/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
NIKON F401s
Fra : olarsen
Vist : 920 gange
100 point
Dato : 02-06-09 21:43

Jeg har et kamera af ovennævnte type, med tilhørende zoom linser, jeg kunne godt tænke mig at få et nyt digitalt kamerahus, men er ikke sikker på hvad jeg skal have, blot skulle det gerne passe til mine nuværende linser, som jeg stadig mener er rimelige i kvaliteten, (AF NIKKOR), er der venlige sjæle som kan bistå med råd og vejledning?
Det skal stadigvæk kun være til amatørbrug, så ikke noget med mange tusind kroner.
vh ol

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-09 23:13

Nu er jeg ikke helt klar over hvordan det er med Nikon, men objektiverne passer ikke altid fra analoge spejlrefleks til digitale spejlrefleks.

Det vil sige, de kan monteres på kameraet, men man mister muligheden for autofokus m.m., hvis altså objektivet kan sættes på det digitale kamera.

http://www.pcworld.dk/blogs/Fokus/1040?a=blog&i=35

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 03-06-09 01:24

Hvis dine objektiver har autofokus med 401'eren har de det formentlig også med med de digitale nikon spejlreleks, blot ikke de billigste, idet de ikke har autofokus motor i kameraet!
DVS D40 og D60 duer ikke, hvis du vil have autofokus med dine gamle optikker.

Så kan der - formentlig uafhængig af model - være nogle funktioner såsom 3D-color matrix måling, der ikke fungerer med de gamle optikker.

Jeg har selv taget turen fra F801s til D70. Havde Sigma 28-105 + 70-300 til 801'eren. De fungerer fint med D70'eren (som har autofokusmotor i huset)
MVH
Gert

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-06-09 16:52

Jeg tror at der er autofokus i optiken, der sidder noget som ligner en kærv i fatningen. Der er 5 kontaktpunkter samt en 'pin' der stille blænden. Siger det evt. noget om hvorvidt optiken har autofokus

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-09 23:27

Pinden er foretager nedblænding, når du tager billedet. Kærven er til at autofocus motoren i kameraet kan fokusere og kontakterne overfører information til kameraet.
DVS køber du et digitalt nikon spejlrefleks med autofokusmotor i huset kan du bruge dine gamle objektiver med autofokus og mindst lige så meget eksponeringsautomatik som på 401'eren.
D40, D60 og D5000 duer ikke, de har ikke autofokus motor indbygget.
D3, D300, D700 og D90 eller de ældre d70, d80, d100, D200 eller D2 vil fungere.

MVH
Gert

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 04-06-09 15:37

Tak for svaret gertfthomsen.
Det var jo lige det svar jeg kunne bruge, så nu skal jeg blot finde det "billigste" som jeg kan blive tilfreds med. Ved du evt. om/hvor man kan købe kamerahus uden optik? jeg har både en 70-210mm og en 35-70mm, hvilket dækker mit behov.

vh ole

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 05-06-09 00:00

Hej Ole
Der er masser af steder at købe hus uden optik.
Jeg ville starte med at søge på
http://www.edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=6

Og helt billigt bliver det ikke, da de kameraer med indbygget af-motor jo netop ikke er de billige modeller. Men det kan være du kan finde et brugt D70-D80 eller D100 Hus. D70 burde i pæn stand uden optik kunne fås for omkring 2000, måske lidt mere. D80'eren er nyere og dyrere, D100 lidt ældre og nok dyrere, da det var semipro dengang det var nyt.

Hvis du fravælger at købe kameraet med optik skal du være opmærksom på, at sensor på Nikon DSLR er ca 2/3 af 24*36
Det betyder at billedudsnittet med 35 mm optik bliver som 35*1,6= 56 mm.
Til gengæld bliver din 70-210 mm til en "110-330 mm)

God jagt

Gert