst for hende hvis du beholder hende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-06-09 13:20

Kors et dilemma. Lad være med at give de drenge skyld for at hun er dårligere opdraget. Det er dit job som voksen. Du kan stadig opdrage hende. Tal med Dansk Kennelklub og få nogle gode råd til opdragelse. Så får du nok en mere harmonisk hund.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-09 14:52

Du skal kke forvente at kunne ændre adfærden væsentligt på en 4 år gammel hund.

Og slet ikke en gravhund., Jeg har selv haft et par stykker af dem.

Og en hund, der for det første er 4 år og for det andet ikke er helt ok afrettet, den omplacerer man bare ikke. Det vil være synd for hunden, og dens adfærd kan ændre sig til det værre.

Hvis man ikke selv kan ha' sådan en hund, så bør den aflives først som sidst i stedet for at blive vandrepokal med deraf følgende forvirring og frustrationer for hunden, og også for de mennesker den kommer til, og de næste igen og de næste igen, indtil en eller anden barmhjertig sjæl får aflivet dyret.
Så selv om "vi kan på ingen måder aflive hende", så vil det altså være det bedste for hunden, at pakke "det vil være synd"-tankerne væk, og give hunden fred......

For en hund med den adfærd du beskriver, den har det ikke godt med sig selv, selv om den måske nok virker livlig og glad.
For en hund der ikke er som forventet, og som reagerer "forkert" på skældud og opdragelse, den er hamrende usikker og forvirret. Derfor "Hun er en utrolig rastløs og opmærksomheds krævende"

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-06-09 17:17

Du skriver, du giver hende nogle lange ture, og det er fint. Men giver du hende også arbejde til hendes hjerne og næse?? DET er nemlig mindst lige så vigtigt for hende, som de lange ture, måske endda meget mere vigtig, da hun jo er en meget rastløs hund. Du kan finde mange forslag til dette på på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside under "børn" (tror jeg det er), men det er også en god idé at låne en masse bøger om emnet på biblioteket.

Som de andre skriver, så er det synd at omplacere hende en gang til. Så tror jeg, hun vil blive endnu mere rastløs. Men næse/hjernearbejde gør hende træt, så hun slapper af og har det rigtig godt.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : IngeLyck

Dato : 07-06-09 18:58

Kære Birgitta..
Tak for dit svar og måden du svarede på. Vi beholder hende og prøver at gi hende nogle flere udfordringer. Vi har ikke gået til træning med hende, da hun reagere negativt på andre hunde, men vi vil forsøge og kontakte DTH for at se om de har hold, hvor hun kan være på. Vi er meget glade for hende, men hun får bare for mange skæld ud pga. hendes hvalpe adfærd. bla har det været så svært at lære hende hun ikke må tisse inde, det går fint nu, men i perioder har hun ingen fornemmelse af at det må hun ikke... Vi kan gå lang tur og så går hun lige hjem og tisser på gulvet. OG så har hun spist 14 par af mine sko :) he he

Rigtig god søndag aften til dig
Herlig hilsen
Inge Lyck

Kommentar
Fra : IngeLyck

Dato : 07-06-09 18:59

Hej alle..
Tak til jer alle for jeres svar :) og rigtig god søndag aften
Inge Lyck

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-09 16:40

Kære Inge...
Tak for accepten af mit svar.....

Ved du hvad? Hvalpeadfærd skal vist helst ikke straffes med skældud?
Man skælder da ikke ud på en lille hvalp?

Manglende renlighed kan netop være nervøst betinget, hvis I skælder hende ud for noget, hun ikke forstår.. --Læg mærke til hvis hun smasker eller slikker med en lille tungespids, så betyder det "undskyld" på hundesprog. Og så bliver hun frygtelig forvirret hvis I skælder hende ud, selv om hun siger undskyld..
--At hun tisser lige når hun kommer hjem kan enten være fordi hun ikke har rigtig mod på at tisse ude i den store verden. Det kan hjælpe hende, hvis I har et sted lige ved huset, hvor hun kan tisse. Allerhelst jeres egen have.

Hvis I altid starter og slutter jeres tur med at gå lidt rundt i haven, så er der større sandsynlighed for, at der ikke sker uheld indendørs. --Det vil hjælpe hvis problemet er, at hun er nervøs/utryg ved at tisse ude i verden.

Hvis problemet er, at hun bliver nervøs derhjemme fordi I skælder for meget ud, så drejer det sig om ALTID at være stille og rolig sammen med hende. Og ALDRIG skælde ud på hende. Hvis hun tisser inde, så viser I hende stille og roligt ud i haven og fortæller hende roligt, at hun skal tisse derude. OG roser når hun gør det.

Jeg kender hende jo ikke, så du må selv finde ud af, hvilken af de to årsager der er mest sandsynlig.. Det kan også være lidt af hver..

Hvis Nikoline laver noget hun ikke må, så find på noget andet at lave med hende i stedet. IKKE skælde ud.

Den med skoene er nem nok... Det er DIG der skal lære, at sko ikke skal ligge på gulvet

Og jeg er superglad for at I har besluttet jer for at beholde hende. --Når I tidligere har haft en ruhåret gravhund, så kender I til gravhunde-psyken.... Men vær lige opmærksom på, at den langhårede dværg-gravhund er lidt blødere end de andre typer..

Og vær også opmærksom på, at når en voksen hund der har været renlig, begynder at tisse indendørs, så KAN det være tegn på sygdom... (urinvejsinfektioner, livmoderbetændelse eller sukkersyge..)