/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremsebakker VW Golf 3 96
Fra : steno
Vist : 2248 gange
300 point
Dato : 03-06-09 03:59

Vi har idag sat nye bremsebakker på sønnens dyt, da den røg på første syn med en forskel på 49%. Da han skilt det, inden jeg så noget, er jeg i tvivl om han har gjort det rigtigt.
1) Jeg er i tvivl om den trekant kile med et tap for oven og fjederhul for neden vender rigtigt. Skal den vende ind med tappen eller skal tappen vende ud mor tromlen så den hviler på bremsebakkens skulder ?
Efter montering kan hjulene ikke drejes med håndkraft. Jeg har kørt en prøvetur og udover den bremser mærkbart bedre end før, er det som om bremserne hænger med det resultat at bilen næsten stoppet > 1 km/t bremser. Det gælder både frem og bak. Jeg kørte vel ca. 5 km ud og hjemad kom der en svag hylelyd. Jeg mærkede på hjulnaven og de var pænt varme mest højre.
Gode forslag/monterings beskivelse modtages med kyshånd, da den skal til omsyn helst idag (3. juni) - senest 4. juni.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-06-09 07:42

Nu kender jeg ikke lige bremserne på en 3'er men er dog HELT sikker på at du skal kunne dreje hjulene med håndkraft Og så tyder noget da på det vender forkert.... Oftets ka det kun vende op en måde og fungere...

Accepteret svar
Fra : vvdriver

Modtaget 300 point
Dato : 03-06-09 09:26

Har du justeret dem for hårdt op??.
Den omtalte kile skal sidde på følgende måde.Du kan se hvor kilen skal sidde.Øjet (hullet) på kilen skal vende nedad,der sidder en fjeder som trækker kilen ned,kilen har små riller ,hakker på siderne.Når du bremser ,strammet du bakkerne ud mod tromlerne,kilen bliver trukket ned af fjederen. Det er den måde dine bremsen er selvjusterende på.Tappen foroven er til når du skal afmonter tromlerne,du sætter en tynd spids syl ind gennem et hullet på tromlen,og skubber kilen opad.
Det hjælper ikke dig,at jeg ved det, men ikke er så god til at forklare det. Ellers spørg igen
vvdriver.
Husk at løsne håndbremsen, når du juster bremserne,bagefter juster du håndbremsen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 03-06-09 10:25

Hej vvdriver

Skal jeg forstå det sådan at tappen på kilen skal vende indad, således at det lille hul modsat tapsiden skal vende ud mod bramsetromlen ?
Tror du det vil hjælpe at banke kilen højere op, og at det vil få hjulet til at ku dreje rundt. ?
Har du kommentar til pibelyden som jeg skriver om. ?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-06-09 23:05

Når man ikke har lært at reparere bremser, er det letteste og billigste at køre ind til et omsyns
værksted medbringende synsattesten. De reparerer og er autoriseret til at godkende reparationen.Det nærmeste omsynsværksted kan du finde ved at gå ind på google og søge omsynsværksted Mvh.K.

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 03-06-09 23:34

Hej vvdriver !

Tak for hjælpen. Det var som du skrev handbremsekablet der ikke var løsnet. Nu virker det som det skal.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 03-06-09 23:47

Til kogalejy

Med den indstilling du har til tingene, forstår jeg ikke hvad du laver på kandu. Hele ideen med kandu bygger jo på det faktum, at ved at vi alle har vore forcer men også vore svagheder. Vi kan alle gå hen og købe nyt eller reparere i dyre domme, men med kandu's glimrende medlemsskare, kan vi klare en masse problemer - bare med lidt hjælp--- og det er meget sjovere.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 04-06-09 09:49

Det var godt det hjalp. Gik dytten gennem syn??.
Når man træder på bremsen,bliver bremsebakkerne presset ud mod tromlen. Nu bliver der plads til at kilen kan trækkes ned af fjederen. Derved er bremserne altid justeret op.Foroven på kilen er der en tap eller øje, den bruges når du skal have tromlen af(løsne bremsen)Ind gennem et hul i tromlen (hvor hjulet spændes fast) kan du se kilen, fin en lang tynd syl/skruetrækker,skub kilen opad,så løsner du bremserne. Det er ikke nemt at få tromlen af,hvis tromlen er ved at være slidt,da bakkerne har lavet en fure i tromlen,slidtage. Du har vel husket at smøre det hele op med guldfedt,således det går let.Det er ikke alt der skal smøres,men det ved du sikkert godt.
Hilsen
vvdriver
det er godt vi kan hjælpe hianden

Kommentar
Fra : steno

Dato : 04-06-09 15:32

Hej vvdriver,

Ja, din hjælp fik sat "de små grå" i omdrejninger så vi fik efterjusteret, og den gik fint gennem synet igår. Så er der da to års fred.

Hilsen
steno