/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
salt i vandet når det koger
Fra : craca
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 08-04-03 15:43

I opskrifter står der som regel at når vandet koger, kommer man salt i.
Hvorfor kommer man ikke bare saltet i fra starten?

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 60 point
Dato : 08-04-03 15:47

Grunden til at man ikke kommer saltet i vandet lige når man sætter det over, er fordi det ødelægger emalgen i gryden, hvilket også er grunden til at man på en pande aldrig må komme salt på når kødet ligger der, det skal på inden man kommer det på panden, altså det er den samme grund med gryderne, salt har en meget stærk opløsningsevne.
Håber det er svar nok

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 08-04-03 15:53

Hej craca,
Egenligt ville jeg mene, at forskellen er ens. Saltet vil opløse sig i kogende vand.
Men måske kommer det også lidt an på hvad man koger.....om der eks.v skal olie i vandet (f.eks pasta)
Jeg må tilstå, at jeg selv tilføjer "hele svineriet" fra starten - og vil ikke klage og resultatet.
Blot en kommentar herfra.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 08-04-03 15:56

Hmmm pipzi,
God forklaring.
Men hvad så hvis man f.eks bruger støbejerns potter/pander?
Jeg krydrer ALDRIG mit kød før stegning - men under stegning. Saltet vil jo æde alt kødest saft isåfald.

Laurenzio

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 08-04-03 16:05

Når man bruger støbejern er det det samme, jeg mener endda at det kan gøre det værre, det vil danne hvide flader i bunden, altså saltet.
Når vandet koger tager det kortere tid for saltet at opløse sig, end hvis det er koldt vand !
Det er det jeg har lært dengang jeg begyndte at lave mad.
Ja det er rigtig nok saltet tager noget af saften, men hvis du kommer det på lige før du steger burde det ikke have noget af betydning !

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-04-03 16:37

Det er rystende liggyldigt, når man koger noget, om saltet kommer i før eller efter. Husk dog, hvis du koger kartofler til kartoffelmos, ikke at komme salt i, så moses kartoflerne lettere.
Hvad angår saltning af bøffer, skal kødets porrer lukkes på en meget varm pande, før man krydrer.

frieda

Godkendelse af svar
Fra : craca

Dato : 08-04-03 20:22

Tak for svaret pipzi.