/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
pladespiller til 78'ere
Fra : jes-a
Vist : 3409 gange
50 point
Dato : 30-05-09 14:02

HEj

Jeg har nogle enkelte 78'ere og vil egentlig gerne samle på lidt flere. Men pladespiller har jeg ingen af mere. Men jeg ville godt kunne spille disse plader. Jeg kigger tit i genbrugsbutikker, og her er da også af og til pladespillere. Men alle er kun til 45 og 33 omdrejninger. Jeg tænkte på at købe sådan en og så pille lidt i den, så den løber 78. Men hvis motoren overhovedet kan klare 78, vil nål og pickup overhovedet kunne klare denne hastighed?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:05

Sagtens! Ingen problem med at det holder!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-05-09 14:07

Men er skæringerne ikke lidt dybere i 78'ere og kræver dermed større nål, eller er det minimale forskelle det drejer sig om.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:11

En almindelig nål klarer fint 78'ere - tror du skal en generation længere tilbage før skæringerne var voldsomt meget dybere end en alm. LP

Alternativt led efter en gammle brugt B&O pladespiller. De lavede nogle modeller der både spillede 33, 45 og 78 - mener det var den gamle beogram 3000 der kunne. Jeg har bare en mistanke om at de måske koster lidt penge i dag.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-05-09 14:12

Jeg taler om plader tilbage fra 30'erne og 40'erne.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:15

http://www.beolab.dk/bg3000.htm - der har du den.

I dag er det stadigvæk en fantastisk pladespiller, hvis man ellers er til den slags.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:16

jep - jeg ved godt hvornår 78'ere er fra.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-05-09 14:18

ok, så er det bare lige om motoren kan klare næten dobbelt hastighed.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:20

jep. Men hvis du skulle falde over en Beogram 3000 er den jo beregnet til det - men som jeg skrev tidligere tror jeg du skal være heldig hvis du skal finde dem til fornuftige penge.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:22

Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje at have 2 pickup'er så du har en du bruger til alm. LP'er og en til 78'ere - selvom den nok kan holde til det, så er det hårdt ved dem med de gamle plader og den høje hastighed.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-05-09 14:42

ellers må jeg lægge dem på computeren som 45rpm og konverterer til 78rpm, men hvor sjovt er det.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-09 14:53

Tja - det er jo ikke "rigtigt"

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-09 16:11
Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-09 16:18

Du kan ikke lave motoren om til strre hastighed. Det er normalt skyggepolsmotorer og dem kan du ikke sådan lige ændre. Der skal pilles ved gearingen.

78 ere er uanset hvornår de er fra skåret på en anden måde med bredere riller og større udsving.

Det vil måske virke, men ikke lyde godt med en lp nål . Nåletrykket skal også være meget større, for at nålen ikke hopper i rillen.

Men der var frem til 60 erne pladespillere på markedet med drejehoved på pickupen, så der var to nåle til samme elektriske system. Normalt en krystalpickup. Den kan du også bruge med et simpelt korektionsnetværk og uden forforstærker, da den giver et kraftigt signal.
Find sådan en spille ved at ynde dig ind ve en game som fik den i konfirmationsgave. Hun er ca, 65 år i dag.
Den havde normalt et forskydeligt mellemhjul af gummi som gear. Du skal nok ud og finde et andet gummihjul.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-09 16:27

Her finder du en ny spiller med 78 rpm plus 33 1/3 og 45

http://www.danguitar.dk/product.asp?product=12461

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-09 16:57

Du køber da bare en USB pladespiller, og de fleste af dem kan også køre '78
Min kan og den hedder sound One

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-09 17:05

Citat
Du køber da bare en USB pladespiller, og de fleste af dem kan også køre '78
Min kan og den hedder sound One

Det kan min ikke, købt hos Aages musikhus.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-05-09 18:20

Heldigvis er de fleste af dem jeg har og dem jeg vil samle på, fra efter krigen, hvor 78'eren var på vej ud.
Skal jeg spille de gamle 78'ere, må jeg vendte til jeg finder en spiller fra dengang eller gå i antikforretning og købe en med trakt og håndsving :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-09 18:25

Min er købt hos Netto / aldi / men hvor kan jeg ikke huske.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-09 18:44

Det er denne jeg har - og der fulgte et program "audacity" med på CD
http://www.skagenbrugtmarked.dk/brugtmarked/detail.php?id=281

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-05-09 18:52

Du kan jo os bruge 2 pladespillere sat oven på hinanden,
sæt nederste på 45 rpm og øverste på 33 1/3 rpm,
kører godt nok 1/3 for hurtigt, men det kan man ikke høre.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 03-06-09 18:32

Jeg har lige på et genbrugsmarked set en gammel lenco. Men tallerkenen er lille og tonearmen er af hvid plastik. Ikke ligefrem kvalitet. Lyden er nok derefter. Men den har mulighed for at dreje pickupen så den både kan spille 33, 45 og 78. Kan dog ikke komme til at se om pickuppen er intakt. De siger dog den er ok. Men igen, lille tallerken og plastik :(

Kommentar
Fra : Taagehornet

Dato : 07-06-09 16:35

Køb en beogram 1000 den koster ikke meget og spiller 78'ere uden problemer. Der er flere af dem til salg på www.dba.dk
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60128626

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-06-09 08:41

Gamle sager har det jo med at blive slidte. En pickupnål skal udskiftes på et eller andet tidspunkt, og her er problemet, at de fleste produkter for længst er udgået - også Beogram. Jeg kører med en Lenco 78 - den har alle 3 hastigheder. Og jeg bruger 2 pickupenheder - en til 33/45 plader og en til 78'ere - det er nødvendigt. Det er Ortofon-enheder - et dansk fabrikat, som er et af de få, som stadig eksisterer. Vær opmærksom på, at der sælges nye pladespillere i dag, som godt nok kan køre 78 omdr., men den medfølgende pickup er kun til 33/45. ¨Så det er lidt "bondefangerí"
78-plader kan ikke afspilles med en 33/45 nål - det lyder i hvert fald ikke godt, idet rillen er ca. dobbelt så bred som nålens radius. --- Jeg har på fornemmelsen, at det, der sælges hos Aldi, Harald Nyborg osv. er "Brug og smid væk-varer" - altså når nålen er slidt op, er det slut, om ikke før. De sælger næppe "reservedele".

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 14-06-09 10:03

Jeg har lige mødt en, hvis forældre har en Beogram 1000. Siger den både kan køre alle tre hastigheder. Men hvis der skal bruges forskellige nåle til 33/45 og 78, hvordan kunne Beogram 1000 så klarer sig med een nål? Så jeg kan se, kan puckup'en ikke vendes som på Lenco.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-06-09 13:03

Jeg havde før Lenco'en en Beogram med 3 hastigheder - men osse her havde jeg 2 pick up-enheder. Det kunne jo tænkes, at ikke alle investerede i en ekstra - simpelthen fordi de havde droppet 78'erne. Denne ekstra var ikke standard, men skulle købes ekstra. B&O nåleenheder kan næppe skaffes i dag - det er rigtig mange år siden, at B&O stoppede med at lave pladespillere!!
Og deres produkter har altid været lidt specielle og fulgte ikke almindelige standarder. Så det er tvivlsomt, om andre fabrikater passer på dem. Det samme gælder Philips. Og de "vendbare" typer (bl.a. Ronette) har ikke været lavet i mange år. Det er de keramiske, som gav mere slid og dårligere lydkvalitet.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 14-06-09 13:24

Så må jeg hellere holde mig til lenco eller thorens.
Men det er sgu for dårligt at B&O ikke laver noget til deres pladespillere. Det er da for dumt at stoppe når man nu har lavet et skide godt produkt.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-06-09 17:42

Ja, det kan man sige. Men det samme gjaldt jo for spolebåndoptageren og sidenhen cassettebåndoptageren. Og næste gang kommer turen til cd'en. Hver gang der opfindes nyt, går salget af alt det forrrige i stå. Når der ikke kan tjenes flere penge, stopper festen. Der er ikke filantropi i den branche. Der er trods alt kommet lidt produktion i gang igen hvad angår pladespillere, fordi interessen for plader er vendt tilbage. Men det bliver så naturligvis dyrere produkter, hvis man ikke vil have plasticvarer. Mange af de ældre mærker er imidlertid af god kvalitet rent maskinelt. Problemet er nok mest tilbehør, f.eks pick-up nåle. Men hvis man udskifter enheden med f.eks. Ortofon, er det problem løst. Et godt dansk produkt!

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 14-06-09 19:48

Jeg har sådan set ikke noget imod at de stopper produktionen, når ikke der er nogle købere. Men når der så igen kommer efterspørgsel, bør man starte op igen og så om køberne vil give den pris det så vil koste. Eller måske lave en markedsundersøgelse først.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-06-09 22:42

Jes-a - leder du fortsat efter en paldespiller, til dine gamle 78 plader?

Så kig evt. på Aldi's reklame for næste uge: http://www.aldi.dk/OFFER_DK_SA/OFFER_26/OFF04.SHTML

Citat
Kompakt USB pladespiller i sort piano
3 hastigheder, 33 1/3, 45, 78rpm, afspiller alle vinylplader
USB link til PC for optagelse og afspilning, medfølgende software til kopiering fra pladespiller til PC
Semi automatisk pickup arm
Auto stop kontrol MDF kabinet i sort piano coating

Pris: 349,-

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-07-09 22:17

Jeg leder og leder. en dag skal jeg nok støde på en gammel sag, som kan afspille 78'ere rigtigt.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 01-07-09 22:45

Bemærk, at Aldi pladespilleren iflg. reklamen kan afspille alle vinyl-plader - derimod ikke shellak-plader, som pick-up'en ikke er beregnet til, idet de er skåret med en rille, der er 3 gange så bred som vinylerne. I en ganske kort periode, før man gik over til lp'en, blev der fremstillet vinyler med 78 omdrejninger og skåret med mikrorille, og her kan den selvfølgelig bruges. Men de er sjældne, og det er næppe dem, du har liggende.