/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Netlydbog.dk - hvilken MP3 ???
Fra : ingelein
Vist : 2417 gange
44 point
Dato : 05-06-09 13:32

Hej
Jeg har for et par år siden holdt op med at interessere mit for Ipod, MP3 afspillere osv. Men det burde jeg ikke have gjort.

Mit bibliotek har efterhånden opgivet at have lydbøger på kassettebånd (var også ret irriterende med alle de snoede bånd . En lydbog på CD koster ca. 3.000 kr., så nu skal jeg åbenbart i gang med MP3 og downloade mine lydbøger fra www.netlydbog.dk.

Jeg har læst op ad stolper og ned ad vægge hvad jeg kunne finde om emnet på google. Men..... der står ingen steder noget om hvilke krav man bør stille til sin afspiller - størrelse osv. Der er nemlig heller ikke oplyst størrelse på de lydbøger man kan downloade - eller også har jeg bare overset det.

CD'erne kunne jo godt fylde op til 20 stk. per bog, så jeg vil med den yderligere komprimering tro at det drejer sig om 3-4 GB. Men jeg aner ikke noget om det.

Hvordan fungerer det????
1. Når man er tilmeldt/registreret biblioteket, kan man låne og downloade til sin PC ?
2. Fra PC'en skal man have lydfilen overført til en MP3 afspiller.
3. Hvilken MP3 spiller kan anbefales., når jeg er ligeglad med størrelsen af selve monstrummet?
4. Jeg skal kunne bruge almindelige høretelefoner - ikke noget med prop i øret, da mine ører er meget små og ørepropper enten slet ikke kan være i øret - eller klemmer ad h. til.

5. Nu står der noget om at lånetiden er 30 dage ? Hvordan virker det ?, for jeg skal vel ikke sende bogen tilbage via nettet , og en usynlig hånd kan vel ikke trække bogen ud fra min MP3. Det går lidt over min forstand.

Jeg vil blive mega-glad for nogle gode svar - der kommer sikkert flere spørgsmål - og jeg er villig til at give flere points, når jeg har flere at gi' af.

Mange hilsner
Ingelein
6.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 13:40

Citat
Jeg har læst op ad stolper og ned ad vægge hvad jeg kunne finde om emnet på google. Men..... der står ingen steder noget om hvilke krav man bør stille til sin afspiller - størrelse osv. Der

Mange alm. radioer kan afspille mp3, så inden du køber, så tjek lige den radio du allerede har (kommer selvfølgelig an på hvor gammel den er)
Så det "eneste krav til din afspiller er- at den kan afspille mp3 filer

Citat
Fra PC'en skal man have lydfilen overført til en MP3 afspiller.
Ikke nødvendigvis, du kan aflytte den direkte fra pc'en

De 30 dages lånetid, er nok en standard oplysning,da det jo er normalen ved andre udlån

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 13:43

Kan jeg låne genlåne en lydbog?
Når lånetiden på 30 dage er udløbet, forsvinder lydbogen fra “Mine lydbøger”. Hvis du ikke har hørt lydbogen færdig, kan du låne den igen.

dvs. hvis du kun har den på pc'en forsvinder den derfra, den kan ikke forsvinde hvis du har brændt dem over på en cd

http://www.netlydbog.dk/ --- ude til venstre under spørgsmål og svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 13:47

Citat
Hvor stor er en WMA-bog?
Størrelsen på WMA-bøgerne varierer. Som regel er en WMA-bog ca. 200-300 MB. Det betyder, at du skal have en rimelig bredbåndsforbindelse for at downloade bøgerne. Ellers tager det for lang tid

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 14:05

Hej Nordsted1

Tak for de mange svar:

1. Jeg vil have min lydbog med mig overalt - om det så er i sengen, eller ude i haven mens jeg ligger og luger ukrudt, så jeg skal have en mobil tingest.

Du skrev at radioer også kan spille MP3' er - men hvordan får jeg lydbogen ind i radionen?????? . Hvad er lagermediet i en MP3 ? En harddisk eller et kort eller noget helt 3. ???

Radioen er en gammel B&0 som kun kan køre via forstærker - eller en anden fasstømret lydinstallation i stuen (ikke flytbart) - og endelig husets klenodie: en Philips transistor fra 1960, som har spillet hver eneste dag og allerde dengang havde nogle fancy funktioner. Jeg elsker den radio !! Og er næsten sikker på at Philips gerne købte den tilbage som museumsgenstand.

Som du nok kan læse, er jeg totalt stået af når det gælder alt det moderne klyt til at fræse rundt med i ørerne.

Har kik på en Sammenlign priser : Sony NWZ A828 8 GB

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 14:07

Hej Nordsted1

Med 4 MB bredbånd kan jeg sagtens vente de minutter det vil tage at downloade. Så det er ikke noget problem.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 14:07

Teil har lige oprettet et tip http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=19743 men jeg forstår det nu ikke helt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 14:12

Kan jeg kopiere WMA-filerne og lytte til dem på en anden PC end den, jeg har downloadet dem til?
WMA-bogen kan kun spilles på den PC, som den er downloadet til, eller på en bærbar mp3-afspiller, der understøtter WMA/DRM. Filerne kan kopieres til en anden PC, men kan kun aflyttes, hvis man henter en ny licens, hvilket svarer til et nyt lån.

Så du skal åbenbart ikke ud og investerer i en radio med mp3, favre nye verden, det er ikke nemt at følge med

Jeg står af her... jeg kan desværre ikke hjælpe med at vælge en mp3 afspiller,

Håber det lykkedes for dig.... da jeg havde hjemmearbejde lyttede jeg også til lydbøger imens jeg arbejde, det er en hyggelig måde at få en historie på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 14:14

ps de mp3 afspillere jeg har, er en radio og en diskmann

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 54 point
Dato : 05-06-09 14:30

Ingelein, prøv lige at kikke med her

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=136629

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-06-09 14:44

Hej Ingelein

Du skal bare gøre det. Det er simpelthen bare at gå i gang

Gør du noget galt, starter du forfra!

Den første bog vil jeg anbefale dig at høre på din computer.

Vedrørende størrelsen på bøgerne, så afhænger det jo af, hvor lang den er.
Hvis du køber en mp3afspiller med minimum 1GB plads på, har du nok. Og er bogen længere, overfører du blot et par kapitler ad gangen.
Alle mp3 afspillere kan klare et almindeligt lille jackstik - til høretelefonerne.
Jeg vil dog anbefale dig at købe en Ipod - eller en efterligning af en Ipod (fås til få hundrede kr). Så skal du nemlig ikke være teknisk geni for at lære brugen af den.

Når du downloader bøgerne, er der en vejledning i, hvordan du får den på din Mp3 afspiller.

Jeg er sikker på du bare skal klø på - det er ikke vanskeligt.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-06-09 14:45

til spørgsmål et er svaret - ja, når du har kode og dit bibliotek er tilmeldt, så er det bare at logge dig ind.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 14:47

jomfruane, nu bliver jeg altså nysgerrig,

kan man købe mp3 afspillere, hvortil man kan downloade bøgerne?? Jeg kender kun til dem, hvor man bruge brændte skiver med filerne på??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 14:47

Hej Nordsted1

Ja, han er kommet i den "sorte gryde". Du ved nok: Første gang så la'r vi ham gå, 2. gang lige så, men 3. gang ........... Og min gryde slipper man ikke ud af igen.

Ja, jeg må jo kunne få hjælp på biblioteket. Men helt fatter jeg ikke systemet med at man efter 30 dage ikke længere kan lytte til dem...... det er jo ikke nogen åben dør, hvor man henter noget inden for de 30 dage.

Min gemal kender mig slet ikke uden "lytklapper", jeg tror aldrig jeg fik strygetøjet af vejen uden.

Nej - jeg stryger ikke med ørerne.

Tak for hjælpen.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 14:49

Det med de 30 dage,er ligesom det de skriver så meget om vedr. TDC og play, der kan man også downloade musikken for 30 dage, og derefter er det en ommer

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 14:54

Hej Jomfruane

Jeg kunne da ikke drømme om at sidde ved PC' en i måske 20 timer for at lytte til en bog. Jeg skal gerne lave noget andet samtidig med.

For mig er en lydbog også en god sovepille. Jeg bliver simpelthen læst i søvn, og næste dag kan jeg jo tage de "manglende" kapitler forfra.

Det medie jeg skal bruge skal svare til en Walkman- eller en Walk-disc. Jeg har begge dele. Men mangler nu MP3' en til at downloade/overføre filerne til. Samtidig skal det ikke være en hvilken som helst, idet der både skal være "Kapitelstop" og andet teknisk, så man efter pauser starter ved det sted, man var kommet til - ikke helt forfra.

Jeg ved godt at jeg har spurgt helt dumt ind til dette, men Nordsted forvirrede mig nu også lidt ved at bringe radionen med ind i spillet.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 15:00

Det må du undskylde Ingelein, det var ikke meningen at gøre dig forvirret, men når du talte om videobånd, og afspiller, så tænkte jeg bare, at min radio kunne afspille mp3

Og så det, at jeg ikke vidste at man kunne downloade til en mp3 afspiller, jeg troede det SKULLE gå via pc'en, men det ser ikke sådan ud, når jeg læser i Teils tip og tråd

Nu er jeg også forvirret, så jeg smutter igen.... men følger lige med i tråden,for lydbøger er en rigtig god ide, og vil da gerne afprøve muligheden igen engang

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-06-09 15:08

Citat
kan man købe mp3 afspillere, hvortil man kan downloade bøgerne?? Jeg kender kun til dem, hvor man bruge brændte skiver med filerne på??

Det du kender er en CD afspiller - altså en discman. Det er også det Ingelein har - den kan IKKE bruges.

En Mp3afspiller er en meget mindre lille ting, som stikkes i USB på computeren og som virker lidt som en ekstern harddisk.
MP3 er filer.

Ingelein - jeg bad dig ikke sidde i 20 timer foran computeren - blot rådede jeg dig til, at den første bog du downloader - bliver på Pcén. Så får du lidt mere fornæmmelse af hvad det er. De bøger jeg har haft downloaded selv, har varet ca 3 timer...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 15:14

Py ha,så er jeg med igen... tak for info jomfruane

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-06-09 15:19

Det var så lidt - det skal selvfølgelig over computeren, da man skal være på internettet for at downloade. Bøgerne sletter sig selv - skal ikke afleveres.

http://www.elib.se/library/faq.asp?Lib=163&cat=ljud

Der skal lidt mere til for at indlæse bøgerne på en mp3 afspiller, så start fx med at steame. Det hele er forklaret via ovenstående link.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 15:21

Hej Jomfruane

Hvad er det præcist du mener jeg kan lære ved at sidde og lytte ved PC'en i stedet for at overføre til MP3? Helt ærlig vil jeg føle mig lidt dum ved at sidde foran den stationære og eventuelt strikke ved siden af, men eftersom jeg nu er igennem alle de lydbøger på kassettebånd og CD'er, som mit Bibliotek råder over - og jeg ofte er ude for at de lydbøger jeg vil låne på Bibliotek.DK er udlånt, åbnede der sig jo en ny mulighed her, som bibliotekaren gjorde mig opmærksom på. Det skete for resten, fordi jeg ved en fejl havde bestilt en lydbog på CD til afspilning på MP3.

Ok. jeg kunne jo downloade til den bærbare og tage den med mig de steder, hvor det kan lade sig gøre, men det er jo ikke det jeg er ude efter.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 15:29

Helt ærligt,
så har jeg altså læst næsten alt hvad der er forklaret på
http://www.elib.se/library/faq.asp?Lib=163&cat=ljud.

Og det lyder vist mere indviklet end det er ................. eller også er man på markedet med et produkt, som skal forenkles og forbedres (for selvfølgelig er det ikke min hjerne/forståelse det er galt med ).

Citat
så start fx med at steame
ja, det er akkurat det jeg vil gøre lige nu, og så må jeg vist hellere dampe af lidt.

Tak for indsatsen
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-09 15:41

Det er ikke alle mp3 afspillerer der kan klare afspilningen:

WMA med DRM
Hvis du vælger at låne din lydbog i WMA-format, skal den downloades til din PC.
Når du har hentet din licens, behøver du ikke være online, når du lytter til bogen.
Du skal benytte afspillerprogrammet Windows Media Player.

I låneperioden kan du overføre lydbogen til en mp3-afspiller, der understøtter formatet WMA/DRM.

Vi anbefaler at du bruger browseren Internet Explorer, når du låner en WMA-bog.
Du kan lytte til WMA-bogen i 30 dage fra lånetidspunktet.
Du finder de WMA-bøger, du har lånt, ved at klikke på ”Mine lydbøger” i venstremenuen og logge på med dit lånernummer og din PIN-kode.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 15:53

Hej Klaudi

Jeg vil kunne tage min lydbog med mig - everywhere - ude på Lillebælt osv.
Så jeg skal have filen over på en MP3 afspiller. Kan jo heller ikke være online på Lillebælt.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 15:56

Du skal have købt en mp3 afspiller der kan håndtere DRM, hvis du vil låne lydbøger, den her lille tingest kan klare det: http://hifisalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=265003&SamleMenuID=33&gruppe=13&Extended=&SiteID=3&Show_description=0&serie=&producent=CreativeTechnolog
jeg selv foretrækker at have en skærm at se på, så er det i den her retning du skal se:
http://hifisalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=184366&SamleMenuID=33&gruppe=13&Extended=&SiteID=3&Show_description=0&serie=&producent=Samsung
de kan begge to afspille wma filer med DRM
Hold øje med DR kultur, engang imellem er der gratis lydbøger

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 15:59

Glemte helt at fortælle, Windows MediaPlayer er helt vild med at synkronisere med en mp3 afspiller, altså du opretter en playliste med dine bøger og sætter din mp3 afrspiller til med usb kabel, så kommer playlisten over på den lille spiller ved synkronisering

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-06-09 16:01

Ja, jeg har lige testet - man kan ikke bruge IPOD, det skriver de jo også
Og Ingelein skal bruge en skærm for at kunne stoppe og starte filen samme sted næste gang.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 16:02

Så skal vi bare på jagt efter en mp3 afspiller, så vidt jeg kan se kan du bruge denne, meen så er der lige hørebøfferne, det er jo de propper du ikke kan bruge, der må findes headset??

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/MP3-MP4/70PF240000DD5_(Wupti).html

Vi skal lede efter usb og en der understøtter formatet WMA/DRM.

Når jeg søger på google er der mange fra pixmania, men dem ville jeg ikke selv benytte, de har fået så mange klager

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 16:04

ha ha, tre sjæle en tanke, pudsigt at vi kom i tanke om det næsten samtidig

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-06-09 16:06

Det med høretelefonerne er ingen videnskab - det er bare at sætte et andet sæt i.

Måske kan din mobiltelefon afspille WMA filerne?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 16:11

Citat
Jeg vil kunne tage min lydbog med mig - everywhere - ude på Lillebælt osv.
Så jeg skal have filen over på en MP3 afspiller
det har du forstået helt rigtig, husk at se efter om den mp3 afspiller du vælger, kan afspille DRM beskyttede filer, og igen: Det er en smal sag at få filerne over på afspilleren, med Windows MediaPlayer

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 16:21

Hej
Er denne brugbar????

http://www.sony.dk/product/nws-walkman-with-bluetooth-stereo/nwz-a828/tab/overview

So what?

Hilsner Ingelein - og tak for tippet om skærmen - det vidste jeg heller ikke

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-09 16:25

Nej den understøtter ikke DRM

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 16:29

Citat
WMA (ikke-DRM)
Ja

NEJ - den kan IKKE bruges...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-09 16:30

Afspilning og visning

Skærmopløsning > QVGA (240 x 320)
Skærmtype > TFT LCD
Skærmstørrelse (tommer) > 2,4
Vandret/lodret visning > Ja
mp3 > Ja
WMA (ikke-DRM) > Ja
AAC-LC (ikke-DRM) > Ja
Lineær PCM > Ja
JPEG > Ja
mp4 > Ja
AVC (H.264/AVC) > Ja
MPEG-4 > Ja
Repeat > Ja
Shuffle > Ja
Forudindstilling af digital lyd > Ja
Baggrundsbelyst skærm > Ja
Hold > Ja
Clear Bass > Ja
DSEE > Ja
Clear Stereo > Ja
FM-tuner > NEJ

Kilde:
http://www.sony.dk/product/nws-walkman-with-bluetooth-stereo/nwz-a828/tab/overview#pageType=TechnicalSpecs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 16:31

Den her som jeg viste før kan bruges: http://hifisalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=184366&SamleMenuID=33&gruppe=13&Extended=&SiteID=3&Show_description=0&serie=&producent=Samsung
jeg er inde på siden i forvejen, sidder og fylder i indøbskurven

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 19:39

Hej o.v.n.
Så vidt, så godt. Den nævnte har en flashhukommelse på 1 GB - men jeg kan ikke se nogen anden hukommelse. Er det ikke lidt lidt ?????????

Hilsen Ingelein

http://hifisalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=184366&SamleMenuID=33&gruppe=13&Extended=&SiteID=3&Show_description=0&serie=&producent=Samsung

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 20:04

Øhh hvor mange uger vil du have lydbøger til på en gang ? Jeg vil mene at det er nok, abonnementet udløber jo også inden får hørt alle de bøger som kan være på en større mp3 afspiller.
jeg har fundet et eksempel:http://ennybog.dk/vis/lydbog/den-som-blinker-er-bange-for-doeden/ den fylder 213 MB og varer 4 timer 11 minutter, du kan have 4 af den slags på en gang, altså underholdning i næsten 13 timer inden du skal udskifte indholdet på afspilleren, men mp3 afspillere kan selvfølgelig købes større (og dyrere)
http://hifisalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=821746&SamleMenuID=33&gruppe=13&Extended=&SiteID=3&Show_description=0&serie=&producent=Sony
4 GB eller 15 timers oplæsning
jeg gætter på at wma fylder cirka det samme som dem mp3 lydbog i eksemplet, men det er et gæt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 20:10

Et andet eksempel: http://ennybog.dk/vis/lydbog/den-afrikanske-farm/ den fylder 606 MB og varer næsten 15 timer, skal der 2 af den slags så kræver det rigtig nok mere end 1 GB, jeg har en afspiller med 1 GB og skifter mellem musik eller lydbøger, der bliver synkroniseret med Windows MediaPlayer cirka en gang om ugen, den jeg har er en Grundig, den kan jeg ikke finde link til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 20:24

Se nu lige her, der er ingen gratis lydbøger på DR: http://www.dr.dk/Kultur/Kulturguiden/Download/Lydboeger/feminintforstaerket.htm
det ligner rigtige tøse bøger lige noget for dig, nu skal du vel også til at podcaste, nu du får købt din mp3 afspiller

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 20:27

Igen igen, der er stavefejl der skal ikke stå INGEN lydbøger, men IGEN gratis lydbøger.
Dem gemmer du på computeren, til engang du får tid til at lytte, der er ingen licens som udløber

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 20:56

Hej o.v.n.

Hm........ Hvis der er noget, jeg ikke gider hverken læse eller se er det noget i stil med Rosamunde Pilcher. Om sommeren har jeg sørme brug for mange lydbøger. Jeg kan jo ikke sådan lige sejle hjem og downloade en lydbog. Så der skal da være til mindst 30 timers oplæsning.

Sidder lige med en lydbog med 9 CD'er. Oplæsningstid: 10 timer og 25 minutter. Før den havde jeg en med 18 CD'er. Og endelig er der jo nogen kæmpe romaner, som Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter. Tør slet ikke tænke på, hvad den fylder.

Men jeg synes stadigvæk at jeg mangler svar på hvad der sker med de lydbøger, som man spiller ind på sin MP3. Har de en kode, så de sletter sig selv efter 30 dage ???

Hilsen
Ingelein Ps. Læg lige mærke til at jeg ikke er bange for at spørge dumt

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-06-09 20:58

Hej Ingelein

Hvis du gerne vil gøre det billigt og enkelt så invester i en telefon med mp3 afspiller f.eks. Nokia music express 5310 eller bedre.

Det er billigere end at investere i en seperat enhed og kan det samme og du kan selv investere i den kort størrelse der passer dit behov. Vil anbefale at købe kortet over qxl. Vælg minimum en størrelse på 4 GB og gerne mere det kunne jo være du ville have flere bøger med dig på ferie.

Filer leveres med en kode således at de ikke kan afspilles efter en måned, det samme sker hvis du downloader musik fra biblioteket.

Du downloader til pc og flytter det over til telefonen. Du kan også vælge at låne fysiske mp3 lydbøger på biblioteket, hvis du benytter dig af fjernlån er der et stort udvalg og når disse først er kopieret til pc forsvinder de aldrig.

VH

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 21:47

Her er der ingen som spørger dumt, hvordan skulle man finde svar på det man søger, hvis ikke der kunne spørges så meget man lyster, nu kommer jeg med et dumt svar: Jeg aner ikke hvad der sker med filen efter leje perioden, udover at den ikke kan spilles mere, men jeg gætter på at du selv skal slette den/dem, så det vil vist være en god ide at holde Lydbog mappen opryddet.
Den med telefonen er god nok, der er flere telefoner med inbygget mp3 afspiller, men du skal være opmærksom på, om de kan afspille DRM beskyttede wma filer

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 05-06-09 21:55

Jeg vil ikke gøre det for teknisk, men der findes flere kilder til lydbøger.
DR/podcast har flere man kan downloade, og de er ikke kopibeskyttede, så man kan brænde dem up på CD eller lægge dem på hukommelseskort.
Er man svagtseende eller har læseproblemer, findes der andre muligheder.
I alle tilfælde er det en fordel at have en MP3-afspiller.
Man kan skifte hukommelseskortene i de fleste, og priserne er absolut til at have med at gøre. For 100 kroner kan man have flere bøger liggende på afspilleren.
Hvis jeg husker ret, er det lovligt at gemme DRs lydbøger, der dog typisk ligger til download i en fastsat periode, hvorefter de forsvinder.
Prøv f.eks. dette link:
http://www.dr.dk/Kultur/forsidetopteaser/2009/03/17125131

God fornøjelse
Leif

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 05-06-09 22:01

Sorry.
Mit link er vist desværre udløbet.
Det er en mulighed at benytte dette link:
http://www.dr.dk/Kultur/Kulturguiden/Download/alledownloads.htm
Der kan du aktuelt se, hvilke bøger, der ligger til download.
Desuden får du (og vi andre) en mulighed for at downloade en lang, lang række gode radioprogrammer, man ikke lige fik hørt.
Velegnet (også til havearbejde).
Fortsat god weekend
Leif

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-06-09 21:37

Hej
Ja det er længe siden jeg spurgte, og vil I tænke Jer. Jeg havde lånt nogle MP3 lydbøger (ligger på en enkelt skive) og............ bibliotekaren vidste ikke, hvordan jeg skulle bruge skiven. Nu har jeg sendt en forespørgsel til Bibliotek.dk.

Men jeg er da kommet i tanker om at der heller ikke følger "brugsanvisning" med til lydbøger på almindelige CD'er eller kassettebånd. Men med sådan en lydbog i hånden føler jeg mig på Herrens mark. Om lidt kan jeg prøve at lægge den i PC'ens CD´drev. Så er jeg spændt på hvad der sker.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-06-09 21:42

Du kan kopiere denne til pc og efterfølgende til mp3 afspiller eller telefon. Når du kopiere direkte fra disc så løber du heller ikke ind i at filerne slettes.

Husk du også kan låne fra andre biblioteker så udvalget er stort.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-09 21:28

Tak for svaret Nordsted1.

Det er lykkedes med en Medion Multiemedieafspiller.
Mange hilsner
Ingelein