/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Indekat unaturligt?
Fra : mostmighty
Vist : 1701 gange
13 point
Dato : 05-06-09 11:26

Jeg ville høre et godt svar til, om det er unaturligt at holde en kat som indekat.

Sådan er det jo tit, når man bor i en storby.
Men synes I, at det er decideret synd for katten ikke at kunne komme udenfor?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-09 11:48

Det kommer da an på så meget.

Hvis man vælger en killing der aldrig har været ude før, kan langt de fleste katte sagtens vænne sig til at være indekatte.

Man skal bare være forberedt på at indrette boligen så den passer til katten, tilstrækkeligt med klatremuligheder, sovehuler o.s.v.

og så er det altid bedst at ha' to indekatte, de er gode til at holde hinanden med selskab, og eks. en killing har slet ikke godt af at vokse op uden selskab fra andre katte

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 11:53

Vil du ikke godt love mig, hvis du tager den med ud , så skal det være i snor, men der er da rigtig mange som har kat, og som aldrig har prøvet at være uden for en dør,
husk at skifte sandet tit.
for ellers kommer hele gangen til at lugte efter kat, det er ikke sikkert at dem der bor neden, eller
oven på de er begejstret for at få kattepis stanken oven i deres bøf lugt,

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-06-09 11:55

Decideret synd er det jo ikke, da den ikke kender til andet.
Mmen jeg overtog for nogle år siden en indekat, fra kbh. og den fik så lov til at nyde livet som udekat her i den sydfynske natur, den hoppede og sprang, kom løbende kastede sig på hovedet i sandet og var ellevild. Ja det bliver en indekat jo snydt for. Men den var jo ikke opvokset på landet med de fare det jo indebære, så den var oppe på vejen for at lege med bilerne det havde den ikke helbred til.
Højris

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 13 point
Dato : 05-06-09 21:02

Vi havde indekatte i flere år. De havde dog en løbegård at gå ud i. Vi troede, kattene var godt tilfredse med klatrestativ, huler, masser af gemmesteder og løbegård. Men den ene kat begyndte at rende rundt ovenpå og jamre. Det blev værre og værre. Jeg blev efterhånden overbevist om, at han havde en slags depression, og dyrlægen var ikke sikker, men vi var enige om, at der var noget helt galt. Til sidst så vi ikke anden udvej end at aflive ham, da vi ikke kunne finde ud af, hvad der var galt med ham. Han var undersøgt på kryds og tværs, men de fandt intet. Så vores skønne stakkels kat blev aflivet. (det har jeg haft dårlige samvittighed over siden).

Senere købte vi to møderløse killinger på syv uger. De trivedes også fint, så det ud til, og det gjorde vores gamle kat også, ham der var far til Pjuske, som blev aflivet. Hannibal, den gamle kat, var selv kommet rendende, men var skrækslagen, når han så en åben dør, så han ville ikke være udekat. Ingen af de andre havde været ude. Men den ene af de små, som vi kaldte dem, begyndt at te sig på nøjagtig samme måde som Pjuske gjorde, da han var omkring 3 år. Jeg fattede ikke en brik, for så dårlige "katteforældre" var vi ikke, at vi kunne give to katte depressioner. Men jeg fik en grim mistanke til, hvad der var galt. Da Pjuske levede, kunne vi ikke lade dem blive udekatte, men da de små begyndte at klage, var klippekortet lige blevet indført, og folk kørte pænt (i en periode) Jeg kunne ikke klare en aflivning af en af mine katte en gang til, så jeg foreslog min samlever, at vi prøvede at lade dem blive udekatte. Der var selvfølgelig stadig en risiko for, at de blev kørt ned, men ikke nær så meget som før. Så de blev udekatte alle sammen. Og DET kurerede hannen. Han holdt fuldstændig op med at jamre, og siden har han været en dejlig glad kat. Hunnen var desværre "uden for pædagogisk rækkevidde". Hun gik og strintede alle vegne, incl. på min samlever. Det endte med, hun også blev aflivet. Jeg tror dog ikke, hendes strinteri havde noget at gøre med, at hun var indekat. Det godt ved det er, at ingen af dem er blevet kørt over. Men hvis bare vi havde vidst, at Pjuske ikke kunne klare livet som indekat, så kunne vi jo have fundet et andet hjem til ham. Men som dyrlægen sagde, det kunne vi ikke, for vi kunne ikke give en skør kat væk. Men skør var han altså ikke.

Men konklusionen på det hele er, at ingen ved, om en kat egner sig som indekat, før den har prøvet det. Den gamle kat går normalt max. Halvvejs ud på græsplænen og ikke længere. (bortset fra den anden dag. Da forsvandt han i næsten et døgn og var kommet galt af sted på en eller anden måd, da han omsider kom hjem. Men han overlevede da heldigvis) . ”Den lille” hankat, Laban, render meget langt væk, men komme altid hjem til spisetid. Men jeg er ikke sikker på, jeg nogetn sinde vil have en indekat igen. Med mindre det er en racekat, af en type, der normalt ikke vil ud. Så vil jeg måske overveje det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 13:05

Jeg har selv 2 indekatte som (i dag faktisk) bliver 11 år :) Jeg boede også inde midt i byen da jeg fik dem, så derfor blev de til indekatte. Vi har aldrig haft nogle problemer med dem, heller ikke efter vi for et par år siden flyttede på landet og nogen gange har dem med ude i haven. De er nysgerrige efter hvad der er udenfor, men vil alligevel allerhelst være inde.
Jeg vil anbefale dig at få 2 katte, hvis det skal være indekatte. Før mine 2 havde jeg 1 indekat, og den ødelage simpelthen alt, fordi den kedede sig, når den var alene. Katte er meget aktive og det er ikke kun om natten :)
Jeg syns ikke det er synd at holde indekatte... Man knytter et helt særligt bånd til dem, i forhold til hvis de var udekatte, som bare kommer og går som det passer dem. Men må da indrømme at når mine 2 engang ikke er her mere ( og der går maaaange år!) så skal de næste katte være udekatte, nu hvor vi bor på landet.
Alternativt kan du bygge en udendørs voliere til dem, hvis du har mulighed for det, så får de da ihvertfald frisk luft ;) Problemet er så måske bare at så vil de prøve at komme ud hver gang en dør eller vindue bliver åbnet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-06-09 15:30

Der er intet galt i at have en indekat.

Er katten ung, vil jeg dog ikke have noget problem med at gøre katten til indekat, selvom den har kunne gå ud. En ældre kat der har gået ude, skal man ikke gøre til indekat.

Jeg har flere venner der har lejlighedskatte, men som så går tur med dem(i snor, selvfølgelig)
Kattene er blevet vant til det, og flere af dem gør da opmærksom på når det er gå-tid, ved at skrabe på hoveddøren.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 06-06-09 22:08

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-06-09 01:12

Selv tak, mostmighty.
Held og lykke med missen.

Hilsen Jette