/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden har tynd mave
Fra : Hvidtiger01
Vist : 6153 gange
100 point
Dato : 06-06-09 08:01

Hej

Vi har to cocker spaniels som er 1år og den anden er 13 uger. De tumler rundt(Leger), og er glade begge to. Den yngste som hedder Emma fik vi for 5 uger siden og den ældste som hedder maggi har vi så haft en snart et år. Maggi har haft tynd mave siden sidste fredag og vi har også spurgt vores dyrlæge hvad man så gør. Vi skulle bare faste i 24 timer, give hende små men mange potioner havregrød i et døgn og derefter kogte ris med kogt kylling i ca 2 døgn og blande hendes tørkost i det lidt efter lidt. Men hun har stadig tynd mave. Det er lidt slimet nogle gange, men ellers er der ingen blod og hun har heller ikke kastet op. Det skal siges at udover hun har tynd mave virker hun ligesom hun plejer. Hun spiser, drikker, tumler og virker glad. Nogle herinde der ved hvad det kan være siden hun stadig har tynd mave og hvad man kan gøre? Hun troede at det måske var stress da vi jo har fået en bette som tumler meget, men det er så underligt at det først kommer efter 4 uger sammen og fra den ene dag til den anden hvis det var det. Og de kan ikke lade hinanden være..

Mvh Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-09 08:45

Din dyrlæges opskrift er helt, som den skal være. hvis du ransager dybt i din sjæl, har du så fulgt opskriften til punkt og prikke.

Prøv igen, hunden tager ikke skade af at faste lidt. Ingen mad og ingen godbidder, heller ikke noget af den andens mad. Foder evt. hvalpen i et andet rum, så den anden ikke får noget. Gå evt en tur med den omkring spisetid, så den glemmer sit behov. Vær KONSEKVENT. Så stopper diarrén helt sikkert.
Det at afføringen er slimet tyder på noget mavekatar.

Mvh
Qfha

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 08:46

Får de det samme foder?

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 06-06-09 09:21

Nej det gør de ikke. De får henholdsvis hvalpe og voksenfoder.

Syntes bare at når man læser om mavekatar er det somregel noget med opkast og det har hun ikke gjort. Syntes ikke jeg kan finde noget pga slimet afførring. Nu vil vi prøve at faste hende igen i 24 timer, og starte op med skånekost. læste en artikel om at man skal give skånekost i 4- 7 dage hvor det så burde blive bedre og hvis det gør begynder man at blande lidt af hendes almindelig foder i over 2 til 3 dage. Det var en artikel fra en dyreklinik. Syntes også at stress over den nye hund, og pludselig fra den ene dag til den anden får tynd mave og kun efter 4 uger lyder usandsynligt.
Kan man få skånekost hos maxi zoo eller pet world?

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-09 09:21

Du skal til dyrlægen med hund og en afføringsprøve, der skal tjekkes for parasitter, tarmbetændelse o.s.v.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 09:33

den store har ikke været i hvalpens foder så? Nogle hunde har meget sarte maver og får tynd mave hvis de "skifter" foder for tit... Det kan også være noget udenfor den går og spiser. Men syns du skal tage den til dyrlægen igen og få det tjekket for orm osv. hvis ikke den allerede er tjekket. Men som sagt, nogle hunde har ekstrem sarte maver og der skal ingenting til før de får tynd eller hård mave.
Mht til skånekost lyder det som en rigtig god ide, og man kan få skånekost i de fleste dyrehandlere eller ihvertfald hos dyrlægen. Men husk der går lang tid før hunden har vænnet sig til det nye foder, som regel mellem 1-3 måneder før det er helt tilvænnet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-06-09 09:37

er dine hunde vaccineret
de symtomer den har er infektion, håber ikke du har fået en hunde sygdom,
du kan få en pasta på apoteket som hjælper hunden til at få en bedre mave. Navnet på det er lige svipset for mig.

http://www.netdyredoktor.dk/sw5782.asp

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 06-06-09 09:44

Tror den pasta nu mener hedder lactozoo eller noget i den stil.. Det er noget med at det er med til at oprette mavens naturlige bakteriebalance. Tror i alt fald ikke det kan skade at prøve det.. Både mine hunde og katte har altid fået det, på anbefaling af dyrlægen, når de har haft noget med maven..

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-06-09 09:47

ved ihærdig søgen så fandt jeg recepten

Zoolac Propaste er en bakteriel pasta til regulering af bakteriefloraen i mave- tarmkanalen hos alle dyrearter

det er et godt middel der understøtter og giver ro i mave/tarm.

gives hverdag sammen med skånekost
kogte ris
kogt fisk - fiskeboller
kogt kylling, kalkun, lam - lyst kød
tykmælk A38
lystbrød
senere moste grøntsager som supplement

mvh

Bevi54

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-06-09 10:13

Når min hund har tynd mave, hvilket sker et par gange om året, får hun Yoghuet naturel, det virker altid (på min hund).
venligst MV2

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 06-06-09 10:15

Et rigtigt godt råd som jeg har fået fra min dyrlæge er "HUSK" Det er et naturprodult og det samler aff. med det samme. Kan fåes på apoteket, Matas og Kiwi.
http://www.husk.dk/produkter/husk-pulver.html

HUSK Psyllium-frøskaller består af frøskaller fra den indiske plante Plantago ovata Forsk., også kendt som Ispaghula Husk eller Psyllium Husk.

HUSK Psyllium-frøskaller indeholder 85% fibre og er som andre plantefibre vanskeligt fordøjelige. Undervejs gennem mave og tarm opsuger frøskallerne væske og svulmer hermed op, samtidig med at de afgiver vegetabilsk slim, som smører og beskytter tarmvæggene. Tarmindholdet får derved en mere tilpas konsistens, som især tyktarmen bedre kan "arbejde" med.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 06-06-09 11:32

vi har fået fat i zoolac og skal gives hver 6-8 time og 2ml hver gang. Hun har fået den første gang nu og der står at det skal sprøjtes ind på tungen, men vi sprøjtede det bare ud på vores håndflade og så spiste hun det. Også ligemeget hvordan, bare hun spiser det hvilket hun gjorde. Vi fik at vide at a38 og kogte hvide ris er godt som skånekost, men der er jo et utal af råd og sammen sætninger.. Den store som har maveproblemer har altid haft mave som en ged. Aldrig døjet med tynd mave, men en gang skal jo være den første. Hun har altid fået pedigree foder, men selvom de solgte det hos petworld, sagde hun at det også kunne være det foder som gjorde det. Men det syntes jeg lyder underligt at det så først kommer efter et år og pludselig. om hun så bare ville sælge et foder til 600kr pr sæk ved jeg ikke....

I skal have 1000 tak for jeres råd og vi krydser fingre for at zoolac og risene og a38 ordner hendes mave igen. ..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 11:44

hvidtiger1
Hvad er problemet, for dig med at hunden har fået tynd mave, ??

Er det fordi du skal skifte ble oftere, på hunden eller hvad ??

Her er et tydeligt eksempel på at det skal være ved lov for at erhverve sig en hund, så på lige
fod med en landmand der skal på skolebænken for at få lov at passe hans grise -- køer og får, det burde hunde ejer også skulle. er grisen syg så giver landmanden selv de første behandlinger. er det mere grell så er det dyre doktor,
man spørger ud i den blå luft ved ikke at have kræet inden for række vide og kan se problemet
jeg kan godt lide, for ikke at blive dårlig kaffe med rød ålborg i, og meget lidt sukke, prøv og gi hunden det, så skal du se så springer den over hækken,

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 11:58

Jeg syns nu stadig du skal få hunden tjekket hos dyrlægen igen for en sikkerheds skyld,det der med bare at give hunden noget fordi andre råder det har jeg ikke gode erfaringer med... men det er også bare min mening ;)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 13:33

Jeg giver dyrlægen ret. Det kan sagtens være stress, selv om hundene har leget sammen i flere uger uden der er sket noget.
Vi andre kan jo også godt tåle stress i en periode før vi bliver syge af det.

--Og kuren er selvfølgelig at lære hvalpen at lade den voksne hund være.

Har den ældste hund mulighed for at gå hen et sted, hvor den lille ikke kan komme? For det er altså ret vigtigt.

Hunde SKAL jo lære en masse ting. Så måske skulle I lære dem begge to, at hundekurven er "helle". Når man ligger der må man ikke forstyrres.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 06-06-09 15:28

Min Fie havde også tynd mave som 1 årig. Og jeg fik det Zoolac og det hjalp rigtig godt, men hun anbefalede mig, at give hende en lille smugle halvkold havregrød, for det var med til at få maven iorden igen. Min dyrlæge anbefalede, at man hver dag gav den ca ½ dl tykmælk, eller man gav den en skive ost, netop for at holde mavens tarmflora iorden.

Nu har vi så hund nr 2 på 9 mdr, og hun får også tykmælk eller en skive ost... men hun vil ikke ha hvilken som helst ost,... nææ det skal være en fætterkrads

Håber Hundebassen snart får det bedre..

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 06-06-09 19:17

Dyrlægen sagde ikke at det var stress. Det var os der snakkede om det. .. Vi fik at vide da vi var hos dyrlægen med den ældste da hun var hvalp, at a38 er godt, men kun når hun er hvalp. Ja de er vaccineret og har fået ormekur. Hvalpen Emma er meget aktiv og legesyg, men det skal dog lige siges, at Maggi heller ikke kan lade Emma være nogle gange, så de er lige gode om det. ..
Men i morgen når fasten er forbi får hun lidt ris og a38 hver anden time og så tager vi den derfra. Begynder det at blive bedre vil vi blande hendes foder i lidt efter lidt.

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 21:32

Nåeh, men du skrev i dit første indlæg at "...hun troede at det måske var stress..."
Jeg troede, at det var dyrlægen der var "hun"..

Fasten er i hvert fald godt.
Og Zoolac er osse godt.
--Selv bruger jeg Paraghurt til Silke, men det er omtrent det samme. Begge er baseret på en koncetration af de der gode mælkesyrebakterier.
A38 er såmænd fint også, men der er mange flere af de gode bakterier i Zoolac eller Paraghurt.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 07-06-09 08:34

Her i morges havde maggi sin første normale afføring.. Nu har hun også fastet i et døgn og kun fået meget lidt vand. Det tog hun nu meget pænt. Hun har fået zoolac tre gange nu med den hun fik i morges, men vi forsætter med det indtil hun gør det igen og er det også normalt stopper vi med zoolac og kun skånekost med a38 som hun fik lidt af i morges. Vi vil give hende en klat ris og lidt a38 hver 3 time i nogle dage og er det stadig normalt begynder vi at blande hendes normale foder i. Det er vores plan indtil videre og så tager vi den derfra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-09 13:02

--Det lyder som om der er ved at komme styr på det.

Det er godt altid at have Zoolac eller Paraghurt i huset. Så kan man begynde at behandle så snart man observerer en lille smule unormalt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-06-09 13:51

Ingen mælkeprodukter til dårlige maver, mennesker såvel som hunde. Det virker som gift i en meget sart mave.

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 08-06-09 15:42

Tak for svaret qfha.