/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Gemme .psd som .jpg?
Fra : Gnugger
Vist : 1229 gange
100 point
Dato : 30-05-09 22:42

Jeg sidder med CS3 og har nogle jpg billeder som jeg gerne vil give en "ramme" via et Photoshop dokument. Derfor er billederne nu gemt som psd, men jeg skal bruge dem som jpg igen. De eneste muligheder fra psd er psb, tiff, raw og pdf.
Hvordan kan jeg gemme en psd som jpg?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-05-09 05:55

I photoshop kan de eksporter til jpg.
De skal evt. lige smmenkopiere billedet. Det er nederst i en vindue.
Ingen problemer med at eksporterer til jpg fra Photoshop. Du kan også selv vælge kvaliteten af jpg filen.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-05-09 07:55

Jeg forvekslede photoshop med et andet program. Var lige inde ved siden af og fik startet photoshop op.
Under filer helt til venstre og i vinduet gem som og vælg så jpeg.
Du kan også bruge "gem tilweb" og derefter kavliteten og hvor meget filen skal fylde.

hawaii7

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 31-05-09 09:36

Gå op under Files/Filer
Vælg Save For Web (Gem til Web)
Øverst i boksen har du valget mellem at gemme som Gif eller Jpg - vælg Jpg sæt kvalitet ved at trække i skyderen
Størrelsen på billedet ændrer du nederst til højre - sæt eks. W: width (bredde) til 700 (svarer til skærmens bredde) og lad højden H være - der står nok noget med 'constain proportions' - det betyder at billedet bevarer proportionerne når du kun ændrer bredden.
Til venstre har du nu et eksempel på dit valg.
Vælg Save/Gem når du er tilfreds.
Nu har du både en kopi i PSD format hvor Photoshop gemmer lagene/layers og en kopi i Jpg, som er komprimeret. Vælg gem inden du lukker PS for at gemme psd formatet

Accepteret svar
Fra : renekure

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-09 11:49

Her er løsningen

Det er fordi at jpg kun kan arbejde i 8bit. Når du har dit PSD "dokument" åbent går du op i menuen, vølger "Image" - "Mode" - "8bit/Channels" .

Herefter vælger du "Save as..." og nu er muligheden tilstede for at gemme i jpg format.

Mvh René

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-05-09 12:47

Hvad er nu det for noget snak renekure kommer med.
Du kan gemme direkte i filer og så gem så. Du skal ikke ændre noget med bit. Det er jeg aldrig gjort i de tilfælde hvor jeg skulle bruge en jpg fil.
Når du nu har løsningen som du skriver, hvorfor skriver du så ikke at man kan vælge at gemme som RGB eller CMYK m.m. Dette afhænger af havd filen senere skal bruges til. Vi kan jo blive ved med det ene og det andet, men det finder han selv ud af når han gemmer som jpg.

hawaii7

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 31-05-09 13:05

Nu er det jo sådan at efterhånden kan mange kameraer optage i både 12 og 14 bit (raw) og hvis man skulle have prøvet det, så har man sikkert også prøvet at løbe "panden mod muren" når man skal gemme i jpg. ...Og hvorfor skal vi bringe CMYK på banen - hvor tit er det lige man bruger det, ud over de mere proffer. der skal afleverer resulatet til tryk !

Fortsat god pinse

René

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 31-05-09 13:20

Renekure, det er altså noget vrøvl at jpg kun kan være 8-bit. Alle de jpgs jeg har er 24-bit. Jeg kan faktisk ikke mindes at jeg har set en jpg der ikke var 24-bit.
Er du sikker på at du ikke tænker på gif?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 31-05-09 16:57

Standard instillingerne når du laver et nyt dokument i photoshop er 8bit channel, 8 bit pr kanal og der er 3 kanaler, rød gul og grøn, giver til sammen 24bit, så renekure snakker ikke helt nonsens ;)

Godkendelse af svar
Fra : Gnugger

Dato : 02-06-09 22:07

Tak for svaret renekure.