/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Bedst til blogbilleder str. ?
Fra : ingelein
Vist : 616 gange
50 point
Dato : 04-06-09 14:22

Hej

Billeder, som jeg vil bruge i min blog tager jeg ikke med den bedste opløsning. Det er jeg imidlertid kommet til, fordi jeg også vil bruge billederne andetsteds. (Postkort).

Nu skal jeg så reducere billederne, så filerne kan oploades til Blogger.com. Hvilken størrelse er den bedste jeg kan vælge - og hvordan får man de fineste billeder til sin blog. Helst uden at skulle ind og reducere størrelsen fra 4,5 MB til f. eks. 250 Kb.

Hvad er det bedste der kan vises på internettet - størrelse og opløsning. Her spiller størrelsen måske slet ingen rolle?

Mange hilsner'
Ingelein

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-06-09 17:23

Du skal lave din foto i RGB og med en opløsning på 72 DPI.
Laver du dine foto med mere end 72DPI fylder de mere, men bliver ikke bedre på en skærm. En skærm har en meget dårlig opløsning i forhold til print og tryk.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-06-09 18:08

Hej Hawaii7

De ting du nævner, kan jeg vel ikke umiddelbart sætte mit kamera til. Jeg er vant til at arbejde med DPI i forbindelse med scanning og print, men ikke i forbindelse med mit kamera. Her er der tale om antal Pixel osv.
Det lader til at jeg ikke kan undgå at formindske ved at bruge et andet program - f. eks. pix-resizer.

Her laver jeg normalt de store fotos om til 600x450 når jeg vil bruge dem i bloggen.

Du kan måske lige kigge i min haveblog:
www.strikingeshave.blogspot.com

og fortælle mig, hvad jeg kan gøre bedre???
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 04-06-09 18:41

Hej Ingelein
det er lige en fidus at lave en kopi af sit billede først, og så reducere det. Så har man stadig den gode størrelse.
-ellers har jeg ikke den store forstand på størrelser, det overlader jeg trygt til klogere folk
sønder

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-06-09 20:13

Hej Hawaii7
Det er indbygget i programmet Pix-Resizer at den lader det originale billede ligge uberørt, men lægger en reduceret kopi i en anden mappe.
Hilsen Ingelein

Ps. Det er det, som jeg synes er så irriterende ved Picasa at det program laver så hulens mange kopier af snart sagt alle billeder, så man til sidst ikke aner, hvad man har liggende. Men jeg vil ikke afvise, at jeg bare er for dum til at bruge det program.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-06-09 05:13

Jeg kender ikke det program du kalder Pix-Resizer . Jeg arbejder kun med Photoshop.
Skal du bare gøre dine billeder mindre tror jeg der findes gratis eller meget billige programmer der kan disse ting.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-06-09 10:19

Hej
Måske burde mit spørgsmål have været anderledes:

Er der forskel på billeders kvalitet når de straks fotograferes med reducerede Pixels i forhold til at man optager med meget stor opløselighed og senere reducerer til en mindre opløsning?????
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 50 point
Dato : 05-06-09 14:38

Nej.
Det er kun nødvendig med mange pixel når billeder skal forstørres op. Skal dine billeder gøres mindre og bruges til nettet, så stil apparatet til at lave dem så små som muligt og mi ndst mulig opløsning.
Et billed der fyldes 10MB og gøres mindre (til 1MB) bliver ikke skarpere end vis det var taget og fyldte 1MB fra starten.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-09 21:30

Tak for svaret hawaii7.

Mange hilsner
Ingelein