/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fuglene elsker det! - tip
Fra : ebg_888
Vist : 1111 gange
100 point
Dato : 04-06-09 19:59

For et stykke tid siden læste jeg et tip om billig mad til havens fugle:
Almindelig havregryn vædet i madolie, serveret på en plastictallerken eller direkte på jorden.
Fuglene - især solsortene - elsker det, og flyver i fast rutefart mellem foderstedet og reden.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-06-09 20:05

Jamen det er da rigtignok, se evt mere her

http://www.havenyt.dk/tips/dyr_i_haven/274.html

Men hvad er dit spørgsmål

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-09 20:19

Muligvis guffer de det i sig med største velbehag, men havregryn består hovedsalig af stivelse, ungerne kommer til at mangle de proteiner de får af biller og orme.

I det hele taget bør man slet ikke fodre vilde dyr om sommeren eller kun minimalt, medmindre det ved en tørkeperiode er påvist at deres naturlige føde er forsvundet.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 110 point
Dato : 04-06-09 20:26

Ja, rigtig - og også så meget andet; Rosiner, halve æbler bl.a. Foder huset bliver tømt to gange dagligt her hos os af bl.a. solsorter der fodrer ungerne nu om stunder. Desuden har vi 6 mejsebolde, som bliver ædt af både mejse og spurve. Hver anden dag fornyes kuglerne.
Tror nok du mente dit indlæg som er TIP, så der er kommet en lille smutpip i din have.
God sommer.
MVH Akle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-09 20:50

Jeg tror at ebg_888 har læst dette tip

http://www.kandu.dk/Tip13364.aspx

og det er det tip fuglene elsker.

Det er da godt, at du kan bruge det tip

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 21:53

LuffeA.... jeg har set en tv-udsendelse hvor en dyrlæge var til stede, hvor han sagde at det var en kost, det var havregryn æltet ind i smeltet margarine

Samme dyrlæge, sagde at man ikke måtte stoppe med at fodre fuglene, når de var vant til at finde føden et sted, ville de tro de kunne blive ved med at finde det der.... specielt i yngletiden

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-06-09 22:27

Husk at tage nettet af mejseboldene, inden i lægger dem ud til fuglene. Nettet kan skade dem meget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 04-06-09 22:30

hvordan kan fuglene komme til skade af nettene? og hvordan skal man ellers få dem hængt op?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-06-09 23:45

http://kortlink.dk/dyrenes-beskyttelse/6pet

Fordi de er de rene dødsfælder for både fugle og andre dyr.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-06-09 23:46

Glemte lige, at du kan sætte boldene fast på eller mellem nogle grene.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-06-09 23:54

'jernladyen'
Jeg har brugt nettene i mange år, og ikke én eneste fugl har på nogen måde kommet til skade, - tvært i mod, så er småfuglene rigtig glade for at gribe fat i nettet for at "geberde" sig når de hakker godbidderne i sig. Hvordan skal man ellers kunne hænge dem op?
Det er større fare for fuglene at flyve lavt tværs over vejen, som solsorterne er slemme til.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-09 00:02

Akle, jeg har heller ikke oplevet det. Men det er nu også en del år siden, jeg har hængt kugler ud til fuglene. Kattene fanger dem, hvis vi gør. Men det må vel være sket en del gange, siden Dyrenes Beskyttelse advarer om det. De plejer ikke at advare om noget uden grund.

Det er jo sådan set logisk nok, at nogle fugle hænger fast med kløerne, især hvis de bliver forskrækkede, og sætter af i en fart.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-06-09 00:31

'jernladyen'
Det sidste kan jeg være enig i, men ellers følger jeg sjelden hvad "de kloge" anbefaler.
Kattene kan i mange tilfælde ikke nå, hvis man hænger fedtkuglerne i den fri luft, dvs. væk fra kattenes klatremuligheder.
Personligt holder jeg huskatten indenfor, specielt i tiden hvor fugleungerne skal til at klare sig selv.
Foder lægger jeg ALDRIG på jorden, for vi ønsker hverken katte der tager fugle eller rotter der æder foderet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 16:30

Mine fugle får hver morgen: 4 store grydeskefulde blandet fuglefrø. En knust fuglekugle uden net. En håndfuld havregryn. En håndfuld afskallede solsikkekerner som dem, jeg også blander i salat og bagværk. To tynde skiver hjemmebagt grovbrød med nødder skåret i små tern. Det hele hakket sammen med en skive ukrydret svinefedt. Jeg har tidligere prøvet med olie. Men mine fugle foretrækker fedt.

Hvis jeg serverer kuglerne hele, --med eller uden net, --så render egernet med dem..

Men jeg fodrer året rundt. I efteråret kan det ske, at der ikke bliver spist op. Så fodrer jeg bare mindre.

Kommentar
Fra : john1723

Dato : 12-06-09 21:01

Hej fuglevenner

Jeg vil lige komme med et lille "pip" ;)
- I kan også fodere havens fugle med det jeg bruger til mine frugt- og insektædende volierefugle, - se opskriften på www.dansk-fuglehobby.dk

M.v.h.

John

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 19-06-09 21:01

Tak for svaret akle.