/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Netværks diske
Fra : olarsen
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 27-05-09 15:58

Hej,

Er der nogle af de tilstedeværende, som har erfaring med at tilslutte en USB-disk til en "Linksys Network Storage Link NSLU2"-enhed. Jeg kunne forestille mig at det ville være en smule langsommere end hvis man tilslutter en disk direkte til netværket.

vh ol

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-09 18:39

Ja den vil være lidt langsommere. Det er min også.
Det værste er at tiden føles lang, når man sidder og venter på, at den skal få snøvlet sig færdig.

Det minder mig om at i gamle dage, hvor man hentede og lagrede filer på et cassettebånd, og havde en prosessorkraft på 4Mb (datidens supercomputer)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-09 18:46

Undskyld 4 MHz

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-05-09 19:55

Ja jeg kan godt huske de gamle XT-pc'er især prisen var skræmmende, var det 25.000 for en maskine med 2x720kB diskettedrev?
Jeg gik på det tidspunkt (start 80'erne) og reparerede nogle IBM 374x maskiner med 8" diskettedrev, de avancerede kunne skrive på begge sider af disketten og der kunne være 1 MB på hver diskette . . . jo det var tider!!
Jeg har undersøgt lidt og kan se at man kan få en LINKSYS server hvor man kan tilslutte 2 USB diske, men de er vist endnu langsommere.
Hvad hedder dine NAS diske?

vh ol

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-09 21:51

Det er den samme som du selv nævnte, en Linksys NSLU2 med 2 USB porte.
Den er dog midlertidig ude af drift da jeg har et netværksdrev, som er koblet direkte i en LAN port.
Men den skal i gang igen, da jeg har et harddisk tower med 4 harddiske, der styres over USB, så den skal kobles på som mit netværks file database. Her er der mulighed for op til 1,4 Terabyte.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-09 22:15

Gigabit,netkort,router,CAT6/300Mhz RJ45 Kabler,så venter man ikke på noget

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-05-09 22:25

Det er nu ikke helt korrekt mansemand. Kæden er ikke stærkere end det svageste led.
Forbindelsen ud af huset bestemmer den globale hastighed.
Lokalt er det den højeste fællesnævner, der sætter grænsen.

Så dit hjulspind dur ikke helt mansemand!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-09 22:33

Du lægger da ikke dine diske ud på nettet.vel,men du udnytter også dit hul ud optimalt,ingen flaske halse fra pc til www

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-09 22:38

med mine netværks diske flytter jeg filer imellem fire pc'er og to trådeløse pc'er med N kort,jeg kan love dig for at det går stærkt,alt på netværket er gigabit over en giga n router selv de trådløse kort har det sjovt.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-09 22:44

oven i det hele er der også tilsluttet en usb HDD/printer/webcam til routren.lyn hurtig,hvis man kan kalde USB 2 hurtig.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-05-09 07:16

Citat
ingen flaske halse fra pc til www

Jo, du har da en flaskehals. Hvis du har et komplet gigabit net, så har du da en flaskehals, når du skal ud på det globale net. Jeg tror ikke du har en netforbindelse til hele verdenen på en gigabit.
Det er der ikke nogen der har til privat brug.
Men du får lige lov til at komme med 3-4 indlæg i rækkefølge, som du har for vane!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-05-09 07:36

Citat
Jeg tror ikke du har en netforbindelse til hele verdenen på en gigabit.

Det hved jeg da godt,jeg sagde indtil www (lokalt)
Giga er perfekt lokalt mellem pc'er i mit lan,jeg ved det af affaring når jeg flytter filer,har du prøvet et giganet?eller er det bare teori,der er forskæl på teori og virkeligheden,der er en årsag til det bliver brugt på mange servere.
Citat
med 3-4 indlæg i rækkefølge, som du har for vane
prøv lige at tjekke dine egne indlæg i denne tråd og i andre,har set du bruger samme fremgangs måde og
det må du godt hvis du er en god dreng

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-05-09 07:37

nu gør han det sku igen.

forskel

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-09 10:54

OK manse, det er da rart at se der er liv i dig!
Jeg troede først at du nærmest stammede, når du skrev, men de tidsintervaller der er imellem, tyder på at du sikkert tænker grundigt over det du vil informere os om!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-05-09 11:18

Okay,man lærer mere og mere om folk for hver dag der går,du er åbenbart stadig under udvikling i menneskelige relationer
Det kan være du kan lære mig noget,jeg er ikke nået så langt endnu

Manse 9933

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-05-09 18:31

Så i to, kan vi så lige få en høvisk omgangstone . . . eller er i bare gift?

Gigabitnet, vi er altså nogle fattigrøve som må nøjes med et alm. 54mb trådløst netværk og kun har <1kkr. til at købe grej for . . . om året, hvis fruen, she who must be obeyed , tillader det.

Så derfor vil jeg gerne have nogle anbefalinger som er til at leve med uden at det koster kassen. Jeg har læst et sted at sammensætningen af denne linksysboks med USB-drev (som jeg har) skulle være langsom.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 02-06-09 21:45

Tak for svaret severino.

Så var der ikke mere kød på den sag!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-07-09 22:02

Jeg har nu købt en 'Iomega Home Media Drive', jeg skal lige hilse og sige at det rykker . . . også på et 100mps netværk. Det går i hvert fald lige så stærkt med at gemme en Excel fil (1Gb) på NAS'en som på min 'gamle' USB disk. Jeg streamer musik fra disken samtidig med at jeg RIP'er CD'er uden at det hakker i afspilningen . . . jeg er i hvert fald tilfreds med hastigheden, Nørder ville sikkert teste og køre Gigabit net
Men jeg er kun en lille amatør.

vh