/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
kroniske smerter i lænd/bækken
Fra : jes-a
Vist : 4566 gange
100 point
Dato : 05-06-09 22:36

Hej

Jeg har i længere tid hafdt nogle smerter nederst i lænden eller i bækkenet. Jeg har været til kiropraktor, men 11 behandlinger gjorde intet. Strækøvelser hos fysioterapuet hjælpe heler ikke. Det bliver tværtimod værre, Min læge har taget flere blodprøver men intet andet fundet end at jeg mangler d-vitamin.
Så det er ret mærkeligt hvad der er galt med mig.
Jeg får det værre af at belaste lænden ved fx, at stå op eller stå lidt foroverbøjet. Længere tids bagoverbøjning giver også smerter. Sidde længere tid går heller ikke.
Smertene sidder lige ved "smilehullerne" og trækker ned i ballerne og lårene.
Det er ganske ubehageligt. Hvad kan jeg gøre.
Er der andre der har haft lignende symptomer?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-06-09 22:41

det ligner iskias. så jeg mener, at det er direkte massage(ikke stræk) der vil hjælper. I starten vil det bare gøre mere ondt når man masserer de ømme steder, men det vil hjælpe

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-06-09 22:45

ps. hvis har en partner, kunne vedkommende massere dig, men en fysiotrapeut er bedre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 22:49

Du skal til læge igen, og få en henvisning så du igen kan få taget et røntgenbillede

Hvis det f.eks er en diskusprolaps, kan kiropraktoren ikke se det på sit røntgenbillede (fandt vi ud af)

rigtig god bedring

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-06-09 22:56
Kommentar
Fra : clou

Dato : 05-06-09 22:59

Hvis du har mulighed for at komme i et varmtvandsbassin i en svømmehal, så prøv det - lav nogle øvelser i det varme vand, som du ellers ikke kan i hverdagen - tro mig - det hjælper bedre end du aner!

Læg benet op på en høj stol - stræk det - bøj så overkroppen ind over det strakte ben, indtil du kan mærke strækket, hold det i mindst 20 sek. det vil også hjælpe, hvis det er iskias nerven der er i klemme - det tyder det på det er.

Jeg taler af erfaring!

Pøj pøj med det.

Clou

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-09 23:07

hej

du er ganske enkelt svag...ja det lyder brutalt og det er det også...

jeg har selv haft det som dig, og har også prøvet en masse underlige metoder, til jeg en snakkede med min værkfører om det...han styrketrænede og viste lidt om kroppen, han kiggede blot på mig og sagde du er svag , prøv at lave 10 til 20 mavebøjninger hver morgen når du står op, bare i en uge og se om det ikke hjælper...og nu har jeg taget 10 mavebøjninger hver morgen i 10 år, og har aldrig ondt i lænden...om han havde ret ved jeg ikke, men det virkede...

mvh
Melander

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-06-09 23:08

Måske kan det hjælpe med noget is på stedet...især hvis varme gør det værre

Nervetrådene bliver hævede af smerter, of isen kan få den til at falde til ro...

et klæde imellem isen og huden 3-5 minutter og mærk om det hjælper, men ikke mere end 5-7 af gangen.

isposer til sprt er fine, men elles noget is eller noget nogle isternenionger i en pose.

tag isen nogel minutter inden du går i seng, et par smetrestillente tabletter, så du sover og slapper af i det ømme...prøv det, også selv om du synes det lyder forkert

Det hjælper mig jævnligt

akupunktur kan være en anden mulighed.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-06-09 23:11

kiropraktoren har taget et røntgenbillede og det viste alt normalt.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-06-09 23:20

på røngten kan man ikke se muskelknuder(myoser) der trykker på iskiasnerven

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-06-09 23:20

mavebøjninger laver jeg. mest lige inden jeg lægger mig til at sove.

Efter 5. behandling hos kiro var jeg næsten symptomfri. Det holdt en uge, så kom det hele igen da jeg lavede noget hvor jeg stod med noget i længere tid med armene over hovedhøjde.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-06-09 23:21

hvis ikke det kan ses på røntgen, hvad nytter det så at gå til lægen og få lavet et nyt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 23:31

Min mand gik til kiropraktor og fik taget røntgen, som ikke viste noget galt, men han fik det bestemt heller ikke bedre, så kom han på hospitalet, og der kunne de se at han havde en diskusprolaps, ikke at jeg siger at det er det du har, men jeg ville nu alligevel tale med min læge igen og så få taget et nyt billede - et andet sted

Min mand har også haft iskiasnerven i klemme, der hjalp det ham at tage fat i benet og bukke det helt op til hagen og holde benet der lidt og så slappe at, og så ellers gentage øvelsen

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-06-09 23:32

det de kan se på røngten er knogler, så de kan se om rygsøjlen ser normal ud uden sammenfald pga af bruskskiver(diskos) der noget i vejen med

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-06-09 23:37

[CITA så kom det hele igen da jeg lavede noget hvor jeg stod med noget i længere tid med armene over hovedhøjde.
T]Indsæt dit citat her[/CITAT]
statisk muskelarbejde er ikke godt, så det lyder som muskelknuder. så massage og nogle af de øvelserandre har foreslået vil sikkert være godt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-09 23:50

Hvis diskusprolabs er udelukket, så lyder det mest som for svage muskler i ryggen.

Når/hvis musklerne ikke bliver trænet/brugt tilstrækkeligt, sker der det, at musklerne ikke er i stand til at holde/stabilisere/støtte ryggen når du belaster den på den måde du beskriver, og det medfører smerterne.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-06-09 06:43

Jeg giver Melander ret:
Det lyder som en svag og ikke trænet ryg/lænd.

Der er ikke meget andet at gøre, end at træne den op ved fx at ligge på alle fire og skyde ryg som en kat. Der er sikkert flere øvelser, du kan bruge mod den svage muskulatur.

Har også lidt af det i flere år, og har haft nøjagtig de samme symptomer som dig. Jeg ville går til fysioterapeaut og få løsnet op omkring musklerne med massage, for når man har ondt et sted, har man et tilbøjelighed til at spænde omkring det smertende sted, og så bliver det meget værre.
Der får du også vist nøjagtig de øvelser, der passer til dig.

God bedring

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 06-06-09 08:50

Jeg har været til fysioterapeu og fik en række stræøvelser. Det var alt. Mere kan hun ikke gøre.

Men hvis det bare er muskelknuder eller svag ryg hvorfor stråler det så ned i benene. Mine ben bliver trætte og ømme af at gå ret hurtigt.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-06-09 12:09

det er ikke bare svage muskler i ryg/læn det er også svage mavemuskler... i den øverste den af ryggen har man også sin brystkasse til at skabe stabilitet, og nogle enorme muskelgrupper i og omkring skulderne..

men i området omkring lænden, har man kun sin rygsøjle og sine mavemuskler (og nogle indreorganer) men alt pres hviler på rygsøjlen og muskelgrupperne...

at det stråler ned i benene er helt naturligt, da dine nervebaner kommer nede fra benene og går forbi i din lænd, så det du mærker er ligesom små knive eller nåle der prikker og stikker...

melander

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 12:27

til jes-a
jeg føler med dig, ingen tvivl om det,

Du skal passe godt på dig selv ! mens du har dig selv, !

mit råd for ikke at komme til at bevæge kolde muskler og nerver.

så tag og køb en pæn bøt med Kamfer salve eller dråber, og smør lige så tit som overhovedet mulig på de steder, som gør nas, og det vil gi dig den hjælp for at skåne en ikke brugt muskel eller nerve,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-09 12:58

Det duer ikke med kandu til den slags spørgsmål. Svarende er rent ukyndigt gætteri.

Kiropraktorer duer heller ikke og laver ikke røntgenbilleder.

fysioterapeuter uden lægeanvisning, kan gøre ondt værre.

Du skal bede din læge om en henvisning til en specialist. Formentlig en fysiurg hvis dert virkelig er skelet , sener eller muskler .

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-06-09 14:58

iskias er oftes muskelknuder der trykker på iskias nerven der går ned i benene. derfor stråler smerterne ned i benene.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 07-06-09 20:11

Jeg bliver i hvert fald hurigt træt og øm i benene og fødder.
Det undrer mig dog, at det at stå føles som det værste og ikke at gå, som kan føles lindrende. Man skulle jo tro at det at stå hviler lænden.

Håber bare ikke dette er noget såsom sclerose eller kræft.

Men hvorledes kan sådan noget som dette være opstået. Jeg husker det kom i løbet af en uges tid startende med nogle ledsmerter helt nede i bunden af lænden eller måske længere nede. Så kom de nuværende symptomer, dog ikke trætte og ømme ben og stråler ned i lårene.
Kiropraktoren fik hurtogt bugt med ledsmerterne, men resten kunne han ikke ændre på. Dog blev jeg næsten symptomfri efter 5. manipulation. Det hold i en god uges tid, så kom det igen efter jeg havde brugt ryggen(det gjorde jo ikke ondt). Efter 11 behandling var der også en klar bedring, men det kom hurtigt igen. Kiropraktor opgav, og mente det ikke var kiropraktik jeg fik gavn af.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 07-06-09 20:35

Fortsætter her. Textboksen opfører sig mærkeligt.

Jeg har enkelte gange oplevet, at efter en længere dag med smerter og arbejde, har symptomer pludseligt næsten ophørt. Man skulle næsten tro noget pludseligt slappede af. Desværre er det kun sket få gange, og kun een gang har det holdt i over en uge. Det er så bare kommeet igen. I øjeblikket er det temmeligt smertefuldt og har også bredt sig til hele benet.

Jeg havde et halvt års tid før jeg smerterne, mange gange sovet mere eller mindre hele natten og hver nat siddende i en liggestol. Altså krumbøjet. Da jeg så begyndte at ligge ordentligt igen, startede mine symptomer. Kan der være en sammenhængt. En måned før faldt jeg og vred lænden lidt, men det gjorde ikke ondt.

Jeg vil gå til min læge, og sige at strækøvelserne fra fysioterapeut ikke hjælper. Hun mente at udstrækninger var den eneste vej ud af dette. Åbenbart ikke. Nu er det ikke fordi jeg har opgivet bare fordi det gjorde lidt ondt efter øvelserne. Jeg har lavet den trods smerter. Men det bliver bare værre og værre.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-06-09 20:58

jeg synes du skal prøve massage lige der hvor smerterne udstråler fra, og lave den øvelse nordsted1 foreslog. og så skal du blive ved længe efter smerterne er væk, for at sikre at det ikke kommer igen med det samme. sclerose starter IKKE med smerter

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-06-09 20:58

Her tidligere skrevet et indlæg om is...son ingen vist har noteret sig..

og jeg kunne være ligeglad, men ...

det gør altså at muskler og nerver slapper af, da de er blevet tykke og irriteret af af have ondt konstant

Isen giver dig ro til øvelser....

Så en bemærkning til ham / hende der nedgjorde kiropraktorer, og PÅSTOD de ikke tog røntgenbilleder....

DET er det rene VÅS....en autoriseret kiropraktor behandler ikke uden røntgen....så har du været hos en kvaksalver...

selv har jeg fået meget hjælp af en kiropraktor, som i øvrigt har lært mig den men isen....

det koster intet at prøve, og du får ro efter en god, rolig og smetefri nattesøvn

god bedring

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-06-09 21:03

hvis det er muskelknuder hjælper is ikke. kiropraktorer er gode når det gælder knogler, men fysioterapeuter er bedre når det gælder muskler

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-06-09 21:31

Hvem har stillet en klar diagnose omkring muskeknuder

Gisninger florerer, og så er det altså fagfolk og praktik der fortæller noget om isbehandlingen

hvorfor så ivrig for at være imod, når du slet ikke er professionel ud i dette.

God bedring til patienten...

Jeg deltager ikke i flere teorier og gisninger

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 07-06-09 21:49

Is har jeg da prøvet anbefalet af min kiropraktor. JEg har også prøvet varmestråler og varmepude. Det hjælper ganske minimalt.
Det med at trække et ben op til hagen, er netop en af de øvelser jeg fik af fysioterapeut, men med begge ben samtidigt. Men det lader til al bevægelse provokerer det.

Hvor sidder denne iskiasnerve og hvordan kan man mærke om der er knuder?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-06-09 22:13

iskiasnerve, (nervus ischiadicus) menneskelegemets største nerve, tyk som en lillefinger, dannet af nervetråde fra rygmarvens nedre segmenter (se nervesystem og rygmarv). Nerven forlader bækkenet dækket af den store sædemuskel og forløber langs lårets bagside til knæhasen, hvor den deler sig i nervus tibialis og nervus peroneus, hvis grene tilsammen forsyner muskler og hud på ben og fod undtagen på lårets for- og inderside

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-06-09 22:19

men du kommer ikke af med dine smerter, uden det gør rigtig ondt. for at komme af med smerterne må du massere der hvor det gør mest ondt. og når det gør ondt at trække benene op til hagen, er det fordi det virker på det sted hvor problemet er. Så bid tænderne sammen og begynd de øvelser og få noget massage

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 07-06-09 22:25

Det er ikke nemt at masserer sig bagpå.

Det gør nu ikke ondt at trække knæene op til brystet, men det spænder.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 07-06-09 23:06

Jeg kunne godt tænke mig at prøve med nogle øvelser for iskias, piriform og SI-led.
Hvor finder jeg sådan nogle?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-06-09 23:43

det er svært fordi dem der kan beskrive øvelserne, jo gerne vil tjene penge. Mit råd er, få en henvisning til en fysioterapeut. og så begynd nu med de øvelser du er blevet rådet til. lav dem flere gange om dagen jeg har selv prøvet at have iskias. og når man så er kommet af med det, lærer man at reagere med det samme, næste gang man mærker det er i optræk. Det er rigtig at man ikke kan massere sig selv bag til. men du kan trykke på det punkt hvor det gør mest ondt, samtig med du bøjer dig og retter dig op skiftevis, så virker det næsten som massage

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-06-09 18:29

Jeg har nu været hos lægen igen. Han har så henvist mig til rygcenter. Men hold kæft en vente tid. Jeg kan først komme til maj næste år.
Han siger så jeg ikke skal gå til fysioterapuet mere men bare holde mig igang. ja ja, nemt at sige for ham.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-06-09 18:49

jeg synes ikke det lyder rigtigt. når der er så lang ventetid, burde han have givet dig en henvisning til massage. hvis du har råd til det, synes jeg du selv skal gå til en fysioterapeut

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-06-09 20:24

Det er sgu dyrt at gå til fysio.

De der øvelser for iskias og muskelknuder, hvis det er det og ikke diskusprolaps, hvor ofte og hvor meget skal man egenrlig træne dem før det virker?

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-06-09 20:32

altså hvor meget strækøvelser og og hvor mange mavebøjninger fx.

Jeg er begyndt aat lave en bajoverbøjende øvelse, men det snurre i hælene bagefter. Må det det?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-06-09 21:59

det med bagoverbøjede øvelser, hvem har foreslået det? Det bedste er øvelser hvor det gør ondt, lige der hvor du beskrev smerterne kommer fra. Lav øvelser mindst 2 gange om dagen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 12-06-09 22:33

Det er desværre ikke altid nemt at ramme et sted da smerterne er ud over et større område balder, lår, hofter.

De bajoverbøjede øvelser har jeg fra nettet.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-06-09 22:54

Du skrev: Smertene sidder lige ved "smilehullerne". Så det er der, du skal mærke det.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 13-06-09 11:07

Desværre er der så lang ventetid. Det stemmer ikke overens med det de skriver på deres hjemmeside. Måske kan jeg komme på en afbudsliste i håb om at komme hurtigere til. Det lader ogå til at jeg har mulighed for at vælge et andet sted i landet. Men hvem er ligeså gode som Rygcenteret i Ringe.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 28-06-09 16:21

Har selv gået til kiropraktor i 2 mdr. med samme symptomer, var hos lægen der sendte mig til røntgen, de kunne se slidgigt og krum ryg så det måtte jo være det!!! Kiropraktoren syntes jeg skulle have en MR scanning, det har jeg nu fået og der er 2 stk. diskusprolaps i lænden som ikke kan opereres. Lægen mener jeg så bare skal holde mig i gang og så hvile mig ind i mellem, så kan det måske gå over!!! Det stiller jeg mig dog ikke tilfreds med, så nu er billederne sendt til kiropraktoren, og nu skal jeg derhen i morgen og se om han kan hjælpe mig videre. Ang. rygcenter er der vist ingen der er bedre end Ringe.