/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
El-installationer
#NavnPoint
transor 6428
rotw 5934
michaelho.. 4960
3773 4756
Benjamin... 4168
Hejdu58 4155
viskinge 4110
pallebhan.. 4030
Bassebo 2677
10  refi 2643
380 til 220 volt (elmotor)
Fra : amu1957
Vist : 2817 gange
20 point
Dato : 05-06-09 15:28

Hej.

Har et lille spørgsmål, vi har en motor til en Trykluft maskine (gl. TT Trykluftkompressor) som originalt kørte ´380 volt men som vi nu pga. ombygning at enheden gerne vil have til at køre på 220 volt.

Ifølge diagramtegning inderst på låget er der tre ledninger R S T, og ved 380 volt (Max Volt) kørsel er de øverste rækker kortsluttet med klemmer på tværs, og nederst 2 faser og en nul.

Ved 220 (Min Volt) skal klemmerne gå ned horisontalt på hver tilslutning ifølge tegningen, hvor der så skal tilsluttes strøm.

Men det er her det går galt, for hvordan vi vender og drejer tilslutningerne, kører motoren rundt men kan stoppes og få den til at køre modsat vej ??.

Hvad er det lige vi gør forkert og er der nogen som kan hjælpe os med en løsning.

På forhånd tak.

amu

 
 
Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 05-06-09 15:42

Du skal bruge 1 fase + 1 nul for at få 220-230 volt, 1 fase + 1 fase giver 380 volt, kender du ikke en som kan hjælpe med at finde ud hvad der er hvad? Lad nu være at bruge jord ledningen som fase

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 05-06-09 16:28

Motor har 3 spoler.. der enten kobles i stjerne Y eller i Trekant.

Således bliver viklingspændingen 220V Derfor er motor mærket 220 / 380 Y

Hvis den skal køre på 220 V med en fasespænding på 220 V, skal man lave den sidste fase kunstigt. Dette gør man med en Kondensator på ca 65 Uf / HK.

Så hvis du ikke har denne der der stor risiko for at du brænder en vikling af.
vh Ben



Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 05-06-09 16:31
Godkendelse af svar
Fra : amu1957


Dato : 05-06-09 18:19

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

ja takker for diagrammet, og ja vi fik også selv en lys ide og vi må konstatere at det passer.

Vi har fået den til at køre så takker mange gange for hjælpen, og beklager at jeg ikke kan give flere point for det men håber at jeg kan hjælpe jer andre engang

Med venlig hilsen Allan

Kommentar
Fra : pedroso


Dato : 17-05-12 09:31

Ok, tak. Jo, linket fungerer vist, der kom bare en malware advarsel først, men man kunne klikke videre alligevel, det havde jeg ikke set.

Hvor stor skal kondensatoren være? Det afhænger vel af motorens effekt, gør det ikke?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 17-05-12 09:43

ca 65 Uf / HK.

1 hk = ca. 0736 kW

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 17-05-12 09:44

Hvad er der opgivet på motorens mærkeplade?

Hk ?
KW ?

Mvh Benjamin

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 165902
Tips : 31096
Nyheder : 719565
Indlæg : 6317080
Brugere : 217606

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste